نیوز سیتی!
25 تیر 1401 - 15:08

خط یک مترو اصفهان87 درصد پیشرفت داشته است/ دریافت فاینانس 594 میلیون یورویی برای تکمیل خط 2

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت:برای خط 2 قراردادی با شرکت مپنا به ارزش ۵۹۴ میلیون یورو بسته شده که فاینانس است و بعد از اجرای کار و ۴ سال هم تنفس، بازپرداخت شروع خواهد شد که در این بازپرداخت دولت هم به صورت ۵۰ - ۵۰ شریک است. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید محسن واعظی‌فر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک عید غدیر اظهار کرد: برای قطار شهری از قبل از انقلاب مطالعاتی انجام شد تا از ذوب‌آهن به سمت فرودگاه یک مسیر ریلی احداث شود؛ بعد از انقلاب این مطالعات پیگیری و به طور جدی از سال ۷۷ مشاوره دقیقی از یک شرکت استرالیاتی گرفته شد؛ این شرکت مطالعات حمل و نقل شهری اصفهان را انجام داد و ۳ خط برای داخل شهر و خط‌های برون‌شهری هم در نظر گرفت که همین مطالعات پایه کار اجرایی و مطالعات بعدی قرار گرفت. وی ادامه داد: مجلس در سال ۷۷ برای ۵ کلانشهر بودجه مترو اختصاص داد و بر همین اساس ما هم از سال ۸۰ خط‌های مترو را شروع کردیم؛ در همین راستا خط یک مترو اصفهان در سال ۸۴ و خط ۲ هم در سال ۸۵ در شورای عالی ترافیک تصویب شد. واعظی‌فر بیان کرد: کار اجرایی خط یک مترو درون‌شهری اصفهان در حدود ۲۱.۲  کیلومتر اجرا شده است و در این خط ۲۰ ایستگاه فعال وجود دارد؛ ما در میدان امام حسین یک ایستگاه تبادلی با خط ۲ داریم؛ همچنین در حال حاضر در تمام ۲۰ ایستگاه مسافرگیری انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به جدول زمان‌بندی تکمیل خط یک گفت: از نظر برنامه‌ریزی در خط یک حدود ۸۷ درصد پیشرفت حاصل شده است؛ کسری ۱۳ درصدی هم به دلیل کمبود تعداد رام‌قطار است که در حال حاضر ۱۴ تاست، ولی ما به ۳۳ رام‌قطار احتیاج و همچنین از نظر تجهیزات هم کسری داریم. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کند شهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کندشهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کندوی افزود: در خط یک برنامه‌ریزی ما این بوده که فاصله زمانی بین هر قطار ۲.۵ دقیقه باشد، اما فعلا به دلیل نبود رام‌قطار، حدود ۱۱ است که در بعضی مواقع تا ۱۵ دقیقه هم طول می‌کشد؛ وظیفه ما این است که این فاصله زمانی را کم کنیم و اگر این عدد کاهش پیدا نکند، مقبولیت آن برای مردم به تدریج کم می‌شود؛ اما فاصبه زمانی قطارها کمتر از ۲.۵ دقیقه نخواهد شد. واعظی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر تمام قطارها جدید هستند؛ اما مشکل اصلی منابع مالی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کند؛ در این چند سال گذشته هم دولت کمک خوبی به شهرداری‌ها نکرد؛ در حال حاضر ۴ رام‌قطار در چین آماده تحویل به ایران است؛ اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم تحویل بگیریم؛ در قرارداد با چین قرار شد ۷ رام‌قطار آماده به ما بدهند و مابقی را در داخل ایران بسازند. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه متذکر شد: برای هر خط، واگن و قطار مختص به آن خط ساخته می‌شود، دلیلش هم این است که واگن قطار در هر قوسی نمی‌تواند حرکت کند یا فراز و نشیب هر خطی متفاوت است و به همین دلیل نوع قطار متفاوت خواهد بود و هر خطی طراحی خاص خود را دارد. وی با بیان اینکه دولت هم برای تبریز و اصفهان در حدود ۳۱۵ رام‌قطار خریداری کرده که از این میزان باید ۱۷ قطار به ما بدهند که تاکنون فقط ۸ قطار به ما تحویل داده شده است؛ تصریح کرد: در حال حاضر شرکت چینی باید حدود ۲۳ قطار به ما بدهد که به دلیل محدودیت منابع مالی فعلا این محقق نشده است. واعظی‌فر خاطرنشان کرد: برای تکمیل خط یک حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به اضافه ۱۳۰ میلیون یورو لازم داریم که ۱۲۰ میلیون یوروی آن فقط مربوط به پول قطار و ۱۰ میلیون یورو هم برای تجهیزات وابسته است و اگر این پول آماده شود، ظرف  ۲ سال آینده این ۱۳ درصد باقیمانده خط یک هم تمام خواهد شد. واعظی‌فر با بیان اینکه اولین ایستگاه خط یک در خیابان امام خمینی در شهرک قدس قرار دارد و ایستگاه آخر، یعنی بیستمین ایستگاه در ترمینال صفه است. ادامه داد: قرار است خط یک با ۵ ایستگاه تا فلکه استقلال توسعه پیدا کند که شروع آن منوط به تأمین منابع مالی آن است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه اضافه کرد: از ماه آینده مناقصه طرح توسعه خط یک انجام خواهد شد؛ در این راستا تکلیف شده که منابع مالی شهرداری را به این قسمت بدهند و از بودجه دولتی استفاده نشود؛ بنابراین شهرداری با چند شرکت قرارداد مشارکتی منعقد خواهد کرد که این شرکت‌ها بتوانند مجوزات لازم را از شهرداری بگیرند، به اضافه اینکه ملک یا زمین هم از شهرداری دریافت و در عوض منابع مالی توسعه خط یک را تأمین کنند. وی بیان کرد: توسعه خط تا اندازه ۵.۵ کیلومتر مربوط به شهر اصفهان است که وظیفه ماست، ولی فعلا منابع مالی نداریم؛ ۱۳.۵ کیلومتر دیگر از فلکه استقلال تا شاهین شهر است که این شهرستان از سمت خودش شروع کرده و پیش می‌آید. واعظی‌فر توضیح داد: بحثی که در اینجا وجود دارد این است که بخشی از آن را شهرداری اصفهان و بخشی دیگر را شهرداری شاهین‌شهر تقبل کند؛ در این میان شرکت‌های پالایشگاه اصفهان و نفت سپاهان هم ذی‌نفع هستند و قرار شده شهرداری شاهین شهر از این شرکت‌ها بخواهد تا برای تأمین مالی پروژه سرمایه‌گذاری کنند. سال‌های گذشته از طرف دولت بودجه‌ زیادی برای ساخت مترو تزریق نشد سال‌های گذشته از طرف دولت بودجه‌ زیادی برای ساخت مترو تزریق نشدسال‌های گذشته از طرف دولت بودجه‌ زیادی برای ساخت مترو تزریق نشدمدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه مطرح کرد: از جنوب هم خطی به طول ۱۹.۵ کیلومتر وجود دارد که باید به بهارستان وصل شود و یک ایستگاه آن برای سپاهان‌شهر و مربوط به شهرداری اصفهان است و مابقی در تعهدات شرکت عمران بهارستان می‌باشد که آن‌ها هم از طرف بهارستان شروع کرده‌اند؛ این هم به خط یک وصل می‌شود که در این صورت در افق بلندمدت خط یک از بهارستان شروع می‌شود و تا شاهین شهر ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به سهم دولت در ساخت مترو گفت: طبق قانون ۵۰ درصد بودجه مترو را باید دولت بدهد و ۵۰ درصد هم برای شهرداری است؛ ولی طی سال‌های گذشته از طرف دولت بودجه‌ زیادی برای ساخت مترو تزریق نشده و این جلوی سرعت ساخت را گرفته است. واعظی‌فر با بیان اینکه در پایش خط یک مترو، آثاری از فرونشست مشاهده نشده، عنوان کرد: توسعه خط یک نیز به ۱۰ رام‌ قطار نیاز دارد که با در نظر گرفتن تجهیزات وابسته این رام‌قطارها مبلغی در حدود ۹۰ میلیون یورو باید تأمین شود و همچنین حدود ۲ هزار میلیارد تومان هم هزینه ساخت ایستگاه و پل‌هاست. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در پاسخ به این سؤال که تراموا به صرفه‌تر از مترو است یا نه، گفت: این را مطالعات ترافیکی مشخص می‌کند که چه چیزی مناسب برای حجم مشخصی از مسافر است؛ مبنای کارهای ما در اصفهان این است که حمل و نقل باید با مترو انجام شود؛ مطالعات خط یک و ۲ و ۳ مصوبه شورای ترافیک را دارد و متناسب با خطوط اتوبوس و تاکسی، خطوط مترو هم تعیین تکلیف شده است. وی با اشاره به خط ۲ هم ابراز کرد: فعالیت اجرایی خط ۲ از سال ۹۴ شروع شد و قرار بود طی مدت ۷ سال، ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر خط ۲ به بهره‌برداری برسد که از شمال زینبیه شروع می‌شود و در جهت شمالی جنوبی تا خیابان حافظ می‌آید و به صورت غربی شرقی تا خمینی‌شهر ادامه پیدا می‌کند و در کل متشکل از ۲۳ ایستگاه است. واعظی‌فر افزود: اولویت اول اجرا در این خط این بوده که ۱۴ کیلومتر آن شروع شود که از دارک تا کهندژ می‌باشد؛ حفاری این خط با تی.بی.ام از دارک شروع شده که تا ایستگاه لاله ادامه دارد؛ از طرف ایستگاه شهید حجازی در کهندژ هم حفاری دیگری را شروع کرده‌ایم که در ۱۲ بهمن به ایستگاه خرازی در ابتدای خیابان صاحب روضانی در کنار اتوبان رسید و در چند روز آینده هم به آخر صاحب روضاتی در روبروی بیمارستان کاشانی می‌رسد. هر ایستگاهی که در حریم میراث قرار دارد کمیته ۵ نفره نظر کارشناسی می‌دهد هر ایستگاهی که در حریم میراث قرار دارد کمیته ۵ نفره نظر کارشناسی می‌دهدهر ایستگاهی که در حریم میراث قرار دارد کمیته ۵ نفره نظر کارشناسی می‌دهدمدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در ارتباط با مسائلی که با میراث فرهنگی در زمینه حفاری مترو وجود دارد گفت: ما در این زمینه با میراث جلسه گرفتیم و قرار شد تمهیداتی بیندیشیم که به میراث فرهنگی و تاریخی ضرری وارد نشود؛ در هر ایستگاهی که در حریم میراث فرهنگی قرار دارد، این نهاد می‌آید و بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و گزارش خود را به یک کمیته ۵ نفره ارائه می‌دهد که از طرف استاندار تعیین شده است. وی با بیان اینکه اولویت دوم اجرای خط ۲ هم از ایستگاه حجازی تا خمینی‌شهر است، تشریح کرد: پیمانکارها در همه ۱۶ ایستگاه بین دارک تا حجازی فعال هستند، در سفتکاری این ۱۶ ایستگاه ۳۸ درصد پیشرفت داشته‌ایم، تا آخر سال آینده هم از دارک تا ایستگاه ابن سینا حفاری و تونل‌سازی تکمیل می‌شود و اگر مشکلات مالی نباشد تا سال بعدش نیز تونل‌سازی از ایستگاه شهید حجازی تا ابن سینا هم کامل خواهد شد. واعظی‌فر ادامه داد: برای خط ۲ یک قرارداد با شرکت مپنا بین‌الملل به ارزش ۵۹۴ میلیون یورو بسته شده که فاینانس است و مورد تأیید بانک مرکزی هم قرار گرفته و بعد از اجرای کار و ۴ سال هم تنفس، بازپرداخت شروع خواهد شد که در این بازپرداخت دولت هم به صورت ۵۰ - ۵۰ شریک است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: در این قرارداد مقرر شده ۴۲ رام‌قطار و کل تجهیزات و همچنین ریل به ما بدهند؛ این قرارداد ۴۸ ماهه است و هنوز هم شروع نشده که تنفیض آن بعد از ابلاغ برنامه و بودجه است؛ اما مپنا مطالعات خود را شروع کرده است. وی در پایان در خصوص خط ۳ هم گفت: خط ۳ مترو از میدان آزادی شروع می‌شود و تا اسلام آباد، پل زندان، ادامه خواهد داشت که حدود ۸ کیلومتر است و ادامه آن به فولادشهر و مبارکه خواهد رسید که آن قسمت دیگر مربوط به شهر اصفهان نیست؛ ولی برای شروع خط ۳ فعلا اعتبار نداریم. انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/
منبع: فارس
شناسه خبر: 439992

مهمترین اخبار ایران و جهان: