نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 10:13

فارس من|حقآبه سیستان را به طور جدی پیگیری هستیم

استاندار سیستان و بلوچستان به طور جدی پیگیر موضوع حق آبه در سیستان هستیم و در آینده اتفاقات خوبی در این رابطه خواهد افتاد‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، به دنبال ثبت سوژه خواستار پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند هستیم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مساله اول سیستان و بلوچستان موضوع آب بوده چرا که در چند سال اخیر مشکل خشکسالی مردم این استان را رنجانده است.

محمد کرمی تصریح کرد: با توجه به موقعیت و ظرفیت سیستان و بلوچستان برای بهره مندی از دریا و مرز حتماً باید زیرساخت راه در اولویت نخست می‌بود اما امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که آب اولویت و تامین کننده معیشت و سرمایه گذاری در این حوزه دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان یک مطالبه جدی مردم است و من خواهش می‌کنم تا همه مسوولان، اصحاب رسانه و تمام کسانی که دلسوز استان هستند به این امر بپردازند.

رییس شورای اداری سیستان و بلوچستان گفت: پیگیری حق آبه ایران و استفاده از آبهای استحصالی از چاه‌های ژرف نیز باید با توان بیشتری ادامه یابد و در این زمینه همانگونه که مدیر شرکت آبفا استان اعلام کرد خرید و تامین آب از چاه‌های ژرف در برنامه باشد و ورود بخش خصوصی به این حوزه ضروریست.

استاندار سیستان و بلوچستان به طور جدی پیگیر موضوع حق آبه در سیستان هستیم و در آینده اتفاقات خوبی در این رابطه خواهد افتاد‌.

افغانستان بر پایبندی خود به حقابه ایران تاکید داشت

وزیر امورخارجه ایران درحالیکه هفته گذشته برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه همسایگان افغانستان عازم سمرقند شده بود، موضوع اصلی و مهم مورد پیگیری خود در این سفر را پیگیری حقابه رودخانه هیرمند نامید.

حسین امیرعبداللهیان بیان کرد: در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مساله حقابه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تاکید قرار دادیم.

وزیر امورخارجه ایران افزود: افغانستان هم بر پایبندی خود به حقابه ایران تاکید داشت.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم و از حقابه ایران کوتاه نخواهیم آمد.

حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم.

وزیر نیرو نیز هفته اخیر در نشست خبری خود اظهار کرد: همان‌گونه که وزیر امورخارجه گفتند ما به هیچ وجه از حق مسلم خود در معاهده سال ۱۳۵۱ با کشور افغانستان کوتاه نخواهیم آمد، حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم.

علی اکبر محرابیان بیان کرد: درباره مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه با دولت افغانستان درخصوص دریافت حقابه هیرمند نیز تاکید کرد: همان‌گونه که وزیر امورخارجه گفتند ما به هیچ وجه از حق مسلم خود در معاهده سال ۱۳۵۱ با کشور افغانستان کوتاه نخواهیم آمد، حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم.

 

پایاین پیام/3139

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166392

مهمترین اخبار ایران و جهان: