نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 10:16

اختصاص 5 میلیارد تومان به تکمیل موزه سمنان/ وعده دولت روحانی؛ همچنان روی زمین!

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: اعتباری معادل پنج میلیارد تومان برای تکمیل موزه سمنان تخصیص داده شده است.

سروش هاشمی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: امسال اعتبار پنج میلیارد تومانی برای تکمیل موزه سمنان تخصیص داده شده و این اعتبار قرار است به پروژه تزریق شود و عملیات احداثی آن همچنان ادامه خواهد داشت.

به گرارش فارس؛ این سخنان در حالی مطرح می‌شود که احداث و تکمیل موزه سمنان جزو وعده‌های جدی دولت روحانی بوده است.

پروژه‌ای که مهدی جمال، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفته بود تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد؛ اما این پروژه هم مانند ده‌ها پروژه نیمه‌تمام دیگر از همان ابتدا راکد ماند و به دولت آیت‌الله رئیسی به ارث رسید.

امکان جابه‌جایی منابع ملی مصوبات سفر وجود ندارد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: امکان جابه‌جایی منابع ملی مصوبات سفر وجود ندارد، یعنی هر اعتبار باید در منطقه‌ای که به نام آن تصویب شده است، هزینه شود.

هاشمی افزود: به‌‌طور مثال نمی‌شود پولی که برای شاهرود یا سمنان در نظر گرفته شده، در جای دیگری هزینه شود؛ چراکه پول‌های ملی همگی به نام هستند و باید در جای خودشان هزینه شوند و دستگاه‌های نظارتی نیز در این مورد به‌شدت حساس هستند و امکان و اجازه قانونی برای جابه‌جایی آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه معاونت میراث فرهنگی از معاونت‌های مهم این سازمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این معاونت مأموریت‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف دارد و تقریباً حفظ و صیانت از تمامی آثار غیرمنقول و منقول برعهده این معاونت است.

اجرای 40 پروژه عملیاتی در استان سمنان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه حدود 40 پروژه عملیاتی در سال 1401 در حوزه مطالعات، اجرایی و موزه‌ها در استان سمنان به اجرا درآمد، افزود: بالغ‌بر هشت میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده بود که در این چند حوزه هزینه شده است.

هاشمی اضافه کرد: در حوزه مرمت ابنیه تاریخی، پروژه‌های عملیاتی و مرمتی معاونت میراث در شهرستان‌های مختلف استان در دامغان 2 پروژه، میامی سه پروژه، مهدی‌شهر پنج پروژه، سمنان سه پروژه، آرادان یک پروژه، گرمسار چهار پروژه، سرخه سه پروژه و در شاهرود 14 پروژه اجرا شده که بخش اعظم این 14 پروژه از پروژه‌های مشارکتی است.

وی عنوان کرد: سال گذشته در تمام پروژه‌هایی که در حوزه موزه‌ها زیرپوشش معاونت میراث فرهنگی استان سمنان بود، نسبت به تعمیر، تکمیل و به‌روزرسانی سیستم حفاظتی و دوربین‌ها اقدام شده است.

وجود 11 بافت تاریخی در استان سمنان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه در استان سمنان 11 بافت تاریخی وجود دارد، گفت: انجام مطالعات بافت تاریخی یکی از وظایفی است که بر عهده سازمان میراث فرهنگی قرار دارد؛ بنابراین تمامی بافت‌های تاریخی موجود در استان سمنان در حوزه میراث فرهنگی دارای مطالعات هستند و ضوابط اختصاصی آن‌ها تعیین شده است.

هاشمی با بیان اینکه تعیین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی یک راهبرد اصلی برای هر شهر یا آن بافت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان تراکم، تعریض، معابر و ارتفاع بافت تاریخی هم برای مردم، هم برای شهرداری و هم برای دهیاری مشخص می‌شود که در حقیقت مثل یک نقشه راه است و پس از تصویب در شورای فنی استان سمنان به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود.

پایان پیام/74007/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166404

مهمترین اخبار ایران و جهان: