نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 09:51

ایجاد شهر سیب در آذربایجان شرقی!

رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از اجرای پروژه شهر سیب به ‌عنوان یک زنجیره ارزش کامل خبر داد و به نقش این پروژه در افزایش صادرات سیب و محصولات اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسین مهدی‌دوست امروز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شرکت مادر تخصصی سازمان جهادکشاورزی و صندوق‌های استانی منطقه سه کشور در محل ساختمان جدید صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار می‌شد، در گفتگو با خبرنگاران  اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه تقویت تعاملات و ارتباطات فی‌مابین صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقه 3 کشوری است تا بتوانند از طریق هم‌افزایی منابع مالی، نیروی انسانی و امکانات موجود یک عملیات اقتصادی را در سطح منطقه ایجاد کنند تا نتایج حاصل از آن بتواند در افزایش درآمد سهامداران صندوق‌ها، تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی اثرگذار باشد.

وی در خصوص پروژه شهر سیب گفت: هدف از اجرای این پروژه، مدیریت زنجیره تولید سیب از تولید تا فرآوری، بسته‌بندی و ورود سیب و محصولات آن به بازارهای صادراتی است. این پروژه بر پایه یک کار مطالعاتی آغاز و به استان‌های منطقه سه کشور عرضه شد تا بتوانیم با محوریت محصولات سیب در استان‌هایی که تولیدکننده این محصول هستند در بازارهای صادراتی حضور پررنگی داشته باشیم.

مهدی دوست ادامه داد: باغداران و تولیدکنندگان می‌توانند از مزایای این مدیرت زنجیره بهره‌مند شوند چرا که شهر سیب در افزایش درآمد، تثبیت اشتغال و توسعه تولید سیب در منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

شهر سیب زمینه صادرات عمده این محصول بدون افزایش قیمت را فراهم می‌کند

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی ا ز انجام اقدامات اولیه پروژه شهر سیب خبر داد و افزود: این پروژه می‌تواند زمینه صادرات عمده سیب استان بدون افزایش قیمت آن را فراهم کند.

بشیر جعفری در گفتگو با خبرنگاران گفت: شهر سیب یک طرح مطالعاتی بود که از نظرات اساتید دانشگاه تبریز، کارگروه نظام‌مهندسی، کارشناسان و متخصصان استفاده شد و اقدامات اولیه آن انجام‌ شده و به تصویب ‌ رسیده است.

وی از تائید طرح شهر سیب توسط سازمان‌های جهادکشاورزی و برنامه‌ و بودجه خبر داد و افزود: طرح شهر سیب در مجمع عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی و کارگروه سرمایه‌گذاری شرکت مادر-تخصصی نیز تائید شده است و مراحل بعدی آن در دست اقدام است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان، کشاورزی قراردادی را از پایه‌های پروژه شهر سیب دانست و با اشاره به آغاز کشت قراردادی در این حوزه در آذربایجان شرقی گفت: حدود ۳۶ هزار هکتار در این استان باغات سیب وجود دارد که ما این طرح را در سه شهرستان مراغه، میانه و اهر اجرا خواهیم کرد و در قالب کشت قراردادی، نهاده‌های کشاورزی را در اختیار باغداران قرار خواهیم داد و کارشناسان در مراحل مختلف بر باغات نظارت خواهند کرد تا بتوانیم با افزایش بهره‌وری، میزان تولید را افزایش دهیم.

جعفری با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استان از قبیل سردخانه‌ها و کارخانه‌های فرآوری، بیان کرد: پایانه صادراتی لجستیک و سردخانه‌های حد واسط را نیز در قالب این پروژه راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم با انعقاد قراردادهای صادراتی زمینه صادرات سیب کشور را مهیا کنیم چراکه با زیرساخت‌های فعلی امکان صادرات سیب بدون افزایش قیمت آن و به میزانی که در هدف‌گذاری ما مشخص‌شده است، وجود ندارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1173304

مهمترین اخبار ایران و جهان: