نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 11:37

پیشنهاد قرقیزستان برای اقدام مشترک اعضای شانگهای علیه تهدیدهای امنیتی

دبیر شورای امنیت قرقیزستان در نشست دبیران شوراهای امنیت اعضای شانگهای استفاده از فرصت‌های دوجانبه و چندجانبه را برای مبارزه با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس دربیشکک، «مارات ایمانکولوف» دبیر شورای امنیت قرقیزستان در دهلی نو در هجدهمین نشست دبیران شوراهای امنیتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.

وی در سخنرانی خود اظهار داشت: جلسات منظم دبیران شوراهای امنیت سازمان همکاری شانگهای یک فرصت عملی واقعی برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط سران کشورها است.

در دوره ریاست جمهوری هند در سال‌های 2022-2023 و با کار مشترک موثر سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو سازمان در برابر عوامل خطر خارجی مقاوم‌تر شده‌اند.

ایمانکولوف همچنین استفاده از فرصت‌های دوجانبه و چندجانبه را برای مقایسه مواضع و توافق بر سر گام‌های مشترک در زمینه مبارزه با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی در آینده نزدیک پیشنهاد کرد.

وی در حاشیه سازمان همکاری شانگهای دیدارهای دوجانبه‌ای با همکارانش از هند، روسیه و تاجیکستان داشت و در مورد مسائل امنیت منطقه‌ای و توسعه مشارکت‌ها گفت وگو کرد.

در چارچوب گسترش همکاری‌ها با طرف هندی توافق شد که دور دوم گفت‌وگوهای قرقیزستان و هند در سال 2023 در قرقیزستان برگزار شود.

سازمان همکاری‌های شانگهای - سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

علاوه بر اعضای اصلی ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1122648

مهمترین اخبار ایران و جهان: