نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 10:59

نکات تفسیری جزء بیست و ششم قرآن کریم/ به اخبار فاسقان اعتماد نکنید

ساختن خبرهای دروغین و تکیه بر اخبار غیرموثق یکی از حربه‌های قدیمی و جنگ نرم نظام‌های جبار و استعماری است که به وسیله آن جو کاذبی ایجاد کرده و با فریب و اغفال مردم ناآگاه آن‌ها را گمراه می‌سازند و سرمایه‌های آن‌ها را به تاراج می‌برند. معیار در همه جا اعتماد به خود خبر است هرچند عدالت و صداقت راوی غالباً وسیله‌ای است برای این اعتماد اما یک قانونِ کلی نیست.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جزء بیست و ششم شامل سوره‌های احقاف، محمد، فتح، حجرات، ق و ۳۰ آیه ابتدایی سوره ذاریات است.

محمد، نام حضرت محمد در قرآن چهار بار به کار رفته که یکی از موارد آن آیه دو این سوره است.
پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره محمد را تلاوت کند، بر خدا حق است که او را از نهرهای بهشت سیراب کند.

فتح به معنای پیروزی است. در آیه ۲۷ و ۲۸ از پیروزی پیامبر اسلام که در صلح حدیبیه فراهم آمده، یاد شده است.

پیامبر(ص) فرمود: آیه بر من نازل شده که از تمام دنیا نزد من محبوب‌تر است (در بعضی از روایات نیز آمده است سوره‌ای بر من نازل شده..)

حجرات به معنی حجره‌ها و اتاق‌ها است. در آیه ۴ و ۵ رفتار ناپسند برخی افراد که با فریاد از پشت پنجره اتاق، پیامبر را صدا می‌کردند، تقبیح شده است.

پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره حجرات را بخواند، به عدد تمام کسانی که خدا را اطاعت یا عصیان کرده‌اند، ده حسنه به او داده می‌شود.

ق از حروف رمز قرآن است. سوره‌هایی که با حروف مقطعه آغاز می‌شوند گاهی با همان حروف نامگذاری شده‌اند.

امام باقر(ع) فرمود: کسی که پیوسته در نمازهای فریضه و نافله سوره ق را بخواند خداوند روزی او را گسترده می‌کند و نامه اعمالش را به دست راستش می‌دهد و حساب او را در قیامت آسان می‌سازد.

ذاریات به معنای پراکنده‌کنندگان است. در آیه ۱ به فرشتگان یا بادهایی که گرد و خاک و ابرها را پراکنده می‌کند اشاره شده است.

امام صادق(ع) فرمود: هرکس سوره ذاریات را در روز یا شب بخواند خداوند وضع زندگی و معیشت او را اصلاح می‌کند، روزی وسیعی به او می‌دهد و قلب او را با چراغی روشن می‌سازد که تا روز قیامت می‌درخشد.

قدرت مطلق خدا، دلیل تحقق معاد

أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَمْ یَعْیَ بِخَلْقِهِنَّ بِقَادِرٍ عَلَىٰ أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَىٰ بَلَىٰ إِنَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (۳۳_ احقاف)

اصولاً بهترین دلیل برای امکان هر چیز، وقوع آن است. ما که این همه پیدایش موجود زنده و جاندار را از موجودات بی‌جان می‌بینیم، چگونه می‌توانیم در قدرت مطلقه او در مسئله معاد تردیدی به خود راه دهیم؟! به این ترتیب در آن روز همه حقایق را با چشم خود می‌بینند و اعتراف می‌کنند، اعترافات و اقراری که سودی به حال آن‌ها ندارد به جز اندوه و حسرت و شکنجه وجدان و آزار روحی، نتیجه‌ای نخواهد شد.

نشانه‌های رستاخیز ظاهر شده است

فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا فَأَنَّىٰ لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِکْرَاهُمْ (۱۸_ محمد)

اشراط جمع شرط به معنی علامت است. بنابراین اشرط‌الساعه اشاره به نشانه‌های نزدیک‌شدن قیامت است. آری آن‌ها آن موقعی که باید ایمان بیاورند و مفید است، سرسختی و لجاجت به خرج می‌دهند و در برابر حق، تسلیم نمی‌شوند، بلکه به سخریه و استهزا برمی‌خیزند ولی آن زمان که حوادث هولناک و آغاز قیامت جهان را به لرزه در می‌آورد، این‌گونه افراد به وحشت می‌افتند و اظهار خضوع و ایمان می‌کنند، در حالی که هیچ سودی به حالشان ندارد.

این عبارت درست به این می‌ماند که به دیگری می‌گوییم: آیا انتظار داری هنگامی که کار از کار گذشت و بیمارت مشرف بر مرگ شد، طبیب و دارو بیاوری؟ پس بیا پیش از آن‌که فرصت از دست برود، قدمی بردار، قدمی سودمند و موثر.

اهمیت صله‌رحم و ارتباطات خانوادگی

فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ (۲۲_ محمد)

در روایتی از امام علی بن‌الحسین(ع) می‌خوانیم که به فرزندش امام باقر(ع) فرمود: فرزندم از دوستی با افرادی که پیوند خویشاوندی را قطع کرده و نسبت به ارحام خود بدرفتاری می‌کنند بر حذر باش که من آنها را در سه آیه از قرآن ملعون یافتم، سپس آیه مورد بحث را تلاوت فرمود.

ایرانیان در اوج افتخار دینی

هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَمَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ (۳۸_ محمد)

مفسران در ذیل آیه مورد بحث نقل کرده‌اند که بعد از نزول این آیه جمعی از اصحاب رسول خدا عرض کردند: این گروهی که خداوند در این آیه به آن‌ها اشاره کرده که هستند؟
در این هنگام سلمان نزدیک پیامبر نشسته بود، پیامبر دست بر پای سلمان (و طبق روایتی بر شانه سلمان) زد و فرمود: منظور این مرد و قوم اوست، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان به ثریا بسته باشد، گروهی از مردان فارس آن را به چنگ می‌آورند.
حدیث دیگری از امام صادق(ع) نقل شده که مکمل حدیث فوق است، فرمود: به خدا سوگند که خداوند به این وعده خود وفا کرده و گروهی را از غیرعرب بهتر از آن‌ها جانشین آن‌ها فرمود.

به اخبار فاسقان اعتماد نکنید

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ (۶_ حجرات)

ساختن خبرهای دروغین و تکیه بر اخبار غیرموثق یکی از حربه‌های قدیمی و جنگ نرم نظام‌های جبار و استعماری است که به وسیله آن جو کاذبی ایجاد کرده و با فریب و اغفال مردم ناآگاه آن‌ها را گمراه می‌سازند و سرمایه‌های آنها را به تاراج می‌برند. معیار در همه جا اعتماد به خود خبر است هرچند عدالت و صداقت راوی غالباً وسیله‌ای است برای این اعتماد اما یک قانونِ کلی نیست.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء بیست و ششم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1155104

مهمترین اخبار ایران و جهان: