نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 09:48

سنگ‌های پیش پای والدین و گذراندن هفت خوان جهت دریافت وام فرزند آوری

توجه ویژه به مسئله تشکیل و تحکیم خانواده و در راستای آن بحث فرزندآوری با توجه به روند صعودی آمارها مبنی بر پیشروی کشور به سمت سالمندی از دغدغه‌های مهم چند دهه اخیر مقام معظم رهبری بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سال‌های اخیر میزان باروری و رشد جمعیت بسیار کاهش یافته است، چنانچه در حال حاضر نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده که به‌معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است.

جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های جامعه در بعدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رشد و پویایی است.

خوشبختانه طی سالیان اخیر شاهد توجه بیشتری از سوی دولت و حاکمیت به موضوع جوانی جمعیت بودیم به این شکل که در مجلس شورای اسلامی امتیازاتی در قالب تصویب قوانینی برای این مهم در نظر گرفته شد.

این در حالی بوده که انتقاداتی در خصوص شیوه اجرایی شدن آن در سطح استان فارس وجود دارد که در این گزارش به موضوع وام فرزند آوری می پردازیم.

فاطمه که فرزند دومش در 15 اسفند ماه 1400 به دنیا آمده و همچنان موفق به دریافت وامش نشده در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مبلغ وام، بسیار ناچیز است و با این حال شروط عجیبی را در طی مراحل دریافت از سوی کارمندان بانک می شنویم.

وی با بیان اینکه ما قدرت انتخاب بالایی در تعیین بانک مد نظرمان نداریم، گفت: این در حالی است که پس از مراجعه به بانک، گفتند که حساب ما در بانکشان گردش نداشته است و به همین جهت در موضوع ضامن سخت گیری بیشتری کردند.

در ادامه محمد یوسفی در گفت و گو با فارس عنوان کرد: اگر خوش‌شانس باشید و بالاخره چندماه بعد از ثبت نام و تعیین شعبه بانک، برای جور کردن مدارک موردنیاز به شعبه بروید، احتمال دارد با درخواست کارت پایان خدمت برای دریافت وام روبه‌رو شوید. 

وی افزود: شش ماه دیگر پسر من دو ساله می شود و این در حالی بوده که دیگر در دو سالگی وام فرزند آوری به والدین تعلق نمیگیرد و من همچنان موفق به اخذ وامم نشده‌ام.

خبرنگار فارس به منظور پیگیری این دغدغه شهروندان موضوع را از سوی مسوول معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس پیگیری کرد.

محمد مهدی سرفراز شکوهی بیان کرد: اینکه والدین ثبت نام کرده و اسمشان در نیامده یکی از شکایت هایی است که ما نیز در حوزه وام های ازدواج، اشتغال و جوانی جمعیت از شورای هماهنگی بانک ها داریم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته دو جلسه ستاد ساماندهی در خصوص گزارش شورای عالی بانک ها برگزار کردیم که بنا به راه اندازی سامانه جامعی توسط این شورا شد که بتوان در لحظه به اطلاعات و آمار دسترسی داشت.

مسوول معاونت امور جوانان اداره کل ورزش، جوانان فارس گفت: علارغم زحماتی که بسیاری از بانک‌ها و شعب می‌کشند همین که آمار به روز و به ساعت نیست و مراجعه کننده نمیتواند اطلاعات آماری و روند کار خود را دریافت کند باعث سردرگمی می‌شود.

وی در خصوص قانون کارت پایان خدمت نیز عنوان کرد: قوانین مرتبط با خدمت سربازی در حیطه و اختیار ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و مجلس بوده و از دایره وظایفی ما خارج است. 

شکوهی در جواب خبرنگار فارس مبنی ایراد گیری بانک در خصوص گردش حساب و مسدود بودن برخی بانک‌ها برای مراجعه کننده به سایت جهت ثبت نام نیز اظهار کرد: این موضوع در واقع معضل و از دیگر مطالبات جدی ما نیز از شورای هماهنگ کننده بانک ها است که طی جلسه ای که در اردیبهشت ماه در راستای ستاد ساماندهی امور جوانان برگزار میشود به این موارد به جد پرداخته می شود.

وی عنوان کرد: شهروندان می‌توانند شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را به دفتر معاونت جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان به صورت مکتوب با درج اسم، فامیل و شماره تماس و با ارائه مستندات تحویل دهند تا ما نیز بنا به وظیفه پیگیری که داریم پیگیری کرده و نتیجه را اعلام کنیم.

مسوول معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان افزود: شهروندان همچنین میتوانند مستقیما از طریق دفتر امور بانوان استانداری به عنوان دبیر ستاد جوانی جمعیت پیگیر مطالبات خود باشند.

شکوهی در پایان خاطر نشان کرد: همینجا اعلام آمادگی میکنم که ما در گروه ستاد ساماندهی امور جوانان در معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، آماده دریافت شکایات و انتقادات مکتوب هستیم تا با آغوش باز پیگیری کرده و پاسخ خیلی صریح و شفاف را خدمت شهروندان اعلام کنیم.

وی افزود: ما دستگاه ناظر، پیگیر و گزارش ده بوده و در همین سه مورد در خدمت جوانان هستیم و مسائل مطرح شده را در ستاد ساماندهی امور جوانان دنبال خواهیم کرد.

در ادامه روند پیگیری خبرگزاری فارس در راستای رسالت خود، موضوع را از سوی نماینده بانک مرکزی در استان فارس و مسوول شورای هماهنگ کننده بانک ها و همچنین دفتر امور بانوان استانداری به عنوان دبیر ستاد جوانی جمعیت پیگیری کرده و نتیجه را در گزارشی دیگر در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1152592

مهمترین اخبار ایران و جهان: