نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 16:02

کشت بی رویه محصولات آب‌دوست قاتل رودخانه کشکان است

امام جمعه پل‌دختر گفت: نفس‌های رودخانه کشکان در ابتدای فصل تابستان به شمارش افتاده و تنها دلیل خشکی و قاتل آن کشت بی‌رویه محصولات آب‌دوست به ویژه برنج در بالا دست است.

به گزارش خبرگزاری فارس از پل‌دختر، حجت الاسلام سیدمحسن موسوی در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: علی‌رغم کمبود منابع آبی اما متاسفانه کشت برنج در حاشیه رودخانه کشکان، معبر جاده پل‌دختر_خرم‌آباد به چشم می‌خورد که این اقدام موجب شده امسال زودتر از سال گذشته خشکی رودخانه کشکان آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشت برنج ویژه شمال کشور با وجود غرق‌آبی بودن و آب فراوانی است که کشاورزان آن منطقه در اختیار دارنداما متاسفانه برخی نقاط کشور از جمله لرستان با وجود نبود آب کافی اما مانند شمال به کشت برنج اقدام می‌کنند.

امام جمعه پل‌دختر گفت: این موضوع خشکی رودخانه کشکان و متضرر شدن کشاورزان به ویژه باغ‌داران در پایین دست می‌شود ، چرا که باغات انجیر منطقه زیودار به عنوان قطب انجیر کشور رو به خشکی رفته و تنش آبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: بنابر این انتظار می‌رود استاندار لرستان به عنوان مدیر ارشد استان در جلوگیری از کشت بی‌رویه محصولات آب‌دوست در بالا دست رودخانه کشکان دستور لازم را صادر کند.

موسوی به آتش سوزی پسماندها و کاه و کلش مزارع در پل‌دختر اشاره کرد و این اقدام را فعلی حرام دانست و یادآورشد: آتش سوزی پسماند مزارع نه تنها با از بین بردن جانوران مفید و ریزمغذی خاک و حشرات و ایجاد آلودگی به محیط زیست آسیب وارد می‌کند بلکه با از بین بردن تدریجی میکرو ارگانیسم‌ها از مرغوبیت خاک می‌کاهد.

وی افزود: از طرفی این رویه ناصواب موجب می‌شود هر روز منازل شهروندان میزبان آلودگی و دوده  رها شده در فضا براثر این آتش‌سوزی‌ها باشد که این موجب افزایش شست‌‌وشو و مصرف بی‌رویه آب می‌شود.

امام جمعه پل‌دختر به پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: براساس آمارحدود ١۵ میلیون نفر درگیر این امر خان‌مانسوز هستند که بیشترین مصرف نیز در هروئین و شیشه است.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها به گوش باشند که خطر همواره بیخ گوش فرزندان آنها است، زیرا ٣٠ درصد معتادان با یک الی ٢ بار تعارف دیگری به این دام افتاده و آلوده به این مواد افیونی شدند.

موسوی به هفتم تیر سالروز شهادت دکتر بهشتی و یارانش و روز قوه قضاییه اشاره کرد و با گرامی‌داشت یادو خاطره شهدای هفتم تیر، یادآور شد: شهید حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی به عنوان نماینده دوره اول مردم پلدختر درمجلس شورای اسلامی و شهید محمد حسین صادقی نماینده ازنا و دورود از جمله شهدای لرستانی در بین شهدای هفتم تیر هستند.

وی با تبریک  فرارسیدن هفته قوه قضاییه به زحمت‌کشان این مجموعه در شهرستان و استان، افزود: این مجمعه با کارهای سنگین و خطیر و توام با اجرای عدالت به مردم خدمت می‌کنند.

امام جمعه پل‌دختر گفت: مقام معظم رهبری فرمود قوه قضاییه یکی از ارکان مهم نظام اسلامی است که باید مظهر عدالت، ملجا و مامن بی پناهان و مورد اطمینان و آرامش‌بخش مردم باشد.

وی به روز عرفه اشاره و بر ضرورت تقویت این روز تاکید کرد و افزود: این روز، روز نیایش است و حضور در آن توفیقی است که نباید آن را از دست داد و چهارشنبه نهم ذی الحجه به همین مناسبت مراسم  پر فیض دعای عرفه در کنار حرم مطهر علامه سید نعمت الله جزایری و گلزار شهدای پل‌دختر برگزار است.

موسوی یادآورشد: همچنین پنج‌شنبه دهم ذی الحجه نماز عید قربان هم‌زمان با آغاز دهه امامت و ولایت در پل‌دختر اقامه می‌شود که از سوی ستاد برگزاری نماز جمعه اطلاع رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

وی به اتفاقات در مقر منافقین در آلبانی اشاره کرد و افزود: حرکت پلیس آلبانی در درگیری با گروهک منافقین نشان دهنده این است که تاریخ انقضا این گروهک تروریستی کثیف و پلید به سرآمده  است.

امام جمعه پل‌دختر با بیان این‌که سرنوشت ذلت بار منافقین در آلبانی درس عبرتی برای دشمنان نظام اسلامی است، گفت:جالب اینجا است که آمریکایی‌ها در این حمله حق را به کشور آلبانی دادند و پاریس به شدت با گردهمایی سالانه آنها در شهر پاریس مخالفت کرد و هویت کثیف و خبیث  آنها امروز برای همه جوامع به ویژه جامعه به ظاهر متمدن اروپایی‌ها نیز مشخص شدو در روزهای اخیر اردوگاهشان در آلبانی تخلیه شد و آمریکا هم از آنان تنفر و انزجار پیدا کرد.

وی افزود: ایران مقتدر قربانی ترورهای تاریک منافقین می‌باشد و ١٧ هزار شهید ترور در کشورمان از جمله ترور شهید مظلوم دکتر سید محمد حسین حسینی بهشتی از اقدام‌های خبیثانه آنها است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303948

مهمترین اخبار ایران و جهان: