نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 15:46

افشاگری اوباما درباره تلاش‌ها برای تحریم مسکو بعد از الحاق کریمه

رئیس جمهور اسبق آمریکا می‌گوید که بسیاری از روس‌زبانان کریمه در سال ۲۰۱۴ از پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه حمایت و تعدادی از کشورهای اروپایی هم این موضوع را درک کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا با اشاره به حمایت بسیاری از شهروندان روس‌زبان کریمه از پیوستن این شبه‌جزیره به مسکو، اذعان کرد که بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این مساله را درک کرده بودند.

اوباما در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: اوکراینِ آن روزها با اوکراینی که امروز درباره‌اش حرف می‌زنیم فرق دارد. کریمه مملو از روس‌زبانان بود و برخی (اروپایی‌ها) نیز حامی رویکردی بودند که روسیه آن را مطرح کرده بود.

وی افزود: بخشی از اتفاقی که افتاد این بود که هم من و هم آنگلا مرکل (صدراعظم وقت آلمان) که احترام زیادی برایش قائل هستم، مجبور بودیم شمار زیادی از کشورهای اروپایی را هرطور که شده مجبور به حمایت از اعمال تحریم علیه مسکو می‌کردیم.

شبه‌جزیره کریمه و سِواستوپول در مارس ۲۰۱۴ برای الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار کردند و تقریباً ۹۷ درصد رای‌دهندگان از پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه حمایت کرده و رای موافق دادند.

اوکراین، آمریکا و چندین کشور اروپایی الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی خوانده‌اند. همچنین پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) آمریکا به همراه کشورهای اتحادیه اروپا ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، اقدام به تسلیح کی‌یف کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303792

مهمترین اخبار ایران و جهان: