نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 18:58

افزایش جوجه ریزی در شهرستان اردستان

اردستان-سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت: از اردیبهشت ماه تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان داشتیم که این نسبت به قبل افزایشی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امینی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ خردادماه سال جاری به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری می‌شود که این هفته را به همه تلاشگران عرصه کشاورزی و دام تبریک می‌گوئیم و برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی نیز با گلباران مزار شهدا شروع شد.

وی افزود: یک گلخانه دارای محصول فلفل دلمه‌ای در روستای نیسیان به مساحت ۶ هزار و ۳۵۰ متر مربع روز پنجشنبه افتتاح می‌شود همچنین برنامه دیدار با خانواده شهدا جهادی را نیز در همین روز اجرا می‌کنیم و روز جمعه میزخدمت جهاد کشاورزی در محل نماز جمعه برقرار می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به برگزاری پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات کشاورزی، خاطرنشان کرد: تعداد بهره‌بردار های جهاد کشاورزی در شهرستان اردستان حدود ۷ هزار نفر در بخش کشاورزی است که حدود ۴ هزار نفر ثابت و ۳ هزار نفر از افراد به‌صورت فصلی هستند.

امینی تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از افراد و بهره‌برداران جهادکشاورزی اردستان، کشاورز هستند و مابقی دام‌دار هستند و با توجه به وجود حدود ۴۴۴ حلقه چاه کشاورزی از جمله شهرستان‌های شاخصی هستیم که چندان زیاد تحت تأثیر خشک‌سالی قرار نگرفته است

وی بیان کرد: در شهرستان اردستان چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شد و سطح زیرکشت تا سطح ۵ هزار هکتار به باغات کشیده شده که ۳۵۰۰ هکتار سطح بار ده بوده و حدود دو هزار هکتار نیز در حال نوسازی و برای بحث پیوند و نظایر آن می‌باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان تاکید کرد: از سال ۱۳۹۰ بحث تغییر نوع الگوی کشت را در شهرستان اردستان داشتیم و با توجه به موضوع اصلاح الگوی کشت، اکثر کشت به سمت باغی سوق پیدا کرد همچون گیاه زعفران، گل‌محمدی و غیره که الگوی کشت آن‌ها تغییر کرد.

امینی یادآور شد: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در بحث گلخانه‌ها است که ما گلخانه‌های کوچک مقیاس و گلخانه‌های بزرگ مقیاس داریم، حدود ۴۰ گلخانه کوچک مقیاس در سطح ۲/۵ هکتار وجود دارد و گلخانه‌های بزرگ مقیاس در سطح ۲ هکتار و حدود ۸ مورد است.

وی اضافه کرد: مباحث مربوط به آموزش از تولید تا مصرف را جهاد کشاورزی برای گلخانه‌ها انجام می‌دهد همچنین کشاورز را جهت احداث سازه به شرکت‌ها معرفی می‌کنیم اما هنوز تسهیلات خاصی در این زمینه نداریم.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت: سطح زیرکشت زراعت حدود ۱۲ هزار هکتار، پایش حدود ۳۷۰۰ هکتار و باغبانی نیز حدود ۵ هزار هکتار بوده و در خصوص جمعیت دام و واحدهای دام، گوسفند و بره حدود ۱۱۹ هزار رأس و همچنین یک واحد گاوداری صنعتی شیری در شهرستان با ظرفیت ۲۰ رأس وجود دارد.

امینی خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای پرورش مرغ گوشتی فعال در شهرستان اردستان ۱۴۰ واحد است و از اردیبهشت ماه تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان داشتیم که این نسبت به قبل افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: ۸۵ واحد نانوایی و حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ سهمیه تخصیصی آرد در شهرستان اردستان وجود دارد که ۷۵۰۰ سهمیه نوع یک هستند و مابقی از نوع یارانه‌ای دو است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1281092

مهمترین اخبار ایران و جهان: