نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 14:55

ثبت آیین قصه‌گویی ایرانی/ قصه در توسعه فرهنگ عامه نقش دارد

ساری- همزمان با سراسر کشور، آیین ثبت قصه گویی ایرانی با حضور مفاخر و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هم‎زمان با سراسر کشورآِیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با حضور مفاخر و پیش‌کسوتان عرصه فرهنگ و هنر ظهر سه شنبه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در سراسر مراکز فرهنگی هنری استان برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم کشور افزود: امروز دورهم جمع شدیم تا از اهمیت قصه در حوزه تعلیم و تربیت بگوییم و نقش آن را در توسعه خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان تبیین کنیم.

حامد فاضلی با معرفی کتاب؛ داستان راستان شهید مطهری بیان داشت: هدف داستان و قصه این است که چگونه زندگی کنیم، چگونه رفتار کنیم وچگونه کتاب بخوانیم. چراکه کتاب مهم‌ترین و موثرترین عنصر در یادگیری و درست زندگی کردن است.

وی افزود: ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم ایران فرصتی است تا این سرمایه معنوی و میراث کهن، جایگاه خود را درحوزه تعلیم و تربیت به شکل بهتر ییدا نموده و به انتقال موثر فرهنگی و توسعه فرهنگ به خصوص در حوزه کودکان و نوجوانان منجر شود.

مدیرکل کانون مازندران با تعریف یک قصه از کتاب داستان راستان و روایت قصه‌ی وضوی پیرمرد؛ بر نقش تربیتی قصه تاکید کرد و گفت: قصه از بدو خلقت آدم ایجاد شده ودر قرآن و سایر کتب آسمانی از آن به عنوان یک عنصر مهم تربیتی و آموزشی برای راهنمایی بشر استفاده شده است.

قصه در توسعه فرهنگ عامه نقش دارد

در ادامه، فریده یوسفی، از نویسندگان و پژوهش‌گران استان، ضمن تقدیر به خاطر توسعه فرهنگ قصه‌گویی؛ برنقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در توسعه فرهنگ عامه سخن گفت و اظهار داشت: امروز سازمان‎هایی مثل کانون در این خصوص نقش سازنده‌ای دارند.

وی در ادامه داد: قصه تاثیر مهمی در توسعه فرهنگ عامه دارد. بر همین اساس، ثبت ملی قصه و زنگ قصه‌گویی، جای خرسندی دارد و در عین حال خواستار آشنایی نسل امروز با زبان مازندرانی شد.

یوسفی ادامه داد: قصه‌گویی میراث ناملموس ماست که با تثبیت آن جاودانه خواهد ماند و درواقع فرهنگ شفاهی ما ماندگار خواهد شد.

این نویسنده با بیان داستانی از مرزبان‌نامه وقصه موش و مار به تشریح نقش قصه در تعلیم مسایل فرهنگی و تربیتی پرداخت.

جامعه بدون قصه فاقد خیال است

در ادامه این برنامه، ابراهیم باقری حمید آبادی، از نویسندگان، پژوهشگران و قصه‌گویان استان در خصوص اهمیت قصه صحبت کرد. و گفت: جامعه ای که قصه نداشته باشد، در آن خیال وجود ندارد و کودکانی که خیال نداشته باشند خلاقیت ندارند.

باقری یادآورشد: قوه تخیل نقش مهمی در خلاقیت دارد وخلاقیت، نقش مهمی در شکوفایی و رشد بشر ایفا می نماید. بر همین اساس قصه ظرفیتی را دارست که می‌تواند از همه این عناصر برای تربیت و انتقال مفاهیم تربیتی و دیگر موارد بهره جوید.

این نویسنده در پایان سخنانش با اشاره به وجود ۲۱۴ قصه در قرآن، بیان کرد: خدا از قصه برای عبرت آموزی وسعادت‌مندی بشر استفاده کرد تا انسان زندگی سعادت‌مندی داشته باشد.

در ابتدای این برنامه، ربایه هاشمی کارشناس فرهنگی کانون مازندران و نماینده انجمن قصه‌گویی کشور به تشریح فعالیت قصه‌گویی در کانون در چند دهه اخیر و اهمیت آن در حوزه تربیت و شکل گیری جشنواره‌های قصه‌گویی در کانون اشاره داشت و گفت: امروز برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی و ثبت قصه‌گویی قدمی برای تثبیت نقش مهم قصه در توسعه فرهنگی است.

در این برنامه: توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره سه ساری، برنامه‌های فرهنگی هنری، قصه‌گویی، جمع‌خوانی سرود آقای حکایتی، نمایش عروسکی، قصه‌گویی و … برگزار شد. در عین حال سایر مراکز فرهنگی هنری استان نیز به اجرای این ویژه برنامه پرداختند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1282804

مهمترین اخبار ایران و جهان: