نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 14:17

تالاب «گندمان» ثبت جهانی می شود

شهرکرد_مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: زمستان ۸۹ تالاب چغاخور ثبت جهانی شد و پیگیری‌ها برای ثبت تالاب گندمان درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف‌پور پیش از ظهر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رشته کوه زردکوه به‌عنوان یک منبع مولد آب در کشور و سرچشمه سه رودخانه بزرگ و همچنین به‌عنوان هویت تاریخ بختیاری‌ها اهمیت بارایی دارد و و به دنبال ثبت آن تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده هستیم.

وی تصریح کرد: ۱۲ سال است که منطقه خداآفرید شکارممنوع اعلام شده است و به دنبال ارتقاء سطح آن به منطقه حفاظت‌شده هستیم.

یوسف‌پور بیان داشت: زمستان ۸۹ تالاب چغاخور ثبت جهانی شد و پیگیری‌ها برای ثبت تالاب گندمان درحال انجام است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دو دانشکده دامپزشکی در این استان وجود دارد و تفاهم‌نامه‌ای برای اضافه شدن رشته دیپلمای دامپزشکی حیات وحش منعقد شده است تا حیات وحش آسیب‌دیده به کمک آن‌ها درمان و به طبیعت بازگردد.

وی شکار در شب را اقدامی ناجوان‌مردانه عنوان و خاطرنشان کرد: برای مقابله با این افراد دو دستگاه دوربین دید در شب خریداری شده و تعاملات با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی صورت گزفته و تا حدودی کنترل شده است.

یوسف‌پور با اشاره به شناسایی ۳۹۳ مورد تخلفات شکار و صید در سال گذشته در این استان خاطرنشان کرد: طی این اقدامات ۵۳۰ نفر به مراجع قضایی معرفی شده، ۱۹۱ مورد پرونده در جریان است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته ۵۱ مورد برخورد با تصرفات و تخریب اراضی ملی داشتیم اذعان داشت: در این مدت ۸۹ مورد چرای غیرمجاز و غیرقانونی شناسایی شده است. وی با اشاره به ترمیم دوربین‌های مداربسته پاسگاه‌های محیط‌بانی بیان داشت: سال گذشته ۱۰۰ مورد کارت همیار محیط زیست صادر شده است.

یوسف‌پور اضافه کرد: محیط زیست برای گونه‌های ویژه، برنامه عمل تعریف کرده است و در همین راستا در این استان برای غاز پیشونی سفید کوچک، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای برنامه عمل پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: محیط زیست برای اولین بار درخصوص گونه‌های گیاهی درحال انقراض ورود کرده است و مرزه کلاری و زنیان پیرکوه در منطقه تنگ صیاد اقداماتی صورت گرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1282704

مهمترین اخبار ایران و جهان: