نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 10:54

ایجاد روحیه مردمی سازی در سازمان تبلیغات اسلامی

رشت - مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با تاکید بر لزوم بکارگیری «آرمان گرایی» جای «آرم گرایی» در شبکه تبلیغ گفت: ایجاد روحیه مردمی سازی در سازمان تبلیغات اسلامی منجر به اعتماد عمومی شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: پایه گذاری نهضت حضرت امام خمینی (ره) و شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی با تشکیل نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های انقلابی همراه شد. نهادها و سازمان‌هایی که هدف و محور فعالیت آنها از مسیر ترویج فرهنگ ناب اسلامی، تقویت روحیه اعتقادی مردم و حفظ و تبیین دستاوردهای نظام اسلامی می‌گذرد.

یکی از این نهادهای اثرگذار «سازمان تبلیغات اسلامی» است، سازمانی که در اول تیرماه سال ۱۳۶۰ به فرمان معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفتو تا امروز روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی، زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه‌های ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو ء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم برای خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی بخشی از وظایف و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است.

کلیدواژه‌های امامین انقلاب چراغ راه مسئولان

توجه ویژه امامین انقلاب به «تبلیغات اسلامی» بر کسی پوشیده نیست، امام راحل و مقام معظم رهبری همیشه نسبت به تبلیغات اسلامی تاکید داشتند و مواردی را به متولیان امر گوشزد کرده و می‌کنند. کلیدواژه‌هایی از امامین انقلاب در باب «تبلیغات اسلامی» به یادگار مانده که می‌تواند چراغ راه روشنی برای متولیان امور باشد.

اما امروزه و بویژه در عصر حکمرانی رسانه و جنگ شناختی و ادراکی که با بمباران داده‌های شبهه افکن و دین ستیز مواجه هستیم، نقش «تبلیغات اسلامی» به عنوان یکی از ۲۳ متولی فرهنگی در مقابله با جبهه نرم، تو در تو و شکننده دشمن بسیار مهم و حساس است.

به مناسبت اول تیر سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی از سوی معمار کبیر انقلاب، با «حجت‌الاسلام سعید مهدوی» مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفتگویی رقم زدیم.

در ابتدای گفتگو بفرمائید که فلسفه شکل گیری سازمان تبلیغات اسلامی چه بوده و چه وظایف، اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

در ابتدا ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد اثرگذار و محرک و جهت دهنده، عرض کنم؛ جهت دهی، هدایت، ساماندهی، نظارت و حمایت از تشکل‌های دینی، تبلیغی و مذهبی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان تبلیغات است.

از آنجایی که در سازمان تبلیغات اسلامی با محدودیت منابع اعتباری و امکانی مواجهیم اما حمایت از تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی فعال و ایده پرداز، در اولویت این سازمان است اگرچه این حمایت‌ها به اقتضای اعتبار تخصیص یافته، ناچیز است.

بسیاری از منتقدان به عملکردهای سازمان تبلیغات به این باورند که اعتبارات هنگفتی در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد در حالی که متناسب با گستردگی فعالیت‌ها و مأموریت‌های سازمان، این اعتبار به چشم نمی‌آید و از طرفی دیگر پول پاشی هایی که رسانه معاند در تهیه و تولید فقط یک سریال خانگی و فیلم انجام می‌دهد به مراتب خیلی بیشتر از اعتبارات ناچیز سازمان تبلیغات است.

نگاه مردم محور در سازمان تبلیغات تبلور یافته است و بسیاری از کارهای فرهنگی بدون اعتبار و حتی با مشارکت مردم و و مردم محورانه است تا دستگاه و سازمان محورانه! و تقویت روحیه مردمی سازی در سازمان تبلیغات سبب شده تا اثرگذاری خوبی را در این بخش‌ها شاهد باشیم.

در سال‌های اخیر کشور و نظام دچار برخی چالش‌های فرهنگی شده است، نقش سازمان تبلیغات در این عرصه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دشمن رویکرد مقابله گرانه را با نظام اسلامی تغییر داده است نگاه و تمرکز دشمن روی هویت فرهنگی و اسلامی جامعه است، موقعیت حساسی که می‌تواند زیرساخت‌های فرهنگی و اعتقادی جامعه را متزلزل کند.

هویت سوزی ابزار دشمن برای نهادینه کردن فرهنگ غربی و هویت پوشالی و بی پایه و اساس است که در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های خوبی را با کمک تشکل‌های دینی، هیئت‌ها و فعالین فرهنگی و مذهبی به موعد اجرا گذاشته است.

ایجاد روحیه مردمی سازی در سازمان تبلیغات اسلامی

ایجاد بحران هویتی هدف اصلی دشمن برای دستیابی به مقاصد شوم است و با حذف هویت ایرانی و اسلامی در مسیر چپاول گری، استثمار و برده داری نوین از طریق ابزار رسانه قدم بر می‌دارد.

سازمان تبلیغات در این وانفسای رسانه‌ای و جنگ نرم با جهت دهی، سازمان بخشی و حمایت از تشکل‌های دینی و مردمی، در راستای تقویت هویت دینی و ملی تلاش می‌کند که در این مسیر شاهد رویش‌های فراوانی در بخش‌های مختلف بودیم.

برگزاری جشنواره رسانه‌ای و هنری حبیب در گیلان یکی از برنامه‌های فاخر و جهت محوری بود که از سوی سازمان تبلیغات و با همراهی تشکل‌های دینی و رسانه‌ای انجام شد و حرکتی مؤثر در راستای تقویت جبهه منّا، ایران باور و اسلام مدار بود.

چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید که سایر دستگاه‌های فرهنگی در راستای مردمی سازی برنامه‌ها و مأموریت‌ها در مسیر تقویت شبکه تبلیغ گام بردارند؟

معتقدم باید به جای سخنران محوری، عمل محوری را الگوسازی کرد کاری که در بسیاری از مجموعه‌ها دیده نمی‌شود و یا کمرنگ است.

جشنواره حبیب نمونه‌ای از کارهای عمل گرایانه و مردم محورانه بود که بعد از اجرای سومین دوره آن، اتفاقات و دستاوردهای خوبی را شاهد بودیم.

جشنواره‌هایی مثل ابوذر، عمار و حبیب در راستای جهت دهی مردم برای تقویت نهضت تبلیغ هستند و اثرات ارزشمندی را در جامعه به انگاره گذاشتند اما کافی نیست و سایر دستگاه‌های فرهنگی هم باید در راستای تقویت جبهه مردمی نهضت تبلیغ تلاش کنند.

«جهاد تبیین» کلید واژه و چراغ راهنمایی است که مقام معظم رهبری پیش روی مسئولان و مردم گذاشته است اما عده‌ای فقط این کلمه «جهاد تبیین» را عنوان و تکرار می‌کنند اما در عمل هیچ رفتار جهاد تبیینی از آنها دیده نمی‌شود اینکه مسئله مهم و محوری «جهاد تبیین» را فقط در حد حرف در سخنرانی‌ها و سمینارها خلاصه کنیم هیچ خروجی قابل عرضی نخواهد داشت و لذا باید عمل گرایی و رفتار منشی را در «جهاد تبیین» پیاده سازی کنیم.

با توجه به رزمایش رسانه‌ای دشمن در کمرنگ جلوه دادن شعائر اسلامی، تضعیف حجاب و سست کردن روحیه ایمانی مردم بویژه نسل جوان، سازمان تبلیغات و سایر متولیان فرهنگی چه برنامه‌ای دارند؟

ملت ایران در آوردگاه‌های مختلف ثابت کرده است که از با بصیرترین، مؤمن ترین و اهل تقوا ترین مردم هستند و این مهم را در صحنه‌های حساس حمایت از انقلاب اسلامی نشان داده‌اند اما دشمن با علم و آگاهی به این روحیه تقوا پذیری، دین باوری و ایمان مداری مردم ایران با طرح ریزی رزمایش رسانه‌ای و تبلیغی تلاش می‌کند تا عموم جامعه را به بی عفتی و حیا گریزی سوق دهد و حتی با اغواگری رسانه‌ای، تصویری از ایرانی بی دین، بی هویت و فاسد را به دنیا نشان می‌دهد.

برخورد ایجابی و سلبی در مسئله حجاب و یا دیگر مسائل، چیز بدیعی نیست به عنوان مثال در مسئله کرونا برای کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره انتشار ویروس، برخی شهرها را تا مدت‌ها قرنطینه کردند و بسیاری از محدودیت‌های تردد و فاصله گذاری‌های اجتماعی لحاظ شد تا این ویروس منحوس کنترل پذیر شد، در خصوص مسئله بی حجابی و برخی ول انگاری‌های فرهنگی در جامعه، مساجد و اماکن فرهنگی و مذهبی از مراکز مهم فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی به شمار می‌روند، در این عرصه چگونه عمل شده است و نقش سازمان تبلیغات در سازماندهی این بخش چیست؟

مسجد یکی از نهادهای بسیار مهم و ارزشمند در راستای اعتلای دین و تقویت شبکه تبلیغ است. سازمان تبلیغات اسلامی متولی مستقیم مساجد نیست و انتخاب هیئت امنا و امور دیگر توسط ستاد امور مساجد انجام می‌شود که دبیرخانه آن به اوقاف واگذار شده است.

تبدیل پیش نماز مساجد به امام مسجد و محله می‌تواند موجب رونق بخشی فرهنگی و تبلیغی شود و از سوی دیگر توانمندسازی امام مسجد و محله در راستای تقویت شبکه تبلیغ بسیار اهمیت دارد.

در مساجد به جای پیش نماز باید امام مسجد و محله تعریف و گمارده شود تا فعالیت فرهنگی و مذهبی رونق پیدا کند و مردم جذب مساجد شوند.

معتقدم برای رونق بخشی مساجد باید حلقه‌های فرهنگی واحدی شکل بگیرد تا در کنار هم در یک شبکه واحد تبلیغی ضمن توانمندسازی مساجد، در راستای تقویت برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اثرگذار قدم برداریم.

باید در کنار کارهای ایجابی، اقداماتی صیانتی و قانونی بازدارنده انجام گیرد. فرهنگ سازی مسئله و موضوعی کار یک سازمان نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و در یک حرکت واحد، منسجم و هدف مند در یک ریل مشخص اقدام به عملیات فرهنگی و رسانه‌ای کنند.

قرارگیری دستگاه‌های فرهنگی و صیانتی در کنار هم با رویکردی مشخص و منسجم و برنامه‌ای عمل گرا و سازنده می‌تواند بحران هویتی و فرهنگی را سامان بخشند.

آنطور که مشخص است یک سری خلاء هایی در بطن جامعه از سوی برخی متولیان فرهنگی دیده می‌شود و دستگاه‌های فرهنگی خیلی کم همدیگر را پیدا می‌کنند و عموماً در کارهای فرهنگ تک محوری عمل می‌کنند، برای اتصال زنجیره حلقه‌های اصلی فرهنگی چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

این نقد بر دستگاه‌های فرهنگی وارد است که در اجرای برنامه‌ها تک محوری، جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل می‌کنند و نگاه واحدی بین این دستگاه‌ها وجود ندارد اگر چه اهداف سازمانی مشترک است و در راستای اعتلای فرهنگی و اعتقادی جامعه قدم بر می‌دارند اما هیچ وقت نگاه واحدی برای اجرای برنامه‌ها وجود ندارد و همین موضوع سبب شده تا نتایج برنامه‌ها بازخورد مثبت و اثرگذاری نداشته باشد.

تحکیم حلقه‌های فرهنگی در راستای نیل به اهداف مشترک پیش نیاز حل مشکلات و چالش‌های فرهنگی است. برای اثربخشی و نتیجه گرایی برنامه‌ها نیاز است که کار و رزمایش فرهنگی و رسانه‌ای مشترک انجام شود و در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی کامل را دارد تا با همگرایی دیگر دستگاه‌ها اقدامات فرهنگی سازمان یافته‌ای را طراحی و اجرا کند.

اجرای مشترک کارهای فرهنگی ضمن اثرگذاری بیشتر و عمیق‌تر، جلوی بسیاری از موازی کاری‌ها و هزینه تراشی‌ها را می‌گیرد.

معتقدم هر گاه در کار فرهنگی و تبلیغی «آرمان گرایی»، جای «آرم گرایی» را بگیرد ما موفق می‌شویم و در عرصه جهاد تبیین و نهضت شبکه تبلیغ باید «آرمان گرایی» برجسته شود نه «آرم گرایی».

«خانواده» در نظام اسلامی یک نقش هویت دار، سرنوشت ساز و جامعه ساز است و این جایگاه والای خانواده سبب شده تا دشمن تمام برنامه ریزی اش را برای تضعیف بنیان خانواده متمرکز کند، نقش و جایگاه این نظام مقدس را در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید و این نهاد در جامعه اسلامی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکی از مواردی که مورد هدف و هجمه شبانه روزی دشمن قرار گرفته بنیان خانواده است.

دشمن با هزینه‌های هنگفت رسانه‌ای و تبلیغی در صدد فروپاشی نظام خانواده است، آنها به خوبی می‌دانند که تقویت نظام خانواده منجر به نشاط اجتماعی و پدیدآیی ایرانِ قوی می‌شود. دشمن برای نابودی ایرانِ قوی، نظام با اصالت و هویت زای خانواده را هدف قرار داده است.

ساخت بعضی از فیلم‌ها و سریال‌های هدفمند و جهت دار خانگی یک گوشه نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای دشمن برای تضعیف بنیان خانواده است که حتی به تبلیغات در رسانه ملی هم رسیده است.

محتوای اصلی تبلیغات رسانه ملی ترویج تجمل گرایی، فردگرایی و مصرف گرایی است و این نوع شیوه تبلیغات تأثیر مستقیم در افکار عمومی می‌گذارد.

حذف جایگاه و مفهوم «مادر» از دنیای ادبیات گفتاری و رفتاری «خانواده و جامعه» از حربه‌های اصلی دشمن برای تضعیف بنیان خانواده است، در این رزمایش حذف «مادر» در ادبیات شیطانی دشمن که به ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد و در یک قرن تلاش مؤثر و شبانه روزی، متأسفانه به نتایج خوبی دست یافته است، البته دشمن امروزه تاخت و تاز فرهنگی و رسانه‌ای را بیش از گذشته علیه نظام اسلامی، جایگاه زن و مادر و بنیان خانواده متمرکز کرده است.

در جریان حوادث اخیر، نقش چهره‌های برتر فرهنگی، ورزشی و اجتماعی که خودشان را از مدعیان شعار «زن - زندگی- آزادی» معرفی می‌کردند و در راستای ایجاد التهابات و رسیدن مقصود دشمن حرکت می‌کردند عموماً خودشان دچار بی هویتی بودند و هیچ بویی از جایگاه والا و واقعی شعار «زن - زندگی- آزادی» نبردند و فقط با وسیله قرار دادن محبوبیت‌های ایجاد شده از اعتماد و مهر و محبت مردم سو ءاستفاده کردند.

آنهایی که شعار «زن - زندگی- آزادی» سر دادند در هویت سوزی این سه مفهوم ارزشمند و خانواده ساز و جامعه آفرین، نقش اصلی را ایفا کردند.

دشمن برای تضعیف نظام خانواده بیشتر از ماهواره‌های خارجی، از امکانات و فضای رسانه‌ای داخلی بویژه سریال‌های خانگی بهره گرفته است، خانواده سوری و شکستن نظام خانواده منجر به نابودی و تضعیف همه بخش‌ها در جامعه می‌شود مسئله‌ای که دشمن به جد دنبال پیاده سازی آن است.

تقویت نظام خانواده به شکل گیری ایرانِ قوی می‌انجامد که این مهم با بصیرت، آگاهی و صبر و برنامه محوری امکان پذیر است چرا که روحیه ایمان، باور قلبی به خداوند متعال و معنویت پذیری در جامعه متبلور شده است و بسترها برای تقویت بنیان خانواده‌ای متدین و اهل ایمان وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1301792

مهمترین اخبار ایران و جهان: