نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:23

لزوم عدم مداخله مردم در زیستگاه حیوانات

اردبیل-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: کوهنوردان و گردشگران با توجه به فرا رسیدن فصل کوهنوردی از مداخله در زیستگاه حیوانات خودداری کنند.

حسن قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی با عنوان «تور غذا دادن به خرس‌ها در اردبیل» اظهار کرد: با توجه فرا رسیدن فصل کوهنوردی برخی کوهنوردان یا گردشگران طبیعی از روی دلسوزی اقدام به غذا دادن به خرس‌های قهوه‌ای این مناطق می‌کنند که به هیچ وجه مورد تأیید محیط زیست نیست.

وی با بیان اینکه فیلم‌های منتشر شده نگرانی‌هایی برای فعالان حوزه محیط زیست و حیات وحش ایجاد کرده است، گفت: مردم در زندگی حیوانات دخالت نکرده و از حضور در زیستگاه آنها خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: مسافران، کوهنوردان و گردشگران هنگام حضور در طبیعت از هرگونه تغذیه دستی و غذا دادن به حیات وحش جدا اجتناب کنند و لازم است از ماجراجویی‌های خود کم کنند و نیاز است همکاری لازم را برای حفظ حیات وحش با محیط‌بانان داشته باشند.

قاسم‌پور با بیان اینکه با توجه به فصل زایش و تخم‌گذاری حیات وحش از جمله پرندگان و پستانداران، حفاظت از حیات وحش استان ضروری است، گفت: با توجه به فصل زادآوری و تخم‌گذاری حیات وحش بویژه پرندگان خشک‌زی، در زمان مراجعه به طبیعت و زیستگاه‌های حیات وحش، با رعایت کامل اخلاق زیست محیطی در صورت مشاهده لانه پرندگان ضمن مراقبت از آشیانه، از هرگونه دستکاری، جابجایی و برداشتن تخم و جوجه‌های پرندگان جداً خودداری نمایند و با رفتارهای غیرمسئولانه حیات جانداران وحشی را به مخاطره نیاندازند.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی گردشگران و طبیعت دوستان تقاضا داریم با توجه به فصل زادآوری علف خواران، مردم نسبت به لمس و جابجایی نوزادان حیات وحش خودداری کنند، دیده می‌شود برخی افراد با مشاهده نوزاد تنها، تصور می‌کنند که مادر نوزاد را رها کرده اما این تصور اشتباه بوده و قطعاً مادر در همان اطراف است و برای برداشتن نوزاد خود به محل برمی‌گردد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327792

مهمترین اخبار ایران و جهان: