نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:04

قطب طلای سبز کشور چشم انتظار حمایت های بیمه کشاورزی

همدان- گردو به طلای سبز معروف و تویسرکان را به عنوان قطب تولید آن می‌شناسند، اما سرمازدگی همواره باغداران تویسرکانی را با چالش روبرو می کند و در این مسیر، خبری از حمایت های مناسب بیمه نیست.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: اقتصاد شهرستان تویسرکان به گردو وابسته است؛ زیرا بیشترین درختان گردو در سطح استان همدان و شاید کل کشور، مربوط به این شهرستان است. همچنین یکی از بهترین مرکز اصلاح نژاد گردو در سطح کشور در این منطقه وجود دارد.

اما در این مسیر، آنچه که این نوع درآمدزایی را متفاوت از سایر حوزه‌ها می‌کند، وجود مخاطرات و حوادث طبیعی است که همه ساله آسیب‌هایی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

استان همدان به سبب شرایط جغرافیایی و اقلیمی با روند سرمازدگی و خسارت‌هایی از این جنس حتی در فصل بهار به شدت روبرو است، از این رو، سرمازدگی و یخبندان به عنوان یکی از عوامل قهری طبیعی خسارت زا است که همه ساله خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه کشاورزی به خصوص باغات وارد می‌کند.

۸۰ درصد باغات تویسرکان دچار سرمازدگی شده است

حسین الوندی در گفتگو با خبرنگار مهر به موضوع خسارت‌های بخش کشاورزی تویسرکان اشاره کرد و گفت: بالای ۸۰ درصد باغات ما دچار سرمازدگی و خسارت شده است و جهاد کشاورزی در این زمینه فعلاً اقدامی انجام نداده است.

باغدار نمونه تویسرکانی با بیان اینکه کارشناس بیمه، برای ارزیابی خسارت مراجعه کرده است اما چه مقدار از سرمازدگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، مشخص نیست؛ افزود: تاکنون مبلغی برای خسارت به باغداران داده نشده است.

قطب طلای سبز کشور چشم انتظار حمایت های بیمه کشاورزی

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: با توجه به سرمازدگی در سال جاری تولید و فروش محصولات در برخی مناطق به صفر رسیده است.

الوندی با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید به صورت جدی تر در مناطق سرماگیر کار انجام می‌داد و اطلاع رسانی دقیق انجام می‌گرفت؛ افزود: برخی درختان سرشاخه آنها خشک شده است و باید به وسیله کود تقویت شوند ولی هیچ‌گونه حمایتی در این از طرف جهاد کشاورزی وجود ندارد.

شرکتهای بیمه با کشاورزان همراه نیستند

علیرضا فتحی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به خسارت‌های به وجود آمده به وسیله سرما، شرکتهای بیمه با کشاورزان همراه نیستند و کارهای اساسی در این زمینه انجام نشده است، اظهار کرد: به همین دلیل کشاورزان میلی به بیمه کردن باغات و محصولات خود ندارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گردوکاران تویسرکان با بیان اینکه بسیاری از باغات گردو تویسرکان دچار سرمازدگی شدید شده‌اند؛ خاطرنشان کرد: در برخی مناطق بسیاری از درختان گردو کلاً خشک شده است.

وی یادآور شد: بنده کارشناس بیمه در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ بودم و در این شهرستان ۱۲ هزار بیمه گر بوده است؛ ولی اکنون به دلایل همکاری نکردن شرکتهای بیمه با کشاورزان این آمار به ۱۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

فتحی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: شرکت‌های بیمه باید شرایط بیمه را چنان مهیا کنند که خود کشاورز مانند بیمه خودرو و عمر، مشتاق بیمه درختان و باغات خود شوند اما متأسفانه به دلایل متعدد مردم استقبال چندانی از بیمه نمی‌کنند.

قطب طلای سبز کشور چشم انتظار حمایت های بیمه کشاورزی

بیمه به قول خود وفادار نیست و تنها هزینه به کشاورز تحمیل می‌کند

مدیرعامل شرکت تعاونی گردوکاران تویسرکان متذکر شد: نمایندگان بیمه باید با بازدید از باغات در شهر و به ویژه روستاها مردم را به بیمه کردن تشویق کنند؛ چون بسیاری از باغداران پیرمرد و پیرزن هستند و توان رفتن به شهر، برای بیمه کردن باغات خود را ندارند.

فتحی با بیان اینکه بیمه به قول خود وفادار نیست و تنها هزینه به کشاورز تحمیل می‌کند؛ گفت: درآمد بیشتر کشاورزان و باغداران تویسرکان از همین محصولات اندک کشاورزی است و شغل دیگری ندارند؛ بنابراین دولت باید برای جبران آسیب وارد شده برنامه داشته باشد و تدبیر جدی برای این مورد بیندیشد.

گردو به طلای سبز معروف و تویسرکان را به عنوان قطب تولید آن می‌شناسند، اما سرمازدگی همواره باغداران تویسرکانی را با چالش روبرو می‌کند و در این مسیر، خبری از حمایت‌های مناسب بیمه نیست.

این روند سالیان سال است که ادامه داشته و آن زمان که باید چتر حمایتی بیمه‌ای را شاهد بوده‌ایم، خبری از آن نبوده است. یا شرکت‌های بیمه‌ای از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده‌اند و یا ترویج و اطلاع رسانی مناسب خدمات حمایتی بیمه‌ای برای کشاورزان و باغداران مناسب نبوده و هر دو این مسیر، در نهایت منجر به خسارت‌های وارده به باغداران و البته به بدنه کشاورزی استان همدان و تولیدات کشاورزی شده است؛ روندی که نیازمند اصلاح هرچه زودتر و اقدامات اساسی و علمی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327748

مهمترین اخبار ایران و جهان: