نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 11:03

رئیس سازمان سیا: آمریکا در شورش واگنر دخالت ندارد

تقریبا یک هفته پس از شورش گروه واگنر و گمانه‏‌زنی‏‌ها درباره ارتباط احتمالی آمریکا با این شورش، واشنگتن با مسکو تماس گرفته‏ و به روسها اطمینان داده‏ که هیچ دخالتی در این رویداد نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، روز جمعه ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، با سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه تماس گرفته و به او گفته که ایالات متحده هیچ ارتباطی با شورش «یوگنی پریگوژین»، فرمانده واگنرها علیه ارتش روسیه ندارد.

به نوشته این روزنامه این مکالمه تلفنی بین برنز و ناریشکین بالاترین سطح تعامل بین آمریکا و روسیه از زمان این حادثه بوده و طرف آمریکایی آغازگر این تماس بوده و ضمن تاکید بر اینکه آمریکا «هیچ گونه دخالتی» در اقدامات یوگنی پریگوژین نداشته، افزوده است که آمریکا قصد تشدید تنش در روسیه را ندارد.

در حالی که از مدتها قبل اخباری مبنی بر اختلاف شدید میان مقامات وزارت دفاع روسیه و پریگوژین بر سر نحوه اداره جنگ در اوکراین شنیده می‏شد، شب ۲۳ ژوئن برخی از واحدهای واگنر به رهبری پریگوژین شهر روستوف را اشغال وساعاتی بعد هم به گفته خودشان «راهپیمایی عدالت» به سمت مسکو راه انداختند. اما روز بعد با پادرمیانی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین دستور عقب‏‌نشینی واحدهایش را داد و ۲۷ ژوئن هم به همراه برخی از اعضای گروه خود به بلاروس رفت. روسیه هم متقابلاً اعلام کرد که از تعقیب او و سایر شورشیان دست برمی‏دارد تا قائله ختم به خیر شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321092

مهمترین اخبار ایران و جهان: