نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 12:46

هویت‌یابی تاریخی البرز از طریق محوطه ازبکی ممکن می‌شود

کرج- مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز هویت‌یابی تاریخی استان را از طریق محوطه ازبکی ممکن دانست بر اقدامات عملی برای ساماندهی به شرایط این محوطه تأکید کرد.

/

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تبادل نظر راجع به پتانسیل‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری محوطه ازبکی صبح شنبه با حضور مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فاطمه داوری مدیر کل بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، دکتر مهرداد ملک زاده عضو انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، رحیم خاکی مدیر کل میراث‌فرهنگی البرز و جمعی از کارشناسان و معاونان این اداره کل برگزار شد.

رحیم خاکی در این جلسه با اشاره به نظر مثبت استاندار البرز نسبت به حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی گفت: ساخت موزه بزرگ در استان البرز اقدامی ضروری و پایه این موزه، تپه ازبکی ماست.

او ازبکی را یکی از محوطه‌های شاخص استان عنوان کرد که در طی سال‌های گذشته مرمت‌هایی در بخش دیوارهای خشت و گلی انجام شده بود ولی تاکنون برنامه جامعی نداشته و اکنون اقدامات برای ثبت جهانی آن در حال انجام است.

خاکی بررسی و مرمت اصولی سازه‌های محوطه، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری و بهداشتی، تسریع در تشکیل و تجهیز محوطه به عنوان پایگاه ملی، تملک مابقی عرصه و حریم محوطه، تولید محتوای چند رسانه‌ای حرفه‌ای برای معرفی این محوطه و استمرار کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه را برخی از اقدامات حائز اهمیت در مورد محوطه ازبکی عنوان کرد.

او در پایان انجام هر چه سریع‌تر مطالعات امکان‌سنجی برای بررسی ظرفیت‌های محوطه ازبکی و تسریع برگزاری هرچه سریع‌تر جلسه رسیدگی به این موضوع را ضروری برشمرد.

پیوست‌های گردشگری در مطالعات محوطه ازبکی لحاظ شود /

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز نیز در این جلسه بیان کرد: نیاز است پیوست‌های گردشگری در مطالعات محوطه ازبکی لحاظ شود زیرا یک محوطه تاریخی بدون خدمات جانبی نمی‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگر داشته باشد

شهرام علی‌محمدی ادامه داد: دارا بودن آثار و محوطه‌های تاریخی مانند محوطه ازبکی، می‌تواند به جذب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی کمک کند.

معاون گردشگری البرز نزدیکی به تهران را نکته‌ای مثبت در جذب گردشگر به البرز دانست و افزود: البرز می‌تواند مرکز تعطیلات تهرانی‌ها باشد و برای این موضوع باید به خوبی به معرفی ظرفیت‌های استان و ایجاد زیر ساخت‌ها بپردازیم.

گفتنی است در این جلسه بنا شد همزمان با پیشبرد پروژه ثبت جهانی محوطه ازبکی، امکان‌سنجی این محوطه به عنوان پایلوت ایجاد پارک علم و فناوری باستان‌شناسی و موزه‌داری انجام شود.

انتهای پیام /

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305204

مهمترین اخبار ایران و جهان: