نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 19:48

لزوم حفظ موسیقی نواحی با تولیدات جدید

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حجم تولیدات موسیقی اقوام و محلی نسبت به سایر موسیقی‌ها کمتر است، گفت: باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم و این رویدادها می‌تواند مسکن خوبی برای جلوگیری از فراموشی موسیقی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، احسان قائدی عصر امروز در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین آفات موسیقی اقوام و محلی فراموشی است. 

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش زیادی از آواها و نواهایی که در دل سرزمین ما وجود دارد در حال از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با فوت بعضی هنرمندان بخشی از آواها و نواها هم از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه حجم تولیدات موسیقی اقوام و محلی نسبت به سایر موسیقی‌ها کمتر است، بیان کرد: باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم و این رویدادها می‌تواند مسکن خوبی برای جلوگیری از فراموشی موسیقی باشد. 

قائدی افزود: راهکار اصلی برای حفظ موسیقی اقوام تولید است، یعنی ما باید به سمت فعال‌سازی هسته‌های هنری و تولید آثار هنری برویم هر چند امروزه با توجه به افزایش هزینه‌هایی که در کشور است تولید موسیقی متعهد به شدت کاهش یافته است. 

وی اظهار داشت: موسیقی در چهارمحال و بختیاری با کودکان زاده می‌شود و با پیرمردان دفن می‌شود و از گهواره تا گور مردم این استان با موسیقی عجین هستند لذا باید به صورت جدی دیده و سیاست‌های حمایتی برای تولید و حفظ این موسیقی ایجاد شود. 

قائدی عنوان کرد: یک قطعه کرنانوازی از یکی از اساتید به اسم حیدرشاه نادری که یک استاد عادی و بدون تحصیلات آکادمیک و در عین حال بسیار توانا در نواختن کرنا و نی توسط همکاران در حوزه هنری تبدیل به اثر شده است و امروز تقدیم شما می‌شود.

وی ادامه داد: پژوهشی نیز در مورد کرنا که از سازهای اصلی چهارمحال و بختیاری است تهیه شده هر چند باید ده‌ها و صدها مورد از این کارها بکنیم تا موسیقی‌های محلی اقوام تبدیل به اثر، پژوهش و آلبوم موسیقی شود.

گفتنی است جشنواره موسیقی اقوام با حضور نوازندگان و خوانندگان استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری به مدت سه روز در فرهنگ‌سرای شهرکرد برگزار می‌شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1322704

مهمترین اخبار ایران و جهان: