نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 14:33

نکته اصلی فایل افشا شده از ترامپ امتناعش از جنگ با ایران است

یکی از مقامات سابق آمریکا می‌گوید مهمترین بخش نکته فایل صوتی منتشر شده رئیس‌جمهور سابق این کشور این است که او در برابر فشارها برای حمله به ایران تسلیم نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لری جانسون»، افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان سیا و مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به انتشار فایل صوتی از دونالد ترامپ و تلاش دادستان‌های آمریکایی برای نشان‌دادن اینکه ترامپ از محرمانه‌بودن اسناد اطلاع داشته در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» گفت: ترامپ به هیچ وجه اولین کسی نبود که به جنگ علیه ایران فکر کرد و تمرکز بر برنامه‌های جنگ حقیقت بزرگ‌تری را پنهان می‌کند؛ اینکه ترامپ این کار را نکرده است. (مقامات نظامی آمریکا) می‌خواستند چنین حمله‌ای را انجام دهند.

جانسون تاکید کرد: من فکر می‌کنم نکته کلیدی این است که ترامپ به این برنامه‌ها عمل نکرد. او در برابر فشار مشاوران که می‌خواستند با ایران جنگ آغاز کنند مقاومت و از همراهی با آنها خودداری کرد. من فکر می‌کنم که این واقعاً دلیل بخشی از خشمی است که اکنون متوجه او می‌شود.

شبکه سی‌ان‌ان اخیرا ادعا کرد که به صوت مکالمه ادعایی بین ترامپ و دستیارانش دست یافته‌ که در آن او خطاب به یکی از اعضای سابق دفترش توضیح می‌دهد که پرونده‌های مرتبط با حمله به ایران را که می‌داند هنوز محرمانه هستند، در دست دارد و این پرونده‌ها مربوط به درخواست ژنرال «مارک میلی»، رییس ستاد ارتش آمریکا برای حمله به ایران است. این مکالمه که ظاهراً در تابستان ۲۰۲۱ انجام شده، قبلاً بخشی از متن مکتوب آن منتشر شده بود که دادستان‌ها در شکایت علیه ترامپ در اوایل ماه جاری در دادگاه فدرال ارائه کرده‌اند.

در این فایل صوتی دو دقیقه‌ای شنیده می‌شود که ترامپ به طرح‌های فوق محرمانه درباره حمله به ایران اشاره می‌کند که به گفته او توسط ژنرال مارک ای. میلی تهیه شده بود و او تاکید می‌کند که «اینها همان اوراق هستند. این کار توسط ارتش طرح‌ریزی و برای تأیید به من ارائه شد.». و در ادامه ترامپ در حالی که دیگران در اتاق می‌خندند، می‌افزاید: «ببینید به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌توانستم آنها را از حالت طبقه‌بندی خارج کنم...، (اما) حالا نمی‌توانم، این هنوز یک راز است».

ترامپ با ۳۷ اتهام مرتبط با پرونده‌های طبقه‌‏بندی‌شده روبرو است که «اف بی آی» در یورش آگوست پارسال در املاک او در مارآلاگو در فلوریدا کشف و ضبط کرد. اثبات حتی یکی از این اتهامات می‌تواند به زندان طویل المدت برای ترامپ منجر شود.

به نوشته اسپوتنیک طرح‌های اقدام نظامی علیه ایران از سال ۱۹۸۰، از ابتدای انقلاب ایران وجود داشته و در طول زمان بازنگری و به روز شده است. جانسون در همین زمینه به اسپوتنیک گفته است که در واقع در زمان سلف ترامپ، باراک اوباما، شانس بیشتری برای جنگ با ایران وجود داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1315204

مهمترین اخبار ایران و جهان: