نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 11:31

فارس من| بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در بندرانزلی ممنوع است

فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه از بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در مشاغل مختلف جلوگیری می‌شود، گفت: اگر متصدیان امور صنفی کارفرمایی، اتباع خارجی فاقد پروانه کار و یا افراد دارای پراونه منقضی کار را بکار گیرند با آنان برخورد قانونی و قضایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس فرصتی را فراهم کرده تا مردم و صاحبان صنوف و اقشار مختلف، دغدغه‌ها و مطالبات خود را به‌صورت شفاف و صریح با رسانه مردمی خود مطرح و این خبرگزاری نیز بر خود تکلیف کرده تا مطالبات مردمی را در اولین فرصت پیگیری و تا حصول نتیجه، دنبال کند.

اخیراً مطالبه‌ای با عنوان «بیکاری کارگران ساختمانی در بندر انزلی به دلیل اشتغال افغان‌ها» در این خبرگزاری ثبت شده بود که در توضیح آن آمده: متاسفانه این روزها کارفرمایان ساختمانی از کارگران غیرمجاز افغانستانی در بندرانزلی استفاده می‌کنند که این امر موجب بیکاری بسیاری از کارگران ساختمانی این شهر شده است. لذا از مراجع امر تقاضا داریم این موضوع را مورد پیگیری خود قرار دهند.

بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در بندرانزلی ممنوع است

محمد پورخوش سعادت فرماندار شهرستان بندرانزلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در مشاغل مختلف جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف با هماهنگی فرمانداری در خصوص این موضوع با هم همکاری می‌کنند. 

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه اگر متصدیان امور صنفی کارفرمایی، اتباع خارجی فاقد پروانه کار و یا افراد دارای پراونه منقضی کار را بکار گیرند با آنان برخورد قانونی و قضایی می‌شود، گفت: روزانه گشت‌های واحدهای صنفی بازدید می‌شود و با تخلف بکارگیری نیروی غیرمجاز اتباع خارجی برخورد قانونی صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به برخورد قانونی با کارفرمایانی که خلاف قانونی عمل می‌کنند، افزود: در صورت به کارگیری اتباع فاقد پروانه کار، کارفرمایان در مرحله اول به ازای هر روز اشتغال مبلغ هشت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال جریمه محکوم خواهند شد و در صورت تکرار تخلف، این مبلغ به ۱۷  میلیون و ۶۹۴ هزار و ۲۸۰ ریال افزایش خواهد یافت. 

به گفته پورخوش سعادت، بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کارفرمایانی که از اتباع بیگانه فاقد پروانه و یا کسانی که مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده استفاده کنند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد. 

فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه حضور اتباع بیگانه در انزلی به عنوان یک پدیده اجتماعی دارای پیامدهایی در ابعاد مختلف می‌باشد، تصریح کرد: بیشتر اتباع بیگانه حاضر در انزلی از اتباع افغانستانی می‌باشند که به دلیل قرابت فرهنگی، زبانی، مذهبی و همچنین وجود امنیت، بازار کار و غیره به استان گیلان مهاجرت کرده‌اند که این روند، اخیرا شدت بیشتری به خود گرفته که تأثیرات حضور اتباع افغانی می‌تواند پیامدهای منفی فراوانی بر اشتغال افراد بومی استان گیلان و انزلی در ابعاد مختلف بر جای گذارد. 

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار و مهم‌ترین تبعات حضور تبعه غیرمجاز در این استان و بندرانزلی بیان کرد: اشغال فرصت‌های شغلی و افزایش نرخ بیکاری، افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد پدیده حاشیه نشینی و تغییر بافت جمعیتی شهر، استفاده از خدمات آموزشی، بهداشتی، رفاهی، یارانه‌ای و تحمیل هزینه بر اقتصاد استان، جعل مدارک شناسایی و غیره از جمله آن تبعات هستند. 

پورخوش سعادت گفت که طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن که اولاً دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیاً مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1365448

مهمترین اخبار ایران و جهان: