نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 13:42

وعده مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دره رؤیایی لرستان

کوهدشت- تنگه «شیرز» در لرستان را می‌توان دیار دره‌های رؤیایی نام نهاد، جایی که با جاذبه‌های طبیعی و خیره‌کننده‌، نیازمند توسعه زیرساخت‌های گردشگری است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه «سیمره» واقع شده است.

این دره حیرت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز و سرچشمه‌ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه‌اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای غرب کشور تبدیل شود.

این جاذبه طبیعی در بخش «زردلان» و در منطقه‌ای به نام «اولاد قباد» قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

وعده مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دره رؤیایی لرستان

حیرت‌انگیزترین صحنه‌های طبیعت در دره رؤیایی «شیرز»

آب این چشمه به رودخانه «سیمره» که شاخه اصلی کرخه است می‌ریزد، زیبایی و بکربودن منطقه «شیرز» برای هر بازدیدکننده‌ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می‌کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می‌کند.

اینجا جایی است که عظمت طبیعت را می‌توان با تمام وجود احساس کرد و به آرامشی عجیب رسید.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‌کند، رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می‌رود تا در دهانه ورودی «شیرز» به رودخانه خروشان «سیمره» ملحق شود.

وعده مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دره رؤیایی لرستان

این تنگه که پر است از درخت‌های کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی در میان دو کوه شگفت‌انگیز قرار گرفته است، بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جاگرفته که گویای سکونت بشر غارنشین در این منطقه است.

این منطقه بکر که همواره حس شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخته، محل بازدید و تفریح تابستان و بهار مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت‌گردان زیادی روزهای تعطیل می‌روند تا خستگی‌های روزمره شأن را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.

زیبایی موجود در تنگه «شیرز» بیش از آن است که در این جملات بتوان آن را توصیف کرد؛ باید به این تنگه زیبا با دره‌های ناشناخته آن رفت و حیرت‌انگیزترین صحنه‌هایی که طبیعت توانسته است در اینجا تصویرگری کند را دید.

زیبایی‌های این تنگه باستانی و زیبا متأسفانه با وجود شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین‌المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود.

وعده مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دره رؤیایی لرستان

وعده توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دره «شیرز»

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه «شیرز» کوهدشت خبر داد.

وی گفت: به‌منظور رفاه حال گردشگران در منطقه زیبای «شیرز» کوهدشت، توسعه زیرساخت‌های این منطقه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار کرد: دره «شیرز» سالانه و به‌ویژه در شش‌ماهه اول سال پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی از سراسر کشور است و تلاش می‌شود که زیرساخت‌های لازم برای توسعه این منطقه فراهم شود.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

اختصاص ۱۱ میلیارد ریال اعتبار

حسن‌پور با بیان اینکه ۱۱ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور توسعه زیرساخت‌های منطقه گردشگری دره «شیرز» اختصاص‌یافته است، افزود: این میزان اعتبار در راستای ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز مسیر دسترسی این منطقه اختصاص هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: منطقه گردشگری دره «شیرز» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین مناطق گردشگری ایران و جهان، پتانسیل‌های بی‌نظیری برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در لرستان دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اضافه کرد: آنچه موجب تمایز این دره با دیگر دره‌های موجود در رشته‌کوه زاگرس می‌شود، چشمه‌های کوچک و بزرگ و رودخانه زیبایی است که در آن جریان دارد و محیط سنگی و خشن آن را لطیف و زیبا کرده و از همین رو رفع نقاط حادثه‌خیز باتوجه‌به کوهستانی بودن مسیر، در دستور کار میراث‌فرهنگی لرستان قرار گرفته است.

دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی/ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم

دره «شیرز» قدیمی‌ترین موزه طبیعی جهان

حسن پو با بیان اینکه دره «شیرِز» قدیمی‌ترین موزه طبیعی جهان و دره‌ای بکر و دست‌نخورده در شمال غربی شهرستان کوهدشت به شمار می‌رود، تصریح کرد: این دره در ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام در کنار رود سیمره واقع شده است.

وی گفت: در این دره و برخی از غارهای آن، آثاری باستانی از زندگی مردم در چندین میلیون سال پیش کشف شده و آثار موجود در آن نشان‌دهنده حیات در دوران باستان و زندگی غارنشینی در دره «شیزر» دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1415548

مهمترین اخبار ایران و جهان: