نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 15:17

خرید ۱۱۶ هزار تن گندم/ موجودی ذخایر افزایش یافت

ساری- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازنردان از افزایش ۴۲ درصدی خرید گندم در سال جاری خبر داد و میزان آن را ۱۱۶ هزار تن ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که موجودی ذخیره استراتژیک گندم در استان مازندران از ۱۷۰ هزارتن عبور کرد و در بهترین و ایده آل ترین شرایط قرار دارد، اظهار داشت: در سال جاری همزمان با افزایش ۴۲ درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته، بالغ بر ۱۳۰ هزارتن گندم نیز از سایر استان‌ها وارد سیلوهای استان مازندران شد.

وفایی نژاد با توجه به خرید تضمینی ۱۱۶ هزارتن گندم در استان مازندران و ورود گندم از سایر استان‌ها، اعلام کرد: موجودی ذخیره گندم در سیلوی مرکزی نکا و سیلوهای بخش خصوصی در استان مازندران به رقمی بالغ بر ۱۷۰ هزارتن رسیده است.

وی با اشاره به کیفیت بالای گندم‌های ذخیره شده در استان افزود: محصول خریداری شده از کشاورزان استان مازندران از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، غالب گندم‌های ورودی به استان نیز تولید شده در استان‌های با کیفیت بالای گندم می‌باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در صدد هستیم برای تأمین گندم استان از روش‌های جایگزین حمل جاده‌ای استفاده کنیم اظهار داشت: امسال به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده و سرعت عمل بیشتر در تأمین گندم از سایر استان‌ها، تقویت حمل ریلی و تأمین گندم از استان‌هایی که امکان حمل از طریق خطوط ریلی برایشان میسر است مانند هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان در دستور کار قرار دارد.

وفایی نژاد با اشاره به اینکه قابلیت استفاده از خطوط ریلی از نقاط قوت سیلوی ۱۰۳ هزارتنی استان در شهرستان نکا می‌باشد، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵۰ هزار تن گندم از طریق خطوط ریلی به سیلوی شهید میرزاپور نکا حمل گردید.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت حمل ریلی برای تأمین گندم استان افزود: کاهش هزینه‌های تمام شده جابجایی کالا، کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، آلایندگی کمتر، کاهش هزینه‌های سوخت، سرعت عمل در ورود کالا به استان و افزایش ذخیره استراتژیک از مزایای این نوع حمل می‌باشد.

وفایی نژاد همچنین اظهار داشت: استان مازندران از معدود استان‌هایی است که ضرورت دارد گندم مصرفی خود را از مبادی و روش‌های متنوعی تأمین کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430604

مهمترین اخبار ایران و جهان: