نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 16:38

کارشناسان نظامی: ناتو تسلیحات منسوخ‌شده به اوکراین می‌فرستد

یک کارشناس امنیتی بلژیکی با بیان اینکه ناتو از اوکراین برای خلاص‌شدن از بار تسلیحات قدیمی و منسوخ‌شده خود استفاده می‌کند، گفت، این تجهیزات را به سختی می‌توان در جنگ با روسیه به‌کار برد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود تبلیغات گسترده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کشورهای اروپایی و آمریکایی عضو آن درباره ارسال کمک‌های نظامی گسترده به اوکراین، تحلیلگران و کارشناسان اما می‌گویند این سلاح‌ها تقریبا غیرقابل استفاده هستند.

«پی‌یر انرو» کارشناس امنیتی بلژیکی می‌گوید کشورهای عضو ناتو عمدتاً سلاح‌های منسوخ شده را به اوکراین می‌فروشند تا آنها را با تجهیزات مدرن‌تر در ارتش‌های خود جایگزین کنند.

انرو در مصاحبه با شبکه «ریانووستی»، توضیح داد: «در واقع، کشورهای ناتو فقط تجهیزات قدیمی را به اوکراین می ‌رستند و از این فرصت استفاده می‌کنند تا تجهیزات نسل جدید برای ارتش خود فراهم کنند. مثال‌های زیادی وجود دارد: لهستانی‌ها که بیش از همه به اوکراین متعهد هستند و حتی در مورد ورود خود به غرب اوکراین صحبت می‌کنند، تانک‌های دوران شوروی را در اختیار کی‌یف قرار دادند و تانک‌های آبرامز آمریکایی را برای خودشان نگه داشتند».

به گفته این کارشناس امنیتی، نیروهای اوکراینی فقط قادر هستند از سلاح‌های دوران شوروی که توسط کشورهای شرق اروپا مانند جمهوری چک، لهستان، اسلواکی و رومانی به کی‌یف عرضه شده بود، استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: «جدای از این، دیدن آنچه که اروپایی‌ها جدیداً به اوکراین ارائه کرده‌اند، شگفت‌انگیز است. برای مثال، فرانسه و آلمان تسلیحات از رده خارج شده‌ای را به کی‌یف ارسال کرده‌اند که به سختی قابل استفاده هستند».

انرو ادامه داد: «آلمان فقط چهارده دستگاه تانک لئوپارد-۲ را در ژانویه ۲۰۲۳ به اوکراین تحویل داد و بعد از آن برای تحویل ۸۸ تانک لئوپارد-۱ تصمیم گرفت. این تانک یک عتیقه متعلق به سال ۱۹۶۲ است و در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. مهمات این تانک‌ها هم دیگر در اروپا تولید نمی‌شود و برزیل هم از عرضه آنها به آلمان خودداری می‌کند».

به نوشته وبگاه ریانووستی، وی اما گفت که کشورهای غربی تسلیحات مدرن هم به اوکراین عرضه کرده‌اند هرچند بیشتر آنها سلاح‌های سبک و ضد نفر هستند.

روز گذشته بود که وزارت دفاع لهستان اعلام کرد که ورشو از زمان آغاز جنگ اوکراین با روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مبلغ سه میلیارد یورو به کی‌یف کمک نظامی ارائه داده است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1406192

مهمترین اخبار ایران و جهان: