نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 16:57

چین: منطقه آسیا-اقیانوسیه صفحه شطرنج بازی‌های ژئوپلیتیکی نیست

سفیر چین در روسیه از کشورهای عضو ناتو خواست تا ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و از برنامه‌های خود برای گسترش این ائتلاف نظامی به سمت شرق دست بکشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ژانگ هانوئی، سفیر چین در روسیه تاکید کرد که منطقه آسیا-اقیانوسیه قلمرو توسعه و همکاری است و به کشورهای عضو ناتو درباره گسترش این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا به سمت شرق هشدار داد.

ژانگ دراین‌باره تاکید کرد: مصرانه از ناتو می‌خواهیم که به درخواست کشورهای آسیا-اقیانوسیه برای صلح و توسعه توجه کرده، رویکرد غلط خود را تغییر داده و با کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد، از گسترش به سمت منطقه آسیا- اقیانوسیه خودداری کند.

وی تاکید کرد: منطقه آسیا-اقیانوسیه قلمرو همکاری و توسعه است نه صفحه شطرنجی برای بازی‌های ژئوپلیتیکی.این منطقه موفق شده تا پیشرفت و ثبات بلندمدت خود را حفظ کرده و به لطف احترام متقابل، همکاری آزاد، منفعت دوجانبه، همکاری بُرد-بُرد و توانایی حل و فصل اختلافات بین کشورهای منطقه، معجزه آسیا-اقیانوسیه را بسازد.

به باور ژانگ، در شرایط پیچیده بین‌المللی، کشورهای آسیا-اقیانوسیه شرایط توسعه صلح‌آمیز که در پی تلاش‌ و سخت‌کوشی حاصل شده را ارج می‌نهند. آنها هدف غایی و حقیقی را می‌بینند و عواقب اسفناک گسترش ناتو به منطقه آسیا-اقیانوسیه را درک می‌کنند و همواره از لحاظ راهبردی هوشیار بوده و آگاهانه صلح و ثبات منطقه را حفظ کرده‌اند.

دیپلمات ارشد چین تصریح کرد: کشورهای منطقه و مردمانی که در آن زندگی می‌کنند، هرگز برنامه‌های ناتو و سایر قدرت‌های خارجی برای «دست‌اندازی» به منطقه آسیا-اقیانوسیه را نخواهند پذیرفت. این منطقه، مسیری برای مذاکرات صلح است و نسخه آسیا-اقیانوسیهِ ناتو و فرآیند «ناتوسازی» منطقه آسیا-اقیانوسیه، بی‌حاصل است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424704

مهمترین اخبار ایران و جهان: