نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 10:26

انتخاب رشته در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی آغاز شد

با اعلام نتایج مرحله اول آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، مرحله انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز از امروز ۲۱ مرداد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراحل انتخاب رشته و محل اینترنتی صورت می گیرد. پذیرش دانشجو بر اساس نمرات آزمون کتبی و مصاحبه است.

بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی»، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری تخصصی به شرح زیر انجام می پذیرد:

آزمون کتبی با وزن ۵۰ درصد؛ سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری با وزن ۲۰ درصد و مصاحبه علمی با وزن ۳۰ درصد

بر اساس نمره کتبی و با توجه به سهمیه داوطلبان و نیز ظرفیت رشته، افراد مجاز، جهت آزمون مرحله دوم دعوت شده اند. لذا افرادی که به مصاحبه دعوت نشده اند، یا حد نصاب نمره کتبی را کسب نکرده اند یا با توجه به ظرفیت رشته ها، در جمع افراد مجاز قرار نگرفته اند.

در مرحله اول آزمون (کتبی) کسب حدنصاب ۲۵ درصد از نمره کتبی آزمون، جهت معرفی به مرحله مصاحبه الزامی است.

با توجه به اینکه آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های داروسازی شامل دو بخش کتبی و شفاهی است، بر اساس ظرفیت اعلام شده و رتبه و نمره داوطلبان، از قبول شدگان آزمون کتبی، به مرحله دوم (آزمون شفاهی) راه یافته اند.

این آزمون برای پذیرش دانشجو در رشته های اقتصاد و مدیریت دارو، کنترل دارو، فارماسیوتیکس، شیمی دارویی، فارماکوگنوزی، زیست فناوری دارویی، سم شناسی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، داروسازی هسته ای، نانوفناوری دارویی، زیست مواد دارویی و شیمی مواد خوراکی و آب شناسی پزشکی برگزار شده است.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند تمامی رشته هایی را که در آن مجاز شده اند و از نظر مدرک تحصیلی مقطع قبل در آن رشته نیز مجاز هستند (طبق جدول اعلامی در دفترچه انتخاب رشته) در محل های متعدد پذیرنده رشته، انتخاب کنند؛ اما در نهایت حداکثر به دو رشته، بر اساس نمره و رتبه خود و با توجه به ظرفیت رشته، به مصاحبه دعوت خواهند شد.

دعوت داوطلبان به مصاحبه

توجه: تطبیق مدرک تحصیلی مقطع قبل و رشته انتخابی بر عهده شخص داوطلب است و در صورت مشخص شدن عدم مطابقت رشته مقطع قبل با رشته پذیرش، در هر مرحله از آزمون، طبق مقررات با شخص متخلف برخورد خواهد شد و در صورت قبولی، پذیرش وی کان لم یکن اعلام خواهد شد.

برخورداری از سلامت کامل تن و روان بر اساس ضوابط شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی برای تحصیل در این مقطع الزامی است.

کلیه متقاضیان موظف هستند بر اساس ضوابط و مصوبات نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی، تعهد محضری به صورت خاص یا عام بسپارند.

کلیه کارکنان دولتی و نظامی کشوری فقط با ارائه معرفی نامه و موافقت رسمی از طرف مراجع ذیصلاح مربوطه مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود.

پذیرفته شدگان در دوره های شهریه پرداز، موظف به پرداخت شهریه طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه محل پذیرش هستند.

ظرفیت رشته های مختلف در دوره های تخصصی داروسازی در دفترچه انتخاب رشته اعلام شده است.

تذکرات مهم:

در رشته های داروسازی که به صورت مجموعه هستند، داوطلبان در صورت داشتن کلیه شرایط مربوط از جمله مطابقت مدرک تحصیلی مقطع قبل با مدارک مورد پذیرش در هر رشته، می توانند در مصاحبه آن رشته شرکت کنند. لذا داوطلبان حائز شرایط باید نسبت به انتخاب رشته ها و محل های مورد نظر به ترتیب اولویت و علاقه اقدام کنند.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تامین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می دهند. داوطلبان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی دانشگاه یا مرکز مورد نظر مراجعه کنند. دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی و مرکز سنجش آموزش پزشکی در مورد ارائه یا عدم ارائه خوابگاه هیچگونه مسئولیتی نخواهند داشت.

تحصیل در دوره های شهریه پرداز مستلزم پرداخت شهریه است که مبلغ آن توسط دانشگاه اعلام خواهد شد، داوطلبان جهت کسب اطلاعات در خصوص مبلغ شهریه باید به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند.

گرایش های مختلف در هر رشته توسط گروه های آموزشی دانشگاه پذیرنده تعیین می شود.

کلیه شاغلین ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی و سازمان های وابسته متقاضی شرکت در آزمون، قبل از هرگونه اتخاذ تصمیم در خصوص انتخاب رشته تحصیلی، باید از انطباق کامل رشته مورد نظر با شرایط احراز شغل مورد تصدی فعلی اطمینان حاصل کنند.

بدین منظور لازم است از طریق مراجعه به سایت مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری به آدرس mdar.behdasht.gov.ir وارد گزینه «سامانه مهندسی مشاغل» شده و از منوی «درخواست مجوز ادامه تحصیل» نسبت به اخذ مجوز، اقدام کنند.

در صورت عدم اخذ مجوز فوق، مسئولیت پیامدهای عدم پذیرش مدارک تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بر عهده کارمند بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچگونه مسئولیتی دراین زمینه بر عهده نخواهد داشت.

جدول ظرفیت های پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های داروسازی سال ۱۴۰۲

رشته دانشگاه های علوم پزشکی پذیرنده ظرفیت (نفر)
اقتصاد و مدیریت دارو تهران/ شهید بهشتی ۶
داروسازی بالینی اصفهان/ تبریز/ تهران/ شهید بهشتی/ شیراز/ مازندران/ مشهد ۴۰
داروسازی سنتی اهواز/ ایران/ تبریز/ تهران/ شاهد/ شهید بهشتی/ شیراز/ کرمان/ مازندران/ مشهد ۲۹
داروسازی هسته ای تهران/ شهید بهشتی/ مازندران ۱۲
زیست فناوری دارویی اصفهان/ تبریز/ شهید بهشتی/ شیراز/ کرمان/ مشهد ۲۱
زیست مواد دارویی تبریز/ تهران/ زنجان/ کرمانشاه ۱۰
سم شناسی اهواز/ تهران/ شهید بهشتی/ کرمان/ مازندران/ مشهد ۱۵
شیمی دارویی تبریز/ تهران/ شیراز/ مازندران/ مشهد/ اصفهان ۱۸
شیمی مواد خوراکی و آب شناسی پزشکی تهران ۳
فارماسیوتیکس اصفهان/ اهواز/ تبریز/ تهران/ زنجان/ شیراز/ کرمان/ مازندران/ مشهد ۲۷
فارماکوگنوزی اصفهان/ تبریز/ تهران/ شیراز/ کرمان/ کرمانشاه/ مازندران/ مشهد/ شهید بهشتی ۲۸
کنترل دارو و فراورده های آرایشی و بهداشتی تهران/ زنجان/ شیراز/ کرمان/ مشهد ۱۲
نانوفناوری دارویی اصفهان/ تبریز/ تهران/ زنجان/ شیراز/ مازندران/ مشهد/ همدان ۱۶
جمع پذیرش عادی: ۱۶۸ نفر جمع پذیرش شهریه پرداز: ۶۹ نفر جمع کل پذیرش: ۲۳۷ نفر

انتخاب رشته/محل و ارسال مدارک و سوابق آموزشی و پژوهشی، از امروز شنبه ۲۱ مرداد تا روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته/محل پس از مطالعه دقیق این دفترچه و آگاهی از ظرفیت دانشگاهها باید در زمان مقرر از طریق سامانه اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی با وارد کردن کدملی و شماره تلفن همراه (الزاماً شماره ای که در زمان ثبت نام اولیه ثبت شده است) نسبت به انتخاب رشته/ محل ها و ارسال مدارک و سوابق آموزشی و پژوهشی خود اقدام کنند.

از آنجا که فرایند پذیرش نهایی بر اساس نمره و سهمیه داوطلب و با توجه به ترتیب اولویت انتخاب های وی صورت می گیرد، لذا توصیه می شود اولویت های انتخابی هر داوطلب بر اساس علاقه فردی انجام پذیرد.

تذکرات مهم:

تا زمانی که تمام اولویت های مورد نظر وارد نشده، از فشردن گزینه ثبت نهایی خودداری شود.

پس از پایان مراحل انتخاب رشته/ محل و ثبت نهایی، از فرم مربوطه پرینت گرفته شده و نگهداری شود. در صورتیکه پیش از فشردن گزینه ثبت نهایی پرینت گرفته شود فاقد اعتبار بوده و قابل پیگیری نیست.

مسئولیت هر گونه اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشته/ محل به عهده داوطلب است. لذا توصیه می شود داوطلب شخصاً اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته/ محل کند. اشتباه هایی که به دلیل تکمیل اطلاعات توسط شخص دیگر یا کافی نت و ... ایجاد شود مورد پذیرش نیست.

چنانچه داوطلب در موعد مقرر انتخاب رشته/محل نکرده باشد امکان انتخاب مجدد وجود نداشته و از فرایند پذیرش حذف خواهد شد.

نحوه انتخاب رشته/ محل

در صورتی که رشته انتخابی داوطلب با مدرک تحصیلی مقطع قبلی وی مطابقت نداشته باشد، عواقب بعدی آن بر عهده شخص داوطلب است. لذا انتخاب رشته باید بر اساس مدارک مورد پذیرش (طبق دفترچه راهنمای آزمون) انجام پذیرد.

ارسال فرم انتخاب رشته/محل از طریقی به غیر از سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی (از جمله ارسال پستی یا حضوری) به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد.

داوطلبان متقاضی دورههای شهریه پرداز لازم است قبل از انتخاب، از میزان شهریه دانشگاه مورد نظر خود اطلاع کسب کنند.

در صورتی که داوطلب به هر دلیل در تاریخ های اعلامی موفق به انتخاب رشته/محل نشود، از فرایند پذیرش حذف خواهد شد و مرکز سنجش آموزش پزشکی هیچگونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته/محل، ضروری است سوابق آموزشی، پژوهشی و اطلاعات مورد نیاز را از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی (www.sanjeshp.ir) بر اساس راهنمای اعلامی وارد سامانه کند.

لازم است داوطلبان اصل مدارک و مستندات (به ویژه پایان نامه) را جهت ارائه به گروه های مصاحبه کننده، به همراه داشته باشند. (تحویل مدارک و سوابق آموزشی، پژوهشی و .... پس از انجام مصاحبه به کارشناسان و اساتید ضروری نیست.)

راهنمای درج سوابق آموزشی و پژوهشی در سایت مرکز سنجش توسط داوطلب

داوطلبان در صورتی که مجاز به انتخاب رشته/محل باشند، همزمان با انتخاب رشته/ محل در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ می توانند با وارد کردن کد ملی و فعال شدن گزینه ارسال سوابق، با انتخاب گزینه مربوطه، کد رهگیری را درج و وارد صفحه مربوط به دریافت سوابق آموزشی و پژوهشی شوند.

ابتدا لازم است فرم درج سوابق را از سایت پرینت گرفته و پس از تکمیل و امضا، به صورت pdf ذخیره و آن را در سایت بارگذاری کنند. در ضمن باید مستندات دیگر خود را مطابق فرم در سایت بارگذاری کنند.

تطبیق کامل مدارک اظهار شده در فرم درج سوابق، با مدارک بارگذاری شده، بسیار مهم بوده و امتیاز سوابق آموزشی و پژوهشی تنها به مدارکی تعلق می گیرد که در فرم درج سوابق اظهار شده و مستند مربوط به آن نیز بارگذاری شده باشد.

در مورد مقالات نیز تنها مستندات مؤید انتشار قطعی مقاله مورد پذیرش خواهد بود. بنابراین از بارگذاری مستندات مربوط به ارسال (Submission) یا تحت بررسی بودن (Under Revision) مقاله خودداری شود.

لازم به ذکر است تنها مقالات اصیل (Original) برگرفته از پایان نامه یا در ارتباط موضوعی با مقطع قبل و مقالات systematic review مرتبط دارای امتیاز هستند. لذا لازم است داوطلبان از بارگذاری مقالات غیرمرتبط خودداری کنند.

چنانچه داوطلب پذیرش قطعی مقاله را بعد از فرصت بارگذاری سوابق در سایت دریافت کند، می تواند در روز مصاحبه آن را به مسئولان برگزاری مصاحبه ارائه کند. توصیه می شود داوطلبان اطلاعات بارگذاری شده در سایت مرکز سنجش را در CDذخیره کرده و در روز مصاحبه به مسئولان برگزاری ارائه کنند.

اکیداً توصیه می شود صرفاً مستندات مرتبط و دارای امتیاز در سایت و CD ذخیره شده و از بارگذاری هر گونه مدارک و مستندات اضافی و غیرضروری خودداری شود.

لازم است داوطلبان جهت مصاحبه کارت شناسایی معتبر و کارت ورود به جلسه را همراه داشته باشد.

ضروری است داوطلبان جهت حضور به موقع در دانشگاه محل مصاحبه، پیش بینی های لازم در خصـوص مـوارد مختلـف، از جمله انجام به موقع سفر و اسکان را صورت دهند.

اطلاعات لازم در خصوص محل برگزاری آزمون مصاحبه، متعاقباً از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام خواهد شد. نشانی دقیق محل برگزاری مصاحبه بر روی کارت ورود به جلسه نیز درج خواهد شد.

نظر به این که نتایج آزمون براساس مدارک ارائه شده توسط داوطلبان، استخراج شده و داوطلبان متعهد به صحت مطالب هستند، در صورت محرز شدن موارد مغایرت در هر مرحله از آزمون و/یا تحصیل، قبولی داوطلبان کان لم یکن تلقی شده و مسئولیت آن بر عهده داوطلب است و طبق مصوبات هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمونها با آنان برخورد خواهد شد.

اعلام نتایج نهایی در شهریورماه ۱۴۰۲

نتایج نهایی آزمون از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در شهریور ماه سال جاری اعلام خواهد شد.

کارنامه نهایی کلیه داوطلبان پس از اعلام نتایج نهایی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت و داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت، آن را دریافت کنند.

داوطلبان دقت کنند حتماً بر اساس مدرک تحصیلی خود و مدارک مورد پذیرش هر رشته، تنها در رشته هایی که مجاز به انتخاب هستند انتخاب رشته/ محل کنند و در غیر این صورت اگر در رشته ای غیر مرتبط با مدرک تحصیلی مقطع قبلی خود، پذیرفته نهایی شوند قبولی آنها کان لم یکن تلقی خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1437648

مهمترین اخبار ایران و جهان: