نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 14:51

چیدمان عاشورایی درعمارت سعدی براساس تصویرسازی‌ کتاب«طوفان البکاء»

اصفهان - مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان گفت: نمایشگاه چیدمان و تصویرسازی عاشورایی براساس کتاب طوفان البکاء برپا شده است.

مجتبی مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نمایشگاه چیدمان و تصویرسازی عاشورایی براساس کتاب طوفان البکاء برپا شده است، اظهار داشت: این کتاب یکی از کتاب‌های پر طرفدار دوران قاجاریه بوده که مردم عامه آن را دوست داشتند و بارها به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: این کتاب چند ویژگی دارد و شاید خیلی از افراد به متن آن اشکال بگیرند چرا که متن این کتاب به صورت قصه است و مستند تاریخی نیست؛ اما از طرفی فرم کتاب و جنبه‌های هنری کتاب چند ویژگی مثبت دارد که باعث شد ما به این کتاب بپردازیم. یکی از مهمترین این ویژگی‌ها تصویرگری است چراکه ما در زمینه تصویرگری مذهبی منبع زیادی نداریم و هنرمندان کمی در طول تاریخ با تصاویر مذهبی، تصویرسازی کرده‌اند.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان اذعان داشت: تصویر سازی مذهبی حرکت دارد و در گذشته هر هنرمندی به خود اجازه نمی‌داد وارد این فضا و حریم شود بنابراین ما خیلی منبع مکتوب و مستندی راجع به تصویرگری مذهبی خصوصاً تصویرگری اهل بیت نداریم.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین منابع تصویری ما کتاب طوفان البکاء است. از مهمترین ویژگی‌های این کتاب این است که چاپ سنگی آن چهل بار، تجدید چاپ شده است. یعنی چهل بار این کتاب توسط تصویرگرهای مختلف تصویرسازی شده و این مقایسه تصویرگری‌ها برای پژوهشگران و هنرمندان می‌تواند منبع الهام باشد.

مجلسی گفت: ما این کتاب را محور نمایشگاه قرار دادیم که در چهار گالری دایر است؛ در گالری اول به کتاب طوفان البکاء، نویسنده، تصویرگر و جنبه‌های هنری صفحه آرایی و سر صفحه‌های این کتاب اشاره کردیم که مخاطب می‌تواند آن را ببیند. گالری دوم با نام اولیاءالله است و چیدمانی سه تکه براساس تقسیم بندی‌های این کتاب دارد، ورودی گالری سوم در خصوص حضرت عباس به همراه تصویرگری‌های کتاب طوفان البکاء است و در آخر گالری سوم درمورد حضرت علی‌اکبر است که چیدمانی زیبا و پر معنا در به نمایش گذاشته شده است. گالریدیگر ما، گالری فرشتگان است که با توجه به حالت‌های مختلف فرشته در کتاب طوفان البکاء کار چیدمان صورت گرفته است و در گالری آخر مربوط به تصویرگری‌های خانم هاجر سلیمی نمین است که با همین تکنیک و همین فضا با الهام از کتاب طوفان البکاء تصویرگری‌هایی برای کتاب تشنه لبان انتشارات سوره مهر انجام داده‌اند و ما آثارشان را در اینجا به صورت نمایشگاهی شاهد هستیم.

وی بیان کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب طوفان البکاء و پرداختن آن به تصویرگری دینی یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که ما را برآن داشت تا از این کتاب به عنوان دست مایه اصلی نمایشگاه استفاده کنیم.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اینکه چیدمان این نمایشگاه ده روز و حدوداً با کمک سی نفر از طراحان گرافیک اصفهان انجام شد گفت: چیدمان این نمایشگاه یک کار فوق‌العاده پر زحمت بود که با همکاری عده‌ای از هنرمندان این چیدمان حاصل شد.

وی تصریح کرد: در جنبه بصری و تصویرگری اتفاق مهمی که افتاده است این است که تصویرگری‌ها به سمت رئال شدن سوق پیدا می‌کند، و ما کمتر شاهد تصویرگری‌های انتزاعی و تصویرگری‌هایی که خاصیت تصویرگری‌های ایرانی داشته باشند هستیم.

مجلسی تاکید کرد: یکی از نکات اصلی این نمایشگاه که می‌تواند برای پژوهشگران و هنرمندان مهم باشد نکته‌های تصویرگری چاپ سنگی است؛ چرا که در آن نور، بُعد و از این قبیل موارد را نداریم و این تمام نشانه و تمایزهای تصویرگری ایرانی اسلامی و تصویرگری غربی است که ما شاهد آن هستیم و پژوهشگران و هنرمندان می‌توانند این را در این نمایشگاه به خوبی لمس کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438192

مهمترین اخبار ایران و جهان: