نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 21:04

نظارت‌های بهداشتی بر اماکن مذهبی شهرستان بوشهر تشدید شد

بوشهر- رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: هم‌زمان با ایام سوگواری سالار شهیدان، نظارت بازرسان بهداشت محیط شهرستان بوشهر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید حبیبی نیا عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نظارت بهداشتی عمومی از جمله ایمنی مواد غذایی، بهداشت آب، جمع‌آوری و دفع صحیح فاضلاب و زباله و بهداشت فردی در تجمعات مراسم عزاداری محرم و صفر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به‌ضرورت کنترل عوامل محیطی در این ایام که مقارن با فصول گرم سال است و به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا و کاهش زمینه انتقال بیماری‌ها به‌ویژه بیماری کرونا، بازرسان بهداشت محیط در کلیه مراکز شهری و روستایی از کلیه محل‌های عزاداری در سطح شهرستان بازدید و علاوه بر نظارت بر بهداشت آن اماکن، اقدام به کلر سنجی و نمونه‌برداری از آب مصرفی و همچنین آموزش متصدیان محل‌های برگزاری مراسم می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توزیع نذورات به‌صورت خشک را توصیه کرده و افزود: در صورت پخت‌وپز نیز متصدیان باید دارای کارت معاینه پزشکی بوده و کلیه نکات بهداشتی را در حین تهیه و توزیع رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: فراورده‌های خام دامی باید با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی با تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باشد و از بسته‌بندی غذای پخته قبل از مصرف با زمان بیش از دو ساعت خودداری شود و در صورت لزوم تا زمان مصرف در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد و یا بالای ۶۳ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد.

حبیبی‌نیا خاطرنشان کرد: تاکید بر استفاده از ظروف یک‌بارمصرف مناسب جهت سرو مواد غذایی سرد و گرم (استفاده از ظروف بر پایه گیاهی جهت مواد غذایی گرم) نیز مورد تاکید است.

لزوم رعایت بهداشت فردی

کارشناس مسئول بهداشت محیط نیز بیان کرد: با توجه به برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی خاص در این ایام و گاهی در دسترس نبودن سیستم خنک‌کننده در این اماکن، رعایت بهداشت فردی، بهداشت آب و مواد غذایی و همچنین مدیریت پسماند (زباله‌های تولیدی) نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سپیده محسنی اهمیت کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا به‌عنوان یک فاکتور خطرناک در تجمعات را یادآور شده و توجه به موضوعات مرتبطی همچون تهویه مناسب، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی تا حد ممکن را خواستار شد.

وی از شهروندان خواست در صورت بروز هرگونه مشکل بهداشتی در محل‌های برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، نسبت به ثبت و گزارش دهی در سامانه ۱۹۰ ویژه رسیدگی به مشکلات بهداشتی اقدام نمایند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1403304

مهمترین اخبار ایران و جهان: