نیوز سیتی!
24 شهریور 1402 - 15:29

دیدار پوتین و لوکاشنکو: روسیه، بلاروس و کره شمالی همکاری می‌کنند

رؤسای جمهور روسیه و بلاروس طی دیدار در سوچی، ضمن تاکید بر تقویت روابط و افزایش همکاری‌های دو طرف، از احتمال همکاری سه‌جانبه با کره شمالی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه امروز (جمعه) با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود در شهر سوچی دیدار و رایزنی کرد.

پوتین در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور به‌طور پیوسته و قابل اعتماد در حال توسعه است، گفت: «بلاروس از روند تهیه بودجه در روسیه به ما اطلاع داده و همه چیز برای ما باثبات است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی ضمن اشاره به گفتگو با لوکاشنکو درباره وضعیت جنگ اوکراین، اظهار داشت که نتایج مذاکرات با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را به همتای بلاروسی خود ارائه خواهد داد.

رئیس جمهور روسیه در مورد استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای، توضیح داد: «آن نوع مهمات به‌طور گسترده در آنجا استفاده می‌شوند. آمریکا خود را [از قوانین] مستثنی می‌داند، زیرا کشوری است که از مهمات خوشه‌ای با دست اوکراینی‌ها استفاده می‌کند و خودش این را جرم می‌داند».

پوتین در ادامه اظهار داشت:‌ «اکثریت بازیگران جهان چندقطبی از وضعیتی که در آن آمریکا با شرکای خود به عنوان افراد اضافی رفتار می‌کند، ناراضی هستند. شرکت های اروپایی از ارائه تجهیزات انرژی امتناع کرده‌اند و اما در آینده نزدیک شرکت‌های عظیمی با گستره جهانی ظهور خواهند کرد».

طبق این گزارش، وی با بیان اینکه روسیه هرگز از مذاکره با اوکراین خودداری نکرده، گفت: «اما آنها باید بگویند که می‌خواهند مستقیماً این کار را انجام دهند ولی ما این را از آنها نمی‌شنویم. همچنین ما حضور مربیان نظامی خارجی در میدان جنگ را که چند روز پیش اسیر شده‌اند، مستند می‌کنیم».

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه ۳۰۰ هزار داوطلب برای شرکت در عملیات ویژه نظامی ثبت نام کرده‌اند، افزود: «همه مردانی که به عنوان داوطلب برای عملیات نظامی ویژه ثبت نام می‌کنند، انگیزه‌های میهن‌پرستانه دارند».

به نوشته اسپوتنیک، پوتین همچنین تصریح کرد: «روسیه هیچکس را تهدید نمی‌کند ولی آمریکا در تلاش است از خارج از کشورش دیگران را تهدید کند، هرچند خود آمریکایی‌ها می‌گویند که این تهدیدات از سمت کاخ سفید است».

وی در واکنش به برخی تهدیدها از سوی آمریکا و کره جنوبی درباره همکاری نظامی روسیه با کره شمالی نیز گفت: «روسیه هیچ تخلفی نکرده و قصد نقض [قطعنامه‌های شورای امنیت] را نیز ندارد، اما همکاری با کره شمالی را در چارچوب قوانین بین‌المللی توسعه خواهد داد».

سپس رئیس جمهور بلاروس نیز ضمن تبریک برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه در چهار منطقه شرق و جنوب شرق اوکراین (زاپروژیا، خِرسون، دونتسک و لوهانسک)، درباره وضعیت کشورش توضیح داد: «مشکلاتی در بازار سوخت وجود داشت ولی اکنون شرایط به ثبات رسیده است. بلاروس سال آینده به سطح قبل از تحریم‌ها می‌رسد».

طبق این گزارش، لوکاشنکو با بیان اینکه غرب خودش باید حساب تعداد مزدورانی را که به اوکراین فرستاده داشته باشد، اضافه کرد: «بلاروس، روسیه و کره شمالی می‌توانند به همکاری سه جانبه فکر کنند».

پیش از این، شورای امنیت ملی کره جنوبی ضمن ابراز نگرانی درباره همکاری‌های نظامی روسیه و کره شمالی، از دو طرف خواسته بود که هیچگونه تبادل تسلیحات و تجهیزات نظامی انجام ندهند زیرا در غیر اینصورت باید بهای سنگینی را پرداخت نمایند. (جزئیات بیشتر)

رسانه‌ها و مقامات غربی سعی کرده‌اند که سفر کیم به روسیه برای دیدار با پوتین را به‌عنوان نشانه‌ای از احتمال فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط پیونگ‌یانگ به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین نشان دهند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1500204

مهمترین اخبار ایران و جهان: