نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 14:48

سلاجقه: پروژه میانکاله مجوز ساخت و ساز ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست درمورد میانکاله گفت: این پروژه فاقد مجوز ساخت و ساز است .

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نمایشگاه روایت خدمت و در نشست خبری با خبرنگاران گفت: دریای خزر هم از نظر ارتفاعی و هم تراز آب در حال کاهش است و نتایج آخرین مطالعات انجام شده که نتیجه آن در مجله نیچر نیز چاپ شده نشان داد که وضعیت دریای خزر از نظر کاهش تراز و سطح، نوسانات متعددی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی، افزایش تبخیر و کاهش خروجی همه رودهایی که به دریای خزر می‌ریزد تراز دریای خزر کاهش داشته است البته تراز این دریا همیشه نوسان داشته است ودر مواردی کاهشی و درگاهی نیز افزایش و پیش‌روی داشته است. درحال حاضر در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است.

سلاجقه افزود :‌ به عنوان مثال در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشرشده است. رودخانه ولگا تأمین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش پنج کشور حاشیه خزر در وضعیت این دریاچه گفت:‌  هر پنج کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند و می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست، چون کشورها در روال عادی در آبخیزداری، بهره برداری خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به کنوانسیون تهران در خصوص دریاچه خزر نیز اشاره کرد و گفت:‌ در قالب این کنوانسیون نشست‌هایی در حال برگزاری است. کارگروه‌هایی علمی کنوانسیون نیز شکل گرفته است تا بتوان نسبت به مدیریت دریای خزر هم از نظر آب و هم آلاینده‌ها اقدام کرد.

سلاجقه در ادامه درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت: این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و ما مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و انشالله در مسیر کار قرار دارد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست درخواست پروژه میانکاله را بررسی کرده است و این پروژه هیچگونه مجوز ساخت و ساز ندارد. وقتی که یک طرح در هیأت دولت مصوب می‌شود برای اینکه اجرایی شود باید تمام مراحل خود را که یکی از آن‌ها دریافت مجوزهای محیط‌زیستی است را طی کند.

وی درباره فرایند آغاز این پروژه اظهار کرد: در آخرین نشستی که درباره طرح پتروشیمی برگزار شد، مجری طرح به جلسه نیامدند و کلنگ به زمین خورد اما این کلنگ زدن فاقد مجوز محیط‌زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: رویکرد سازمان این است که پروژه‌ها و طرح‌هایی که مشکل محیط‌زیستی ندارند و یا می‌توانند در فرایند بهره‌برداری مشکلات خود را حل کنند کمک کنیم تا به پروژه‌های خود را به سرانجام برسانند. چرا که کشور به توسعه نیاز دارد و باید به طرح‌ها  کمک کنیم تا به مرحله اجرا برسند.

سلاجقه تأکید کرد: درصورتی که یک پروژه از لحاظ آلایندگی، خاک و... شرایط مناسی نداشته باشد سازمان حفاظت محیط‌ زیست به وظایف خود عمل می‌کند و مجوز صادر نمی‌کند. ما تحت فشار قرار نمی‌گیرم و تنها به وظایف خود عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مجوز سد «خرسان ۳» و طرح انتقال آب از خرسان ۳ به فلات مرکزی نیز اظهار کرد: پروژه سد خرسان ۳ مجوز محیط‌زیستی را از دولت قبل دارد.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از سد خرسان ۳ به فلات مرکزی در دستور کار و بررسی سازمان قرار دارد، ادامه داد: اگر قرار باشد به طرحی همچون انتقال آب مجوز محیط‌زیستی داده شود، حتماً درباره مسیر انتقال آب نیز بررسی کافی خواهیم شد، به خصوص در حوزه  زمین‌شناسی زاگرس که بسیار ارزشمند است. بنابراین مسیر طرح‌ها و پروژه‌ها باید مورد بررسی و تأیید کامل قرار گیرد و اگر قرار باشد در پروژه‌ای بازبینی‌ صورت گیرد حتماً این کار انجام می‌شود.

سلاجقه درباره خشکی تالاب هامون گفت: این تالاب روزگار سختی را می‌گذراند ، اما هیأت حاکمه افغانستان همکاری خود را با ما انجام داده است و قدیم‌هایی در مسیر اجرای توافق‌نامه برداشته است، اما باید به این نکته توجه کرد که آب در افغانستان هم وضعیت خوبی ندارد و آنجا هم در وضعیت خوب آبی نیست.

وی در مورد دریاچه ارومیه گفت: در بازدیدی که از این دریاچه داشته‌ام تالاب‌های اقماری دریاچه وضعیت خوبی داشتند و جلسه ستاد احیا با حضور معاون اول رئیس جمهور دیشب برگزار شد، در حال حاضر ارومیه۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد و قرار است که از سدها رها سازی حقآبه  انجام شود و تا پایان شهریور وضعیت دریاچه بهتر خواهد شد. قرار است با کمک وزارت نیرو چاه‌های غیر مجاز حذف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد سد سازی‌های کشور ترکیه گفت: ما تعاملات خوبی با کشور عراق و سوریه داشته‌ایم و کشور ترکیه نیز نشان داد که می‌خواهد در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.

سلاجقه درمورد آلودگی بندر گناوه گفت: لوله‌ای که دچار نشت بود از مدار خارج شد و در حال جمع‌آوری باقی مانده لکه‌های نفتی هستیم.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1473492

مهمترین اخبار ایران و جهان: