نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 07:16

راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی شغل برای نخستین‌بار در کشور

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران از راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی شغل برای نخستین‌بار در کشور و استان و کاهش نرخ بیکاری ۷/۵ درصد در سال گذشته به ۶/۹ درصد در مازندران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، علی باقری در گفت‌‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با حضور در ستاد اطلاع‌رسانی هفته دولت با اشاره به عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم، اظهار کرد: مازندران در بحث تعاون رتبه دوم کشوری را دارد، در پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها در سال ۱۳۹۹، ۵ میلیارد و ۳۷۱ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ میلیارد و ۸۹۹ میلیارد تومان رساندیم.

وی از تصویب ۲۱۰طرح در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: که رشد صعودی تعاون در دو سه سال اخیر را نشان می‌دهد، افزایش صادرات در شرکت‌های تعاونی را داشتیم در سال ۱۳۹۹، ۲۳/۵ میلیون دلار صادرات در بخش تعاون داشتیم، در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ میلیون دلار در بحث صدور کاغذ، خاویار، سیم و کابل، چیپس میوه، سویا، ورقه‌های یو پی وی سی، میوه و کارتن و غیره رساندیم.

باقری با اشاره به افزایش بی‌سابقه در تشکیل تعاونی‌ها، خاطرنشان کرد: در این بخش حوزه روستایی توسعه تعاون در روستاها را داشتیم که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ عملکرد در این بخش صفر بود در صورتی که در سال ۱۴۰۱ آن را به ۵۸ تعاونی رساندیم که منطقه یانه‌سر بهشهر نقطه هدف‌مان بود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران اضافه کرد: آموزش به تعاونی‌ها از ۲۰هزار نفر ساعت در سال ۱۴۰۰، به ۲۵هزار نفر ساعت در سال ۱۴۰۱ رسید، در حوزه اشتغال نیز افزایش بی‌سابقه تسهیلات جز دو بند ب تبصره ۱۶ را داشتیم که از این محل ۲ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد، هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان آن در بخش اشتغال، کارفرمایی، تعاونی و طرح‌های دانش‌بنیان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صدور مجوز مشاغل خانگی مدت زمان صدور مجوز از سال ۱۳۹۹ که ۱۲ روز بود در سال ۱۴۰۲ به کمتر از سه روز رسید، طبق آمار کاهش نرخ بیکاری در ۱۴۰۱، ۷/۵ درصد بود در بهار ۱۴۰۲ به ۶/۹ درصد رسید و در مقابل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را داشتیم، که در سال جاری به ۴۶/۱ درصد رسید که نسبت به سال‌های قبل که ۴۴/۸ درصد افزایش داشته است.

باقری همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات ابلاغی مشاغل خانگی گفت: ۱۷برابر پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی را به نسبت سه چهار سال گذشته از ۶ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید، صدور مجوز مشاغل خانگی از هزار و ۲۱۷ مورد در سال ۱۳۹۹ به ۶هزار و ۵۴ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش روند پرداخت تسهیلات ویژه خانواده‌های مددجو خبر داد و اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰، ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار را توزیع کردیم و در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان در حوزه اشتغال رساندیم.

وی اظهار کرد: برای نخستین‌بار در کشور و استان باهدف ساماندهی بیکاران و ایجاد اشتغال سامانه جست‌و‌جوی شغل را راه‌اندازی کردیم که توسط کارجو در سطح استان اتفاق می‌افتد که قابلیت ثبت رزومه کارجو و ثبت فرصت شغلی کارفرما، نیازسنجی بازار کار و غیره را با مراجعه به آدرس اینترنتی shoghl.mcms.gov.ir دارد.

باقری با بیان اینکه حوزه روابط کار حوزه‌ای پرکار است، تاکید کرد: باهدف کاهش مدت زمان رسیدگی به مشاغل سخت و زیان‌آور باهدف زود بازنشسته شدن کارگران و کاهش مدت زمان صدور مجوز این مشاغل از ۱۲۰ روز به ۵۰ روز و افزایش نظارت بر حسن اجرای قانون کار، ۱۵هزار و ۷۶۵ مورد نظارت بر حسن قانون کار در سال ۱۳۹۹ به ۱۷هزار و ۵۱۶ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران ادامه داد: کاهش مدت زمان رسیدگی به مراجع حل اختلاف از ۵۴ روز در سال ۱۳۹۹ به ۲۰ روز در سال ۱۴۰۱ رسید، رشد سالانه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را داشتیم، در سال ۱۳۹۹، ۲۰۰ مورد پرونده اجرا کردیم در سال ۱۴۰۱ به ۲۶۰ مورد رسید.

وی از افزایش بازدید از کارگاه‌های پرخطر خبر داد و عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ ما از ۲ هزار و ۴۸۰ مورد کارگاه بازدید کردیم که در سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار و ۸۰۳ مورد رسید.

باقری با اشاره به اجرای طرح کالابرگ برای سه دهک پایین جامعه، عنوان کرد: این طرح باهدف حفظ سلامت خانوار با در دسترس قرار دادن ۱۱ قلم کالای پروتئینی برای کسانی که ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که تاکنون در حال حاضر ۵۳ هزار و ۶۰۰ مورد تراکنش در مازندران داشتیم، اگر نصف مبلغ یارانه را خرید کنند دولت ۱۲۰هزار تومان به اعتبار کارتشان اضافه می‌کند، همچنین دولت مبلغ مبنای پرداختی کالا را ثابت نگه داشته است و مابقی به‌عنوان افزایش نرخ تورمی مشمول اعتبار یارانه خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ماه‌های آینده دهک‌های بعدی نیز به این طرح اضافه خواهند شد، ما در مازندران ۲۳۵ فروشگاه بزرگ و هزار و ۳۵۶ فروشگاه خرد مجهز برای اجرای طرح کالابرگ داریم، درصورتی که خریداران کارت یارانه را به همراه نداشته باشند با هر کارت بانکی که در دسترس دارند و یا کد ملی می‌توانند اقدام به خرید کنند، همچنین برای مانده‌گیری اعتبار می‌توانند از روش کد دستوری*۵۰۰*۱۴۶۳# و یا اپلیکشن شما استفاده کنند.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468392

مهمترین اخبار ایران و جهان: