نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 07:51

تصویب ۹۵۰ میلیون تومان برای مقابله با گرد و غبار در خراسان‌جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سال 1401 اعتباری بالغ بر 950 میلیون تومان برای مقابله با گرد و غبار در استان مصوب شد و اقدامات در راستای هزینه کرد آن در حال انجام است.

اسداله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: اکنون ۱۳.۳ درصد از خاک استان معادل ۲ میلیون و ۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می شوند.

وی ادامه داد: این مناطق شامل سه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان و پناهگاه حیات وحش رباط شور و هفت منطقه حفاظت شده شاسکوه قاین، باقران در بیرجند، آرک و گرنگ در خوسف، مظفری در فردوس، کمرسرخ در سرایان و پطرگان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌‌جنوبی به تنوع گیاهی و جانوری استان اشاره داشت و افزود: تاکنون ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، ۳ گونه دو زیست و بیش از هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

حاتمی گفت: اعتباری معادل ۶ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان برای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه های جانوری در معرض خطر و تهدید، آبرسانی و تعذیه وحوش، بانک ژن گونه های جانوری، پایش مناطق تحت مدیریت، اجرای برنامه سرشماری سالانه حیات وحش، تعمیر و تجهیز پاسگاه های محیط بانی، ایجاد بستر و زیرساخت های گردشگری در تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص یافت.

وی یادآور شد: معرفی چهار پروژه عمرانی و دو پروژه اصلاح مرز مناطق در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از سوی ستاد مقابله با گرد و غبار اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان به دستگاه های اجرایی ذیربط در استان برای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص داده شد.

حاتمی بیان کرد: اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این حوزه شامل نهالکاری، آبیاری، مراقبت، حفاظت، قرق و مدیریت اجرا، ساخت، مرمت و بازسازی منابع آبی در مناطق، تعمیر، تجهیز و نگهداری ایستگاه های سنجش کیفی هوا در استان، آموزش، اطلاع رسانی در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به صورت اختصاصی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مقابله و پیشگیری با گرد و غبار اختصاص یافت و  سال ۱۴۰۱ نیز ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این موضوع مصوب شد که اقدامات در راستای هزینه کرد آن در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات حائز اهمیت در حوزه اداره برنامه بودجه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: رشد ۶۴ درصدی اعتبارات تملک استانی ابلاغی در سال ۱۴۰۱ از ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به ۸۲ هزار و ۵۹۰ میلیون ریال، رشد ۹۰ درصدی اعتبارات تملک استانی ابلاغی در سال ۱۴۰۲ از ۸۲ هزار و ۵۹۰ میلیون ریال به ۱۵۶ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال و... از جمله این اقدامات است.

حاتمی از اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای برنامه های آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش، بینش و نگرش زیست محیطی جامعه و ارتقاء سطح مشارکت آنان در زمینه حفاظت از محیط زیست خبر داد و گفت: برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه آموزشی مختلف در قالب کارگاه وبینار در مرکز استان و همه شهرستان های برای گروه های هدف اثرگذار، ساخت سه عنوان انیمیشن دو بعدی محیط زیست و ... از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1465548

مهمترین اخبار ایران و جهان: