نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 13:53

شهرکرد میزبان ۲۶ اثر در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی

شهرکرد_معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد در مهر ماه امسال میزبان ۲۶ اثر در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام فرجی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، تعداد آثار راه‌یافته به مرحله اجرایی بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کار آواهای جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی را ۲۶ اثر اعلام و اظهار کرد: این بخش از جشنواره مهر امسال در شهرکرد برگزار می‌شود.

وی افزود: با پایان یافتن مرحله داوری آثار ارسالی به بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کار آواهای بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی، در مجموع ۲۶ اثر در این بخش پذیرفته شد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مرحله نخست داوری‌ها، ۱۱ اثر در قسمت نقالی و نمایش‌های فردی برای اجرا معرفی شد، ادامه داد: این آثار شامل نقالی «داستان رزم رستم و پولادوند»، «داستان بیژن و منیژه»، «روایت حمل جیند کلمتی»، «فرود جریره»، «کردویه خواهر بهرام چوبین»، «اژدهاکشی سام»، «بیژن و منیژه»، «گردآفرید و گذر سیاوش»، «غریب نامه»، «فریدون، قصه پسرانش» و «فاتح خیبر» است.

فرجی عنوان کرد: هیأت داوران جشنواره بیست و یکم در مرحله دوم داوری‌ها و در قسمت معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی نیز ۱۵ اثر دیگر را برای اجرا انتخاب و معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این قسمت، خوزستان با سه اثر بیشترین تعداد آثار شرکت‌کننده در جشنواره را به خود اختصاص داده است و هنرمندان این استان نمایش‌های «کل ووجور» به نویسندگی حسین تجلی و کارگردانی جهانشاد زراعت، «آرش امروز» نوشته مهدی صالحیار و کارگردانی رضا گله داری و نمایش «بهیک بازنه» نوشته و کارگردانی علی قاضی را به روی صحنه خواهند برد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هنرمندان گیلانی نیز ۲ اثر را در مرحله اجرایی جشنواره به نمایش می‌گذارند، اضافه کرد: نمایش‌های «چارودار» نوشته محمدرضا جعفری لفوت و کارگردانی پویا کریمی دردشتی و «لافن بازی» به نویسندگی و کارگردانی جمشید حسین زاده آثاری است که گیلانی‌ها اجرای آن را در شهرکرد رقم می‌زنند.

فرجی درباره دیگر آثار راه یافته به جشنواره در قسمت معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی بیان کرد: نمایش‌های «عروس خروس» نوشته علی‌رضا فرید راد و کارگردانی حمیدرضا قزلباش از زنجان، «یاریار» نوشته مرتضی اسدی مرام و کارگردانی مرتضی اسدی مرام و حسین نادری از کرمانشاه، «رسم هیش» به نویسندگی و کارگردانی ابوذر رحیمی شهواری از هرمزگان و نمایش «بیست چهل» نوشته و کارگردانی سام مصطفایی از آذربایجان غربی از جمله این آثار است.

وی اظهار داشت: هنرمندان همدانی با نمایش «چمچه گلین» به نویسندگی و کارگردانی حامد ترابی در جشنواره بیست و یکم حضور دارند و سیدرضی راستگویی از آذربایجان شرقی هم با نویسندگی و کارگردانی نمایش «تکمچی لر» بخشی از فرهنگ مناطق شمال ایران را در شهرکرد معرفی خواهد کرد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از نمایش‌های «ک ژه وان» به نویسندگی آفاق یعقوب نژاد و کارگردانی عرفان زندی از کردستان، «عروس ایل» نوشته و کارگردانی رضا رفیعی از کهگیلویه و بویراحمد، «نهام» نوشته و کارگردانی علی سنامیری از بوشهر و نمایش «حنابندان» نوشته و کارگردانی رضا فقیهی از تهران به عنوان بخشی دیگر از آثار راه‌یافته به بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در شهرکرد نام برد.

فرجی جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی را فرصتی مناسب برای بازنمایی و معرفی فرهنگ غنی اقوام مختلف ایرانی دانست و تصریح کرد: تلاش می‌شود با همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی و به‌منظور تقویت گفتمان فرهنگی اقوام، بخشی از آئین‌های سنتی و فرهنگ‌عامه استان نیز در حاشیه این جشنواره به نمایش گذاشته شود.

وی بیان کرد: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، مهر امسال در ۹ بخش برگزار می‌شود و چهارمحال و بختیاری میزبان بخش «نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کار آواها» این دوره از جشنواره است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491104

مهمترین اخبار ایران و جهان: