نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 14:52

شمارش معکوس برای یک تحول بزرگ در پایتخت

فردا 4 ایستگاه مترو و 9 کلیومتر خطوط ریلی آماده بهره برداری و عملیات حفاری خط جدید مترو هم آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهران است. کارشناسان اعلام کردند تنها راهکار رفع این مشکلات، توسعه حمل و نقل عمومی است. مدیریت شهری در این دوره بودجه خوبی را برای توسعه حمل و نقل در نظر گرفت و  در بودجه سال جاری علاوه بر رقم پیشنهادی شهرداری تهران برای حمل و نقل، بهشت‌نشینان هم 10 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند تا تحولی در شهر در این عرصه رخ داده و عقب‌ماندگی‌های 4 ساله پایتخت تا حدودی برطرف شود.

چمران: هر ماه از مسؤولین شهری می‌خواهیم در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش دهند

هر ماه باید معاون حمل و نقل شهرداری تهران در شورا حضور یافته و در خصوص اقدامات انجام شده در حمل و نقل پاسخگو باشد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در اینباره به خبرنگار فارس گفت: ما هر ماه از مسؤولین شهری می‌خواهیم در خصوص اقدامات صورت گرفته در پروژه‌ها به شورا گزارش ارائه کنند.در حال حاضر هم قرارداد 791 دستگاه واگن مترو نهایی شده است. کاری بزرگ است و در دوره قبل نتوانستند این کار را انجام دهند اما در این دوره قرارداد بسته و کار آغاز شده است و اولین سری قطارها یکسال آینده وارد خطوط مترو می‌شود.

بسته شدن پرونده خطوط 6 و 7 مترو در سال جاری/از افتتاح 4 ایستگاه تا بهره برداری از 9 کیلومتر خطوط ریلی

توسعه خطوط مترو در دستور کار است، خط 6 و 7 مترو در دوره قبل مدیریت شهری تکمیل نشد اما قرار است که امسال پرونده این دو خط بسته شود. فردا ایستگاه‌های شهرزیبا، کوهسار، شهران و میدان کتاب افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.(عملیات اجرایی این چهار ایستگاه  از سال 1394 آغاز شد) همچنین همزمان حدود 9 کیلومتر خطوط ریلی هم آماده بهره‌برداری می‌شود. بر اساس این گزارش، برای ساخت این 4 ایستگاه و همچنین بهره‌برداری از 8 کیلومتر مسیر تونلی، بیش از 6 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

جزییات خط 10 مترو / 11 ایستگاه از خط 10 مترو از منطقه 22 می گذرد

کلنگ‌زنی خط 10 مترو در دوره قبل مدیریت شهری صورت گرفت؛ اما کاری انجام نشد. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احداث خط 10 در دستور کار است. این خط 45 کیلومتری 33 ایستگاه دارد که از وردآورد در غرب تهران آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس در شرق پایتخت امتداد دارد و و مناطق یک، 2، 3، 4 و 22  را پوشش می دهد. تعداد جابه‌‌جایی مسافرین هم بالا می‌رود و با توجه به حجم ترافیک سنگین در معابر غربی پایتخت این خط می‌تواند در کاهش بار ترافیکی تأثیر مثبت داشته باشد.منطقه 22 شهرداری تهران یکی از مناطق کم برخوردار در حوزه حمل و نقل عمومی است و قرار است 11 ایستگاه از خط 10 مترو از این منطقه عبور کند.

زاکانی: کار ساخت 791 واگن بزودی آغاز می شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران تأکید دارد که توسعه حمل و نقل در دستور کار است و در اینباره به خبرنگار فارس گفت: قرارداد 791 واگن را بسته‌ایم و به زودی کار اجرایی می‌‌شود. همچنین ترافیک تهران در مهر ماه 30 درصد افزایش می‌یابد و توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار ما است و در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و قرار است که به زودی 4 ایستگاه مترو آماده بهره‌برداری شود.

تعداد ایستگاه های مترو افزایش می یابد/70 هزار سفر روزانه به ظرفیت سفرهای مترو اضافه می‌شود

بر اساس این گزارش، پایتخت 274 کیلومتر مسیر تونلی و  150 ایستگاه دارد، که با احتساب 4 ایستگاه جدید و افزایش 9 کیلومتر خط جدید مترو طول خطوط به 283 کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به 154 می‌رسد همچنین برخی از محلات پرجمعیت هم می‌توانند از خدمات مترو استفاده کنند.

هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران می‌گوید:‌ با افتتاح ایستگاه‌های جدید و بر اساس برآوردهای اولیه دست‌کم 70 هزار سفر روزانه به ظرفیت سفرهای مترو اضافه می‌شود. همچنین فردا عملیات حفاری خط 10 مترو هم آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو در دستور کار است. علاوه بر توسعه باید واگن‌ها هم تأمین شود. برخی از خطوط مترو مانند خط 6 و 7 در حال تکمیل و خطوط جدید هم آغاز می‌شود. از سویی شهرداری تهران اقدام به خرید 791 دستگاه واگن چینی و 133 واگن داخلی کرده است و قرار است بر اساس وعده‌های طرف چینی اولین پارت این قطارها در سال آینده وارد خطوط شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532792

مهمترین اخبار ایران و جهان: