نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 09:37

شکایت ماسک از ایالت کالیفرنیا بر سر چیست؟

شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک از ایالت کالیفرنیا شکایت کرده و ادعا دارد که قانون این ایالت، آزادی بیان را نقض می‌کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک روز جمعه از ایالت کالیفرنیا آمریکا شکایت کرد. این شکایت به دلیل قانون ایالتی تنظیم شده که قوانین شفافیت جدیدی را برای شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی وضع و آنها را ملزم می‌کند تا سیاست‌های خود را برای اطلاعات نادرست در مورد پلیس، آزار و اذیت، سخنان نفرت‌انگیز و افراط‌ گرایی منتشر کنند.

ایکس، پلتفرم رسانه اجتماعی که زمانی به نام توییتر شناخته می شد، گفت قانونی که به عنوان «AB 587» شناخته می شود، حقوق آزادی بیان آن را تحت متمم اول قانون اساسی ایالات متحده و قانون اساسی ایالت کالیفرنیا نقض می کند.

ایکس در شکایتی که در دادگاه فدرال در ساکرامنتو، کالیفرنیا ارائه شده است، گفت که قصد واقعی این قانون تحت فشار قرار دادن شرکت های رسانه های اجتماعی برای حذف محتوایی است که ایالت در مورد آن اعتراض دارد.

ایکس گفت، با انجام این کار، کالیفرنیا شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا دیدگاه‌های ایالتی را در مورد مسائل سیاسی اتخاذ کنند.

ماسک پس از خرید توییتر به مبلغ 44 میلیارد دلار در اکتبر گذشته(آبان پارسال) خود را طرفدار آزادی بیان توصیف می کند و در این راستا بسیاری از کارمندان مسئول نظارت و تنظیم محتوا را اخراج کرده و برخی از حساب های کاربری را که مدیریت قبلی آنها را ممنوع کرده بود(مانند حساب ترامپ) بازیابی کرده است.

ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، همچنین شرکت خودروهای الکتریکی تسلا و شرکت اکتشاف فضایی اسپیس ایکس را اداره می کند.

دفتر دادستان کل کالیفرنیا، راب بونتا، که قوانین ایالتی را اجرا می کند، گفت که به این شکایت در دادگاه پاسخ خواهد داد.

قانون AB 587 شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی با حداقل 100 میلیون دلار درآمد ناخالص سالانه را ملزم می‌کند که گزارش‌های 6‌ماهه‌ای منتشر کنند که شیوه‌های تعدیل محتوای آنها را توصیف می‌کند و داده‌هایی درباره تعداد پست‌های اعتراض‌آمیز و نحوه رسیدگی به آنها ارائه ‌دهند.

این قانون همچنین شرکت ها را ملزم می کند که نسخه هایی از شرایط خدمات خود را ارائه دهند. عدم رعایت این موارد، جریمه های تا سقف 15هزار دلار برای هر تخلف در روز را به دنبال دارد.

«گاوین نیوسام» فرماندار دموکرات کالیفرنیا، سپتامبر گذشته این قانون را امضا کرد و گفت که ایالت اجازه نخواهد داد رسانه‌های اجتماعی به سلاحی برای گسترش نفرت و اطلاعات نادرست تبدیل شوند.

ماسک پس از خرید توییتر هزاران کارمند خود را اخراج کرد و روز دوشنبه منتقدان خود از جمله اتحادیه ضد افترای آمریکا را به دلیل کاهش 60 درصدی درآمد تبلیغاتی در ایالات متحده مقصر دانست.

ای جی براون که در ماه ژوئن(خرداد-تیر) به عنوان رئیس ایمنی برند و کیفیت تبلیغات ایکس استعفا داد، در مصاحبه اخیرش گفت که تغییرات سیاستی اتخاذ شده توسط ماسک که پست‌های اعتراض‌آمیز در ایکس را به جای حذف آن‌ها محدود می‌کند، متقاعد کردن تبلیغ‌کنندگان درمورد ایمن بودن پلتفرم را دشوار خواهد کرد.

توییتر به دلیل تعدیل محتوای ضعیف مورد انتقاد قرار گرفته است و به دنبال آن تعداد زیادی از تبلیغ‌کنندگان که نمی‌خواستند تبلیغاتشان در کنار محتوای نامناسب ظاهر شود، فرار کردند. استخدام لیندا یاکارینو، مدیر تبلیغات سابق ان بی سی یونیورسال به عنوان مدیر عامل، نشان داد که فروش تبلیغات برای توییتر در اولویت است، حتی اگر برای افزایش درآمد اشتراک کار کند. یاکارینو در اوایل ژوئن (خرداد) کار خود را در توییتر آغاز کرد و به سرمایه‌گذاران گفته است که توییتر قصد دارد بر روی ویدئو و مشارکت تجاری تمرکز کند و در حال مذاکره با شخصیت‌های سیاسی و ناشران خبری و رسانه‌ای است. توییتر پیش از این نیز اعلام کرده بود که تولیدکنندگان محتوای منتخب واجد شرایط دریافت بخشی از درآمد تبلیغاتی هستند که این شرکت در تلاش برای جذب تولیدکنندگان بیشتر محتوا به سایت کسب می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1490648

مهمترین اخبار ایران و جهان: