ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: امروز بزرگترین ظلم در روی کره زمین در حوزه علم است و توزیع، تقسیم و انتقال علم به گونهای است که مردم زیادی نیازمند باشند و ما مفتخریم که پرچم توزیع عادلانه علم را بر هزاره سوم بلند کردیم.
محمد جواد سلمانپور امروز ۶ فروردین ماه در افتتاحیه جشنواره فرهنگی- زیارتی دانشجویان بینالمللی سراسر کشور که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری حدود ۱۰ سال گذشته سخن از پیچش تاریخی به میان آوردند و بیش از ۲۰ سال سخن از تمدن نوین اسلامی میکنند که بارها تکرار شده است.
وی افزود: پیچش تاریخی یک پیشبینی بود که ما امروز نشانههای تحقق این پیشبینی را مشاهده میکنیم. تمدن نوین اسلامی پس از این پیچش تاریخی شروع به ظهور و نمود پیدا کردن خواهد کرد. اما رسالت دانشجویان بینالملل در این پیچش تاریخی و تمدن نوین اسلامی چیست؟
سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: حضور دانشجویان غیر ایرانی نخبه در این جشنواره نشان میدهد که در کشورهای خودشان تاریخساز و عناصر تمدن نوین اسلامی هستند. ما معتقد هستیم اگر هفت عنصر و ویژگی در درون یک فرد که وارد دانشگاه میشود، پدید آید، برخوردار از هویت دانشجویی است.
وی گفت: اولین عنصر، هویت علمی و دومین آن، هویت نمادین است که دانشجو نماینده و نمایاننده آلام، دردها و شادیهای مردم کشور خود به شمار میرود. البته در جایی که حکومت با مردم یکی باشد، بالطبع نمایاننده و نماینده حکومت و مردم با هم است. سومین عنصر، هویت سیاسی است؛ به منظور غیرتورزی برای پیاده کردن آنچه که به آن معتقد هستیم.
وی از هویت جنبش و رویش، هویت نقد و تحلیل هویت فرانگری اینکه فرد بتواند آینده را به خوبی مشاهده و تحلیل کند، به عنوان دیگر عناصر یاد کرد و ادامه داد: عنصر بعدی هویت اجتماعی است؛ علم خود به خود رنگ و سبقهای به روح دانشجو میبخشد و این هویت تمام رفتارهای دانشجو را تحت تاثیر خود قرار میدهد و در نهایت هویت معنوی که هر کدام از این هفت مولفه میتواند یک کتاب باشد و به موضوعات مختلف پرداخته شود.
سلمانپور عنوان کرد: هویت علمی برای دانشجویان مقطع کارشناسی به این معناست که دغدغه تولید علم داشته باشند و روزی به جایی برسند که مرز دانش را جا به جا و توسعه دهند تا مردم جهان سریعتر به اهداف خود دست پیدا کنند. همچنین در مقطع ارشد و دکتری باید به تولید این هویت علمی دست یافت. دلایل متعددی وجود دارد که اهمیت و ضروری بودن هویت علمی را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: اما دلیل مهمی که ضروری بودن هویت علمی را به تمدن نوین اسلامی مرتبط میکند، این است که بعضی از کشورهای زبل که ما به آنها استکبار میگوییم از دو و نیم قرن گذشته به یک فرمول رسیدند که توسط آن دنیا به راحتی به کام آنها خواهد بود و به راحتی میتوانند اراده خود را بر دولتها و ملتها تحمیل کنند و آن نیازمندسازی سایر کشورها به خودشان بود.
سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: این پیچش تاریخی شیشه آن غول استکبار را که از بیش از دو قرن گذشته به شیوهها و شگردهای مختلف ملتها را به خود نیازمند کردند، ترک انداخته است.
وی با بیان اینکه اگر به هر چه احساس نیاز داشته باشیم برای آن هزینه میکنیم، ادامه داد: ما برای بودن خدا و دین در زندگیمان، برای وطن و حفظ استقلالمان و همچنین برای احساس نیازمان شهید دادیم. از طرفی این کشورهای زبل استکباری به شیوههای مختلف احساس نیاز ایجاد کردند؛ از این جهت امروز بسیاری از کشورها برای حفظ کشورهای استکباری هزینه و از آنان اطاعت و هر قراردادی را امضا میکنند.
سلمانپور اظهار کرد: ایجاد نیاز در کشورها شیشه عمر کشورهای استکباری است و انقلاب اسلامی این شیشه را ترک انداخت. اگر امت اسلامی، امت الگو است باید تمام جهان و ملل به امت اسلامی احساس نیاز کنند. دنیا باید به دنبال خدا و پیامبران حرکت کند اما متاسفانه برعکس است و امت اسلامی به آنان احساس نیاز و به دنبال آنان حرکت کرد و آنان هرگز اجازه نخواهند داد به آنان برسیم و میگویند همواره باید پشت سر آنان حرکت کنیم.
وی افزود: احساس نیاز باعث شده که کشورهای جهان را به چهار درجه تقسیم کنند، درجه یک که حدود ۴میلیون نفر یعنی همان مسیحیان و یهودیان صهیون هستند، درجه دو مردم اروپا و آمریکا هستند، درجه سه کشورهای در حال توسعه و درجه چهار هم مردمی هستند که به حساب نمیآیند و در این پیچش تاریخی باید این تبعیضها کنار رود.
سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان بیان کرد: آنچه در اوکراین مشاهده میکنیم نمود همین تقسیمبندی است اما دنیا در برابر این تبعیض ساکت است و این قصه تبعیض، قصه بسیار تلخی است.
وی گفت: اولین طبقهای که احساس نیاز به کشورهای استکباری کردند، نخبگان و روشنفکران بودند که رفع این نیاز را در فرنگ مشاهده کردند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که برای علم باید به کشورهای اروپایی و آمریکا رفت و پیچش تاریخی یعنی این احساس نیاز در حال از بین رفتن است. ما فتوای رهبری داریم که بمب هستهای حرام است و چون ایران بدون نیاز به آنان در دانش هستهای به جایی رسیده از این ناراحت هستند. این امر بدین معناست که ما به دنیا فهماندیم که میشود بدون آنان به جایی رسید. اما امت اسلامی چگونه میتواند سایر امتها را نیازمند کند؟ بیشترین نیاز ما در حوزه علم و دانش است که باید این نیاز ایجاد شود.
جهان از شاخصههای اسارتبار علم که کشورهای استکباری تعریف کردند، نجات مییابد
جهان از شاخصههای اسارتبار علم که کشورهای استکباری تعریف کردند، نجات مییابدسلمانپور اضافه کرد: اولین شاخصه تمدن نوین اسلامی تولید علم است و عناصر و ارکان اساسی تولید علم هم دانشگاهها، دانشمندان و نخبگان هستند زیرا آنها میتوانند مولد علمی باشند و سایر امم نیازمند این افرادند. امروز جهان از شاخصههای اسارتبار علم که کشورهای استکباری تعریف کردند، نجات مییابد.
وی تصریح کرد: ایران در هفت حوزه بدون تکیه بر کشورهای استکباری به مراتبی رسیده و علاوه بر این هفت حوزه در سایر علوم نیز میتواند آن را به جهان اسلام عرضه کند و ما به این مفتخر هستیم که علم و دانش به صورت عادلانه در کره زمین توزیع شود.
سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان افزود: امروز بزرگترین ظلم در روی کره زمین در حوزه علم است و توزیع، تقسیم و انتقال علم به گونهای است که مردم زیادی نیازمند باشند و ما مفتخریم که پرچم توزیع عادلانه علم را بر هزاره سوم بلند کردیم. از طرفی رسالت شما نخبگان بسیار سنگین است و شما پشت فرمان تاریخ نشستهاید و این فرمان تاریخ را به سوی خشنودی خدا میبرید، بنابراین اگر عدالت در توزیع علم تحقق یابد؛ قطعا در همه حوزههای اقتصاد، سیاست و اخلاق نیز محقق خواهد شد.
انتهای پیام
شناسه خبر: 196748