نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 17:43

برگزیدگان سومین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی معرفی شدند/ سهم استان فارس ۳ برگزیده

سومین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی در جوار خواجه راز حافظ شیرازی برگزار شد و از برگزیدگان این کنگره تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در سومین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی که در جوار خواجه راز حافظ شیرازی برگزار شد گفت: کاری که شاعران این کنگره انجام داده اند مصداق حدیثی است که خداوند به یکی از انبیا وحی کرد: ای پیامبر ما، اگر در دنیا زاهد هستی، زهد زمینه راحتی خودت می‌شود اما اینکه از همه بریده ای و دل به خدا بسته ای و هرچه بیشتر دلت با خدا باشد، عزیزتر می‌شوید.

آیت الله دژکام ادامه داد: شاعرانی که برای گمنامان امام زمان (عج)، شعر سروده اند افتخار دارند با دوستان خدا سر دوستی داشته باشند زیرا یک بیت شعر می‌تواند دل هزاران را زنده و آنها را بیدار کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اگر کسی می خواهد مرد میدان حمایت از ارزش‌ها باشد، باید گمنامی را استقبال و خوشنامی را رها کند و مرد باشد و مردانه پای ارزش‌هایش بایستد؛ امروز همه شعرای عزیزی که تشریف فرمای این محفلند از همین سنخ هستند.

کنگره ملی شعر مکتب گمنامی به یک درخت تنومند تبدیل می‌شود

معاون وزیر اطلاعات نیز با اشاره به اینکه امیدواریم خداوند به همه ما در هرکجا هستیم مدال گمنامی را بدهد افزود: سربازان گمنام امام زمان (عج) با گذر از ۴۴ سال عمر و به برکت خون شهدا توانسته اند در همه تلاطم‌های کشور، کشتی نجات جمهوری اسلامی را به منزل مقصود برسانند.

وی ادامه داد: ثلابت، اقتدار، آرامش، امنیت و... را مرهون زحمات گمنامانی هستند که نام و نشان نمی‌خواهند و به دنبال امنیت و آرامش جمهوری اسلامی هستند.

معاون وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه دشمن این همه برنامه علیه جمهوری اسلامی را انجام می‌دهد تا به تجزیه ایران برسد، افزود: اغتشاشات اخیر بنا بر ضعف جمهوری اسلامی نیست، بلکه بیانگر قدرت جمهوری اسلامی است زیرا دشمن همانند یک حیوان دررنده است که در جنگ ترکیبی با تمام قوا از لحاظ سطح و عمق برای براندازی آمده است.

وی ادامه داد: این کنگره به یک درخت تنومند تبدیل می‌شود که امیدواریم در کنگره های آینده با برنامه های بیشتر و شرکت کنندگان از سراسر ایران اسلامی باشد.

۱۲ برگزیده در ۴ بخش

حجت الاسلام رضا طبیب زاده دبیر اجرایی کنگره ملی شعر مکتب گمنامی نیز با اشاره به آمار این کنگره گفت: کنگره ملی شعر مکتب گمنامی با محوریت مجاهدت های خاموش و مدافعان امنیت وطن و سربازان گمنام امام زمان(عج) برگزار می گردد. 

دبیر اجرایی کنگره ملی شعر مکتب گمنامی ابراز داشت: این دوره از کنگره به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، از آذرماه ۱۴۰۱ به طور رسمی کار خود را آغاز و در دی‌ماه فراخوان را اعلام کرد که نهایتا تا ۲۲ بهمن مهلت اثار تمدید می‌شود.

شرکت ۱۴۱ شاعر در کنگره ملی شعر مکتب گمنامی

وی با اشاره به اینکه علیرغم شرایط خاص امثال و حجم های گسترده و بی‌سابقه تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه ارزشهای ایران اسلامی است، اذعان کرد: در مدت محدود ارسال اثر، ۱۴۱ شاعر از سراسر کشور با ۲۹۲ شعر را به دبیرخانه این کنگره ارسال نمودند.

حجت الاسلام خطیب زاده ادامه داد: ۵۵ درصد از آثار در بخش کلاسیک، ۲۴ درصد در بخش شعر نو، ۱۱ درصد در بخش ترانه و ۱۰ درصد مربوط به شعر کودک و نوجوان بود که سهم شعر نو نسبت به کل آثار در این دوره پنج درصد بیش از دوره اول بوده است.

دبیر اجرایی کنگره ملی شعر مکتب گمنامی به گستره جغرافیایی آثار رسیده بر اساس استان مبدا اشاره کرد و گفت: نسبت به دور اول رشد ۱۰ درصدی داشته به نحوی که در دوره اول آثار دریافتی از ۲۴ استان کشور بود اما در این دوره از ۲۸ استان کشور شرکت کننده داشته ایم که بیشترین آثار رسیده نیز به ترتیب از استان‌های فارس، تهران، زنجان، قم و گلستان بوده است.

وی به برگزیدگان نیز اشاره کرد و ابرازداشت: از بین شرکت کنندگان در هر بخش به تشخیص هیات داوران، سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده اند که این ۱۲ برگزیده نمایندگان ۸ استان مختلف کشور هستند.

حجت السلام خطیب زاده به ارائه اسامی پرداخت و گفت: در بخش کلاسیک محمد حسین مهدویان از قم، ساجده تقی زاده از شیراز مقام دوم و زهرا شعبانی از هندیجان خوزستان مقام اول را کسب کردند همچنین در بخش سرود، ترانه، تصنیف قاسم بای از رامیان گلستان، تبسم رضازاده از ارومیه و رضا یزدانی از قم به ترتیب مقام سوم تا اول را از آن خود کردند.

حجت‌الاسلام خطیب زاده به بخش شعر نو و شعر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: معصومه سادات شاکری از نیشابور، مصطفی توفیقی از مشهد، آرزو بیرانوند از تهران به ترتیب مقام سوم تا اول در بخش شعر نو و عبدالرضا صمدی از بیرجند، هادی فردوسی و سمیه تورجی از شیراز نیز مقام های سوم تا اول شعر کودک و نوجوان را کسب کردند.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1077392

مهمترین اخبار ایران و جهان: