نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 12:32

اصلاح و نوسازی هزار هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲

شهرکرد_معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هزار هکتار از باغات استان در سال ۱۴۰۲ اصلاح و نوسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس بیک‌بکان صبح دوشنبه در چهارمین نشست کمیته اصلاح و نوسازی باغات چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۱۰۰۰ هکتار از باغات استان در سال ۱۴۰۲ اصلاح و نوسازی می‌شود.

وی افزود: این میزان از باغات چهارمحال و بختیاری با اعتباری بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بلندمدت ۷ ساله با سود یارانه‌ای ۴ درصد اصلاح و نوسازی خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این طرح از اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت، ادامه داد: اصلاح و نوسازی باغات استان بر اساس بررسی و شناسایی باغات و تقسیم‌بندی آن‌ها به باغات درجه یک، درجه دو و درجه سه صورت می‌گیرد.

بیک‌بکان عنوان کرد: باغات درجه یک، باغاتی هستند که نیاز به عملیات اصلاح و جایگزینی ندارند و باغات درجه دو نیاز به عملیات جایگزینی نداشته و باید در آن‌ها عملیات اصلاحی شامل تغذیه گیاهی اعم از برگی و چالکود، عملیات هرس و اصلاح روش آرایش درختان، روش‌های آبیاری و همچنین کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت باغات درجه سه به باغاتی گفته می‌شود که علاوه بر عملیات اصلاحی (موضوع باغات درجه ۲) نیاز به انجام عملیات جایگزینی دارند، در این موارد باید نسبت به جایگزینی درختانی که در اثر بلایای طبیعی از جمله خشکسالی، آفات و بیماری دچار خشکیدگی بیش از حد شده‌اند، درختانی که دارای پیوند مرغوب نبوده، درختان نرک، درختانی که در ردیف‌های خود قرار نگرفته‌اند اقدام شود و همچنین یکنواخت کردن باغات مخلوط نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تأمین داخلی نهاده‌های موردنیاز بخش کشاورزی ازجمله نهال اصلاح شده یکی از اهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی در سنوات اخیر هستند و بر این اساس برگزاری جلسات مستمر کمیته فنی نهال، شناسایی باغات تهیه پیوندک برای تأمین نیاز نهالستان‌ها، پیگیری امور اخذ گواهی بهداشتی و شناسه نهال و برگزاری کلاس آموزشی روش تولید پایه‌های رویشی صورت گرفت.

بیک‌بکان بازدید از نهالستان‌های پیشرو کشور به‌منظور ارتقا دانش فنی تولیدکنندگان نهال، تأمین نهال ارقام جدید و برنامه‌ریزی جهت تأمین پایه‌های رویشی نهالستان‌های توانمند، نظارت بر عملکرد نهالستان‌های مجوزدار و اقدامات ترویجی آموزشی برای بهره‌برداران با هدف توسعه کاربرد نهال شناسه‌دار توسط کمیته فنی نهال را از دیگر اقدامات در راستای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی دانست که در چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی بیان کرد: استفاده از نهال شناسه‌دار و ارقام تجاری، به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی جهت مقابله با تنش‌های محیطی، بیولوژیکی و بهره‌مندی از فرصت‌ها و مزیت‌های موجود باید همواره مورد توجه باغداران قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این فرآیند تولید محصولات باغبانی است که ضامن تولید کمی و کیفی مطلوب و بهره‌برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک)، سایر نهادهای تولید و نیروی انسانی خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1046004

مهمترین اخبار ایران و جهان: