نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 13:28

شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۳ میلیارد تومان فروش محصول داشتند

اردبیل- معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ۱۳ میلیارد تومان فروش محصول داشتند.

فرهاد پورفرضی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما با فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم به عنوان دانشگاه‌های کارآفرین روبه‌رو هستیم که با گذر از نسل اول که آموزشی بوده و نسل دوم که پژوهش‌محور بوده، در حال عبور از دانشگاه‌های نسل سوم هستیم.

وی تصریح کرد: از سال ۹۷ معاونت فناوری و تحقیقات به شکل مستقل وارد کارگزار علمی و تحقیقاتی شده تا شاهد گسترش فعالیت‌ها در این حوزه باشیم.

معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ما در گام نخست تلاش کردیم تا تعداد مراکز تحقیقاتی دانشگاهی را به ۹ مرکز ارتقا دهیم که در بین ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی کشور، این مراکز رتبه ۴۰ تا ۸۰ را به دست آوردند.

پورفرضی افزود: این مراکز جز پنج تا ۱۰ درصد مراکز تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی هستند که وظیفه آنها نیز توسعه و تولید علم و توجه به فناوری‌های جدید و روزآمد است.

وی با بیان اینکه ۲۷۸ مرکز تحقیقاتی و فناوری در کشور در سال‌های اخیر فعالیت خود را انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: در حالی که در سال ۲۰۲۱ مقالات چاپ شده محققان و پژوهشگران ما به تعداد ۴۶۲ مقاله بوده در ۲ سال اخیر با یک رشد مناسب این تعداد افزایش یافته است.

پورفرضی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: فعالان این حوزه با انتشار ۴۹ مقاله در مجلات معتبر جهانی نیز سعی کردند تا توانمندی علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خود را انجام دهند.

وی برگزاری موفقیت‌آمیز بیست و سومین کنگره بین‌المللی پژوهش و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به میزبانی اردبیل یادآور شد و بیان کرد: در مهرماه امسال و با حضور ۷۵۰ نفر توانستیم این رویداد را به شکلی شایسته برگزار کنیم تا زمینه برای افزایش توانمندی‌ها در این بخش مهیا شود.

پورفرضی رتبه ممتاز استان اردبیل را در حوزه فن‌بازار و برگزاری استارتاپ‌های نظام سلامت یادآور شد و اظهار کرد: یکی از این تحقیقات و پژوهش‌ها منجر به تشخیص نوعی بیماری در زنان شده که حل این مشکلات و نارسایی‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی مرجعیت علمی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را یادآور شد و تصریح کرد: در حوزه بیماری‌های گوارشی به ویژه سرطان معده تحقیقات وسیعی در این دانشگاه و مرجعیت علوم پزشکی اردبیل انجام شده که نتایج آن در حال جمع‌بندی نهایی است تا علل و عوامل اصلی این بیماری‌ها برای مردم تبیین شود.

پورفرضی فروش ۱۳ میلیارد تومان محصول را از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد و گفت: در حالی که در سال‌های گذشته تنها ۲ شرکت دانش‌بنیان داشتیم، این تعداد به چهار شرکت افزایش یافته و تا آخر سال سعی می‌کنیم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی را به پنج شرکت فعال ارتقا دهیم.

وی عرضه ۲ محصول دارویی را از سوی شرکت‌های فناورانه و تحقیقاتی یادآور شد و افزود: این ۲ محصول دارویی در کشور به تأیید نهایی رسیده و محصول انبوه آن را به زودی شاهد خواهیم بود.

معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ثبت ۲۴ اختراع توسط ارزیابان در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و بیان کرد: ثبت این اختراعات نیز مورد توجه جدی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1094604

مهمترین اخبار ایران و جهان: