نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 14:50

۲۰۰۰ بافنده کپو در شهرستان دزفول وجود دارد

دزفول- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به وجود ۲ هزار بافنده کپو در این شهرستان گفت: ۵۰ کارگاه کپوبافی در شهرستان دزفول فعال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا خادم صبح امروز چهارشنبه در حاشیه حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در دزفول به منظور بررسی ظرفیت‌های این شهرستان برای معرفی به عنوان شهرجهانی کپو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این کارشناسان شامل ۳ نفر از کشورهای کویت، هند و ایران هستند که برای مشاهده ظرفیت‌های صنایع دستی دزفول در حوزه کپوبافی وارد این شهر شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه دزفول شهر ملی کپو است، این کارشناسان بسیار خوشبین هستند که دزفول بتواند نشان شهر جهانی کپو را کسب کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول ادامه داد: در صورتی که دزفول این عنوان را کسب کند به جمع ۱۱ شهری که در جهان دارای نشان جهانی هستند می‌پیوندد.

خادم با بیان اینکه ۲ هزار صنعتگر در رشته کپوبافی در دزفول مشغول به کار هستند، تصریح کرد: حدود ۵۰ کارگاه کپوبافی در این شهرستان در حال فعالیت هستند که اکثر آنها در روستای پامنار قرار دارند.

وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از تولید کنندگان کپو در دزفول بانوان روستایی هستند.

خادم با بیان اینکه ۹۰ درصد صنایع دستی دزفول مختص کپو است، توضیح داد: سه هزار نفر صنعتگر در دزفول وجود دارد که ۲ هزار نفر از آنها در حوزه کپو مشغول هستند، ضمن اینکه بعد از ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو نیز این آمار به شدت افزایش خواهد یافت.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول یادآور شد: تمام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید کپو از جمله درخت نخل و کرتک کاملاً بومی هستند و در دزفول تولید می‌شوند.

خادم، دزفول را یک شهر هنرمند، هنرمندپرور و مهد صنایع دستی ایران برشمرد و گفت: با ثبت دزفول به عنوان «شهر جهانی کپو» ذوق و هنر و سلیقه مردم دزفول را به رخ دنیا خواهیم کشید.

وی همچنین بیان کرد: کپو در چندین کشور آفریقایی، آمریکای لاتین و حاشیه خلیج فارس تولید می‌شود اما کپوی دزفول یک کپوی منحصربه‌فرد است و در جهان نمونه ندارد.

به گزارش مهر، بازدید از دبیرخانه شهر جهانی دزفول در خانه تاریخی تیزنو، بازدید از حدود ۱۰ کارگاه فعال کپوبافی در نقاط مختلف شهرستان، بازدید از بازارچه صنایع دستی جنب بوستان خانواده و… از جمله برنامه‌های این ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در دزفول خواهد بود.

اختتامیه برنامه بازدید در حمام و موزه تاریخی و مردم شناسی کرناسیان برگزار می‌شود.

کپوی دزفول از جنس حصیر بوده و ماده اولیه آن را نخل و یا چوب کرتک (موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپو بافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066292

مهمترین اخبار ایران و جهان: