نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 21:26

تجاوز به حریم رودخانه ها تخلف است/ اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب

دهدشت_ رئیس امور آب کهگیلویه گفت: تجاوز به حریم رودخانه های استان تخلف است.

سید هادی خاضعی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنده در سال جاری افزود: هدف از برگزاری و دستور کار این جلسه منابع آب شهرستان و اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی است.

وی با اشاره به اصل ۴۵ قانون اساسی و ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ تصریح کرد: اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها، برکه‌های طبیعی، مرداب‌ها و مسیل‌ها «مصوب سال ۱۳۷۹ اراضی» در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌ای بوده و متعلق به انفال محسوب می‌شوند.

خاضعی تاکید کرد: هیچ اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند نسبت به آن اراضی ادعای مالکیت کرده و یا در آنها تصرف «تجاوز» غیرمجاز نماید در غیر این صورت با متصرفین مطابق قانون برخورد اعمال خواهد شد.

رئیس اداره امور آب شهرستان‌های کهگیلویه و لنده ضمن اشاره به اهمیت آزاد سازی بستر رودخانه‌ها جهت جلوگیری از زمین خواری و کاهش سیلاب افزود: با توجه به مسئولیت ذاتی خود برای مقابله جدی با متصرفین به بستر و حریم رودخانه‌ها بایستی علیرغم مشکلات و موانع موجود آزاد سازی ها را بطور جدی در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین آب را از منابع ملی و بستر و حریم رودخانه‌ها را جز اموال عمومی خواند و گفت: از جنبه تخصصی و به لحاظ مهندسی رودخانه تجاوز به بستر رودخانه‌ها ریسک وقوع سیلاب را افزایش و آن را به نقاطی هدایت می‌کند که در گذشته مورد هدف رودخانه نبوده است.

خاضعی پور با بیان اینکه حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها بطور مستقیم در مدیریت سیلاب مؤثر است، بیان کرد: تصرف بستر رودخانه‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده و هزینه‌های سنگین مالی و جانی را نیز به همراه داشته باشد.

خاضعی پور افزود: کشاورزان و باغداران از تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها و هرگونه تسطیح، خاک ریزی و تغییر کاربری خودداری کنند.

وی در پایان ضمن تقدیر از همکاری، همراهی اعضای شورای حفاظت و مجموعه فرمانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی با اداره منابع آب خواستار همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1070504

مهمترین اخبار ایران و جهان: