نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 01:15

دودستگی آمریکا و اروپا بر سر برنامه هسته‌ای ایران

منابع آمریکایی از وجود اختلاف نظر میان آمریکا و اروپا بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به اختلاف نظر میان آمریکا و اروپا در موضوع پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و در این ارتباط به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که ایالات متحده بر سر واکنش به تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران با متحدان اروپایی‌اش دارای اختلاف نظر است.

در این گزارش گفته شده در حالی که انگلیس، فرانسه و آلمان طرفدار انتقاد علنی‌تری علیه تهران هستند، اما دولت بایدن تمایلی به انجام این انتقادات در سطحی گسترده‌تر ندارد.

پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن ادعای غنی سازی اورانیوم با غنای بالا توسط ایران شده بود، مقامات اروپایی هشدار دادند که غنی سازی اورانیوم با غنای بالا یک تحول بی سابقه و بسیار جدی در موضوع هسته‌ای ایران است. دیپلمات‌ها اروپایی همچنین گفتند که انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تصویب قطعنامه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، رسماً ایران را محکوم کنند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکا پیش از صدور قطعنامه در شورای حکام تلاش دارند تا بررسی کنند که آژانس در مورد تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران چه نتیجه‌ای می‌گیرد. قرار است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی عازم تهران می‌شود.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که بعید است که کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه‌ای را علیه ایران مطرح کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفته بود که واشنگتن به رایزنی بسیار نزدیک با شرکای خود ادامه خواهد داد تا کاری را که مؤثرترین راه برای رسیدگی به چالش هسته‌ای ایران پیش از نشست شورای حکام است، انجام دهد.

در این گزارش همچنین گفته شده که این اولین بار نیست که ایالات متحده و شرکای اروپایی آن بر سر برنامه هسته‌ای ایران دچار اختلاف نظر می‌شوند. برخی از دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که در طول ۱۲ ماه گذشته، به نظر می‌رسد واشنگتن تمایلی به پرداخت هزینه سیاسی احیای توافق هسته‌ای یا پذیرش خطرات موضع سخت‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی مدعی شده بود که ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد را در ایران شناسایی کرده است. این در حالی است که همزمان ایران بارها اعلام کرده که هیچ تلاشی برای غنی سازی اورانیوم بیش از ۶۰ درصد نکرده است.

همزمان یک منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز شنبه در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند تا گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر بگیرد.

در هفته جاری همچنین تارنمای خبری بلومبرگ آمریکا اخیراً در گزارشی ادعا کرده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد توسط ایران را بررسی کند. در این گزارش به نقل از دو دیپلمات بلندپایه غربی ادعا شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی در ایران هفته گذشته مقادیری از اورانیوم غنی‌شده کشف کردند که کمی کمتر از میزان مورد نیاز برای تولید یک سلاح هسته‌ای بود! این دیپلمات‌ها همچنین با سیاه نمایی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، این فعالیت‌ها را باعث ایجاد یک بحران جدید عنوان کرده بودند!

ادعاهای ضد ایرانی مرتبط با پرونده هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که مدیر کل آژانس بین المللی اتمی بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی تاکید دارد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز پنج شنبه در اجلاس سران گروه تماس جنبش عدم تعهد اعلام کرد: حفظ تماس و گفت‌وگوها با ایران در بالاترین سطح برای آژانس اهمیت دارد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شد که تغییرات نگران کننده‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی نقاط در حال ثبت است. گروسی با این مقدمه مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دسترسی مستقیمی به این نقاط داشته باشد تا بتواند بررسی وضعیت میدانی و رفع تردیدهایی که اخیراً گسترش یافته است، را صورت دهد. به گفته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسئله در دیدار با همکاران ایرانی نیز مورد تاکید قرار گرفته شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1069092

مهمترین اخبار ایران و جهان: