نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 08:51

ضرورت منع تخصیص ارز به واردات کالاهای لوکس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بخش عمده تلاطمات بازار ارز به دلیل تورم است، گفت: یکسری از کالاها لوکس هستند که هیچ لزومی ندارد دولت برای واردات این کالاها ارز دهد.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاطمات بازار ارز، اظهار داشت: جهت گیری بانک مرکزی الان درست است و نیازهای ارزی را به خوبی تفکیک کرده است.

وی بیان کرد: طبیعی است کسی که بازارهایی مانند چهارراه استانبول یا هرات را که به شدت مشغول خرید و فروش ارز هستند، نمی‌توان کنترل کرد. باید کاری کنیم که قیمت‌های داخلی متناسب با ارز آزاد نباشد بلکه متناسب با قیمت ارزی باشد که در سامانه‌های رسمی مانند سامانه مبادلات ارزی درج شده باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که شما الان نمی‌توانید بروید سر خیابان و افرادی را که ارز خرید و فروش می‌کنند، دستگیر و با آنان برخورد کنید اما باید راه حل‌هایی را در نظر بگیریم تا تلاطمات بازار ارز به حداقل برسد. برای مثال باید اقدامات لازم برای مولدسازی دارایی‌های دولت انجام شود و زمین قابل عرضه باشد تا افرادی که می‌خواهند نقدینگی‌های خود را به سمت زمین ببرند، زمین برای خرید داشته باشند. ما باید این اطمینان را به مردم دهیم که اگر می‌خواهند قدرت خرید خود را حفظ کنند، می‌توانند سرمایه خود را به این سمت بیاورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از نظر کسب درآمدهای ارزی مشکلی نداریم اما تقاضای سفته بازی وارد بازار ارز شده که باید آن را کنترل کنیم. ما نباید دوباره به تورم دامن بزنیم چرا که طی دو سه سال اخیر به عناوین مختلف نرخ تورم بالا بوده است و طبیعتاً زمانی که نرخ تورم بالاست، تأثیر خودش را روی افزایش قیمت ارز می‌گذارد.

قادری با اشاره به اینکه بخش عمده تلاطمات بازار ارز و گرانی دلار به دلیل تورم است، گفت: بخش زیادی از تقاضاها برای ارز واقعی نیست و تقاضای سفته بازی است و همین مسئله مشکل ایجاد کرده است. برخی از افرادی که ارز را در بازارهای آزاد خریداری می‌کنند، معمولاً ارز را برای نیازهای ضروری خودشان نمی‌خواهند و می‌خواهند ارز بگیرند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند که نمی‌توان جلوی این افراد را گرفت و قابل کنترل هم نیستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایط فعلی تا جایی که امکان دارد باید تقاضا برای ارز را محدود کنیم و از طرف دیگر مشوق‌های صادراتی را هم مدنظر قرار داشته باشیم تا ارز حاصل از صادرات وارد کشور شود. یکسری از کالاها لوکس و غیرضروری هستند که هیچ لزومی ندارد دولت برای واردات این کالاها ارز دهد و باید جلوی واردات این کالاها گرفته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1060092

مهمترین اخبار ایران و جهان: