نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 12:35

تحلیلگر سابق پنتاگون: غرب به دنبال راه خروج از بحران اوکراین است

یک تحلیلگر ارشد پنتاگون در واکنش به اظهارات مذاکره‌کننده ارشد اوکراینی درباره فشار انگلیس برای عقب‌نشینی از توافق صلح با روسیه در ماه ابتدایی جنگ، گفت این نشان می‌دهد غرب به دنبال یک روایت خروج است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روایت مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف در مذاکرات صلح استانبول دیوید آراخامیا از رویدادهای مارس ۲۰۲۲ روایت رسمی رژیم کی‌یف درباره این که چرا مذاکرات صلح با روسیه کنار گذاشته شد را به چالش کشیده است. در حالی که بهانه رسمی، «کشتار بوچا» بود که روسیه آن را فتنه خواند و رد کرد، بر اساس روایت جدید به نظر می‌رسد نخست‌وزیر وقت انگلیس بوریس جانسون بود که ابتکار صلح را از مسیر منحرف کرد. 

به گفته آراخامیا که ریاست فراکسیون حزب «خدمتگزار مردم» حزب رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان این کشور را برعهده دارد، روس‌ها آماده بودند در صورت پذیرش بی‌طرفی از سوی اوکراین و دادن تضمین عدم پیوستن به ناتو، به درگیری پایان دهند. او گفت وقتی (هیأت مذاکره‌کننده اوکراین) از استانبول برگشتند، بوریس جانسون به کی‌یف آمد و گفت «هرگز چیزی را با آن‌ها (روس‌ها) امضا نمی‌کنیم و فقط بجنگیم». 

سرهنگ دوم بازنشسته نیروی هوایی آمریکا کارن کویاتکوفسکی که در وزارت دفاع این کشور تحلیلگر بوده، گفت: تکرار این فشار آمریکا و انگلیس برای جنگ بیشتر به صورت عمومی، نشان می‌دهد غرب به دنبال یک روایت خروج است. جانسون یک قربانی عالی در عموم برای انگلیس و آمریکاست. انتظار دارم او تنها قربانی نباشد، زیرا افسران نظامی سرکش و سایرین در اوکراین برای دادن توصیه بد به زلنسکی در این مرحله آخر مقصر شناخته خواهند شد. یعنی در صورتی که غرب تصمیم بگیرد از زلنسکی محافظت و تلاش کند کل فاجعه اوکراین را روی سر او نیندازد. 

با این حال، او این موضوع را رد نکرد که «حقیقت گویی» از سوی بازیگران مختلف در واقع با هدف «حذف زلنسکی و پایان دادن به جنگ با کمترین میزان حقارت برای غرب» انجام می‌شود. 

دانشمند علوم سیاسی و استاد دانشگاه دانشگاه اچ‌اس‌ئی مسکو دیمیتری اِوستافیِف با موضع این تحلیلگر سابق پنتاگون موافق است و گفت برای غرب آسان‌تر است که زلنسکی را بجای متقاعد کردن او به مذاکره با مسکو بعد از آنکه طی فرمانی مذاکره با پوتین را ممنوع کرد، کنار بگذارد.

این اظهارات در واکنش به گزارش روزنامه بیلد آلمان بیان شد مبنی بر این که آمریکا و آلمان در حال بررسی طرحی برای مجبور کردن زلنسکی به مذاکره با روسیه از طریق کاهش تدارکات نظامی به کی‌یف هستند. این روزنامه همچنین به طرح ب اشاره دارد که بر اساس آن درگیری با «شبه‌مرزهای» جدید در امتداد خط تماس متوقف می‌شود.

کویاتکوفسکی در ادامه گفت: نگرانم جنگ‌افروزان غربی با لهستان، آلمان و لیتوانی درباره طرح‌های پساجنگ برای اوکراین و زلنسکی هماهنگی نداشته باشند و ممکن است شاهد واگرایی اهداف و روش‌ها باشیم. 

تحلیلگر پنتاگون در پایان گفت: این خاصیت جنگ نیابتی است، نیابتی‌ها از ابتدا تا انتها رنج می‌برند و ترویج‌کنندگان جنگ به سادگی در بحران بعدی ناپدید می‌شوند. 

گزارش رسانه آلمانی با گزارش‌های چند رسانه دیگر غربی در روزهای گذشته مبنی بر اینکه حامیان غربی اوکراین به سمت مذاکرات صلح با روسیه متمایل شده‌اند همخوانی دارد.

با این وجود، مقام‌های دولت اوکراین گفت‌وگوهای صلح با روسیه را رد می‌کنند. مقام‌های ارشد در کی‌یف از جمله زلنسکی به تازگی اذعان کرده‌اند که ضد حمله ناموفق کی‌یف در فصل تابستان باعث کاهش تمایل کشورهای غربی برای ارسال کمک به کی‌یف شده است. 

چند منبع مطلع به بیلد گفتند در محافل دولتی آلمان سخن از این است که اوکراین خودش را در یک موقعیت مناسب مذاکره‌ای قرار داده و گفت‌وگوها با مسکو را آغاز کند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584948

مهمترین اخبار ایران و جهان: