نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 17:40

«گاوچاه» مسجد وکیل در حال مرمت است؛ دپوی فاضلاب در مسجد وکیل صحت ندارد

پیمانکار مرمت مسجد وکیل شیراز گفت: هیچ‌گونه تخریبی در «گاوچاه» مسجد وکیل انجام نشده و فعالیت‌های مبتنی بر مرمت این مکان تاریخی نیز در حال انجام است.

رحمان سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از شیراز در خصوص «گاوچاه» مسجد وکیل بیان کرد: مرمت مسجد وکیل از سالیان پیش تا کنون در حال انجام است و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس نیز بر روند مرمت این مکان تاریخی نظارت ویژه‌ای دارد. 

وی اضافه کرد: باتوجه‌به اقدامات انجام شده میزان رطوبت گاوچاه نیز کاهش‌یافته و باتوجه‌به مرمت‌های صورت‌گرفته باید نزدیک به شش ماه تا یک سال منتظر ماند و نتایج این اقدامات را بررسی کرد. 

سلیمانی تأکید کرد: مرمت مسجد وکیل نیازمند بودجه و سرمایه بوده و تاکنون سرمایه‌گذاری لازم در خصوص مرمت این بنای تاریخی  باتوجه‌به میزان اعتبارات لازم انجام نشده است. 

او ادامه داد: گاوچاه مسجد وکیل هیچ‌گونه تخریبی در آن انجام نشده است و اجازه نخواهیم داد در این بنای تاریخی تخریبی انجام شود؛ اما باتوجه‌به ماهیت این بنا که محلی برای تأمین آب بازار وکیل است مسیر آبی در این مکان وجود دارد که مدخل ورودی آن تاکنون کشف نشده است. 

سلیمانی معتقد است: وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید در بخش مرمت مسجد وکیل ورود کرده تا روند مرمت اشتباه در این میراث تاریخی متوقف شده و بتوان نسبت به مرمت استاندارد این بنا اقدام کرد. 

به گفته وی آب بخشی از ضلع شمالی شهر شیراز توسط این قنات تأمین می‌شده؛ اما در دوره این منبع آب این قنات تبدیل به سرویس بهداشتی تبدیل شده و اکنون این منبع آب تخلیه شده و سیستم آن نیز در حال تغییر و دارای مشکل نیز نیست. 

سلیمانی ادامه داد: یکی از نکات قابل‌توجه در مسجد وکیل دارابودن کانال انتقال آب بوده که این کانال به‌مرورزمان پر شده است. 

او خاطرنشان کرد: موضوع دپوی فاضلاب در زیر مسجد وکیل صحت ندارد و این مکان منبع آبی است که پیش‌تر و در زمان استفاده از این منبع، مردم با مراجعه به آن نسبت به تأمین آب آشامیدنی و... اقدام می‌کردند. 

وی افزود: پس از گذشت سالیان متمادی شاهد هستیم که این منبع آب از وظیفه ذاتی خود دور شده و تبدیل به منبع فاضلاب شده  و زمان این تغییر ماهیت نیز مشخص نیست. 

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563504

مهمترین اخبار ایران و جهان: