نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 15:59

کردستان هم به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج با حضور رئیس‌جمهور در روزهای آینده، استان کردستان به عنوان بیست و سومین استان کشور هم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی بعدازظهر امروز در نشست خبری که در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، اظهار داشت: راه‌آهن همدان-سنندج به طول 151 کیلومتر از دیگر پروژه های اولویت‌داری است که در دولت سیزدهم آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: این مسیر ریلی در روزهای آینده با حضور رییس‌جمهور افتتاح و بیست و سومین استان کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

* ۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست احداث داریم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: ۱۴هزار کیلومتر خط ریلی فعال (گرم) در کشور داریم و ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال احداث داریم، همچنین ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعات است که ۳۳۰۰ کیلومتر آن به مناقصه نرفته است.

خادمی ادامه داد: در دولت سیزدهم مقرر شد پروژه‌های ریلی در حال ساخت کشور اولویت‌بندی شود، پارسال خط‌آهن زاهدان-خاش در مسیر ریلی شرق کشور افتتاح شد، امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی جدید برای افتتاح در نطرگرفتیم، که بستان‌اباد-تبربز افتتاح شد.
وی اضافه کرد: اتصال استان کردستان به شبکه ریلی و خط‌اهن همدان-سنندج آماده افتتاح است که مرکز کشور را به غرب کشور متصل می‌کند تا باشماخ و سپس به عراق متصل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این خط ریلی ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی داشت و ارزش روز آن ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

خادمی گفت: در این مسیر ریلی نیاز به ساخت تونل نبود، در طول مسیر کلا مزارع کشاورزی است، برای مختل نشدن فعالیت کشاورزان، ۴۵ تقاطع غیرهم‌سطح در این مسیر احداث شده است و هیچ‌گونه تلاقی هم‌سطح نداریم. همچنین در طول مسیر ۳۰ دستگاه پل بزرگ بادهانه بیش از ۱۰ متر احداث شده است.

وی اظهار کرد: ۱۳۷۵۰ متر مربع ساختمان در طول مسیر راه آهن همدان سنندج در قالب ایستگاه‌ احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: تا پایان سال ۲ پروژه ریلی دیگر افتتاح می‌شود که اولین آن راه‌آهن رشت- کاسپین است و سپس اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی تا پایان سال محقق می‌شود، مسیرسخت و کوهستانی است ۱۷۵ کیلومتر است که ۳۶ کیلومتر تونل و پل دارد.

وی بیان کرد: تا پایان سال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی وصل شده است که شامل استان‌های اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی است.

خادمی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، آستان قدس و غیره از پیمانکاران این خط ریلی هستند.

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556692

مهمترین اخبار ایران و جهان: