نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 18:20

داستان زندگی دختری که دفتر تاریخ دوچرخه‌سواری را متفاوت ورق زد

فرانک پرتو آذر،‌ دختر دوچرخه‌سوار شیرازی عاشق هیجان است و با تلاش و تمرین مداوم در دوچرخه سواری کوهستان موفق به کسب اولین مدال بانوان در تاریخ دوچرخه سواری در همه رشته‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در شیراز، در فضای مجازی در حال رصد اخبار و اتفاقات اخیر بودم و یکی در میان آنها را از نظر می‌گذراندم تا اینکه یک عکس نظرم را به خود جلب کرد، عکس متعلق به بانوی دوچرخه سواری بود که در مکانی زیبا، سرسبز و سنگی که به نظر می‌رسید مسیری کوهستانی باشد ثبت شده بود. 

کمی بیشتر به عکس دقت کردم و از نوع پوشش و رنگ لباس بانوی ورزشکار که ترکیبی از رنگ های سبز، سفید و قرمز بود متوجه شدم که ایرانی است، کنجکاو شدم و بیشتر درباره این بانو جستجو کردم. 

پیدا کردن اطلاعات بیشتر کار چندان سختی نبود، عکس و متن های زیادی از دختر  ورزشکار در فضای مجازی پیدا شد و موشکافانه شروع به برسی کردم که به نظر می‌رسید طرفداران زیادی دارد؛ در نهایت دریافتم که او بانوی دوچرخه سوار شیرازی؛ فرانک پرتو آذر است که اخیرا موفق به کسب اولین مدال بانوان در تاریخ دوچرخه سواری از میان همه رشته ها شده و افتخار آفرینی های زیادی کرده است، پس دریافتم که این حجم از بازخورد خوب و مطالب منتشر شده درباره او بی دلیل نیست. 

اینکه یک بانوی جوان میان ورزش و تحصیلات‌ به سراغ ورزش رفته آن هم ورزشی پر تنش و پرچالش که کمتر خانمی به سراغ آن می‌رود برای من جالب بود، بنابراین تصمیم گرفتم بیشتر با او آشنا شوم و به گفتگو بپردازم.

بانوی دوچرخه سوار شیرازی ابتدا با مهربانی از من استقبال کرد و پس از آن خود را معرفی کرد و گفت: فرانک پرتوآذر، متولد ۱۳۶۷ در شیراز، فارغ التحصیل ارشد عمران، عضو تیم‌ملی دوچرخه‌سواری کوهستان و پر‌‌افتخار ترین دوچرخه سوار خانم در رقابت های آسیایی هستم.

ورزش در خانواده جزء روتین زندگی ما است 

از بانوی ورزشکار خواستم درباره نحوه ورودش به دنیای ورزش توضیح دهد که بیان کرد: من در خانواده ای بزرگ شدم که همیشه پیاده روی، کوهنوردی و ورزش جزء روتین های زندگی مان بود و به ورزش به دید سلامتی و تناسب اندام نگاه میشد. 

او ادامه داد: من تقریبا از کودکی همه رشته های سالنی ورزش را امتحان کرده بودم و دوچرخه سواری آخرین گزینه من بود، تا قبل از دوچرخه سواری هیچ ورزشی انقدر من را جذب نمی‌کرد که بخواهم به صورت طولانی مدت آن را ادامه دهم. 

وی اضافه کرد: از سن ۹ سالگی دوچرخه سواری می‌کردم و بعد از مدتی به خاطر مخالفت خانواده که آن هم به خاطر شرایط جامعه بود دیگر آن را ادامه ندادم، تا سن ۲۰ سالگی که مجدد شروع کردم و سوار دوچرخه برادرم شدم که دوباره امتحانش کنم که باز هم خانواده نگران سلامتی و آینده من در این رشته بودند. 

ماجراجویی و هیجان منجر به انتخاب دوچرخه سواری کوهستان شد

بانوی دوچرخه سوار توضیح داد که علت انتخاب دوچرخه سواری از میان سایر رشته ها چه بوده و گفت: همیشه دوست داشتم یک رشته ای باشد که بتوانم آن را در محیط بیرون از سالن و در طبیعت انجام دهم و از طبیعت انرژی و حس خوب بگیرم، با توجه به اینکه ماجراجو بودم و هیجان را نیز دوست داشتم این ترکیب را در دوچرخه سواری کوهستان پیدا کردم .

او در ادامه به دلیل انتخاب دوچرخه سواری در کوهستان نیز اشاره و بیان کرد: اوایلی که دوچرخه سواری را امتحان کرده بودم هنوز اطلاع رسانی زیادی در این‌باره نشده بود و من تفاوت رشته ها را به خوبی نمیشناختم با این وجود همیشه به سمت مسیر های پر چالش مثل مسیر های خاکی میرفتم و همیشه به سمت کوهستان جذب میشدم به همین‌خاطر دوچرخه‌سواری کوهستان را انتخاب و دنبال کردم و درحال حاضر در رشته کراس کانتری فعالیت میکنم. 

کسب اولین مدال بانوان در تاریخ  دوچرخه سواری 

از بانوی افتخار آفرین شیرازی در خصوص مدال هایش پرسیدم که پاسخ داد: از سال ۲۰۱۴ وارد تیم ملی دوچرخه سواری شدم و در مسابقات بین المللی زیادی شرکت کردم و مدال های بین المللی زیادی نیز کسب کردم، در سال ۲۰۱۷ اولین مدال تیمی در بخش بانوان را به دست آوردم، درواقع در رشته تیم ریلی من به عنوان تنها خانم شرکت کردم و در مسابقات قهرمانی آسیا اولین مدال بانوان در تاریخ دوچرخه سواری میان همه رشته ها را به دست آوردم، علاوه بر آن در سال ۲۰۱۸ اولین مدال انفرادی کراس کانتری المپیک را در تاریخ دوچرخه سواری کسب کردم،  بعد از آن نیز یک مدال تیمی و انفرادی دیگر که در مجموع می‌شود ۴ مدال قهرمانی آسیا را کسب کردم. 

هزینه اردوها و مسابقات 

بانوی ورزشکار به هزینه های تمرین و مسابقات نیز اشاره کرد و گفت: من از ۲۰۲۲ عضو باشگاه سوییسی هستم که بخشی از هزینه های اردوها و مسابقات من را می دهند که بتوانم در مسابقات جهانی و اردوهای اروپا حضور داشته باشم. 

افراد تاثیرگذار زیادی در مسیر موفقیتم بودند

او از مشوقان خود در این مسیر یاد و ضمن معرفی آنها بیان کرد: گروهی از آدم ها هستند که همیشه مشوق هستند و در پیشرفت یک فرد تاثیر به‌سزایی دارند، یکی از آنها برای من قطعا خانواده ام است که بسیار حامی ام بوده، همچنین تیم من به خصوص سرپرست تیم که از قهرمانان جهان در رشته ماراتون بوده و الان بازنشسته شده خیلی بر روی من تاثیر گذاشت و پشتیبان بسیار خوبی برای من بود، علاوه بر آنها دوستانم و خیلی از مردم که همیشه به من لطف دارند و پشت من بودند و دلگرمی می‌دادند. 

رمزی برای موفقیت وجود ندارد
 
از او در خصوص رمز موفقیتش پرسیدم که پاسخ داد: فکر نمی‌کنم رمزی برای موفقیت وجود داشته باشد، همیشه عواملی هستند که برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کنند؛ مخصوصا وقتی وارد مسیری میشوی که جلودار و پیشرو آن هستی و قرار است کار هایی انجام دهی که کسی قبل از تو انجام نداده قطعا با چالش و سختی های خیلی خیلی زیادی روبه رو خواهی شد و تا قبل از اینکه آن کار ها را انجام بدهی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد و موانع زیادی وجود دارد. 

او ادامه داد: فکر می‌کنم سرسختی من باعث شد در این مسیر تسلیم و ناامید نشوم، من عاشق دوچرخه سواری بودم و این باعث میشد تمام پستی و بلندی های آن را پشت سر بگذارم و روز های سخت و زیادی را سپری کنم اما در سخت ترین روز ها هم سعی کردم روحیه ام را حفظ کنم و امیدوار روز و اتفاقات خوبی باشم که برایشان تلاش می‌کردم و منتظرش بودم. 

می‌خواستم راهی برای دوچرخه سواری بانوان باز کنم 

از بانوی دوچرخه سوار خواستم درخصوص هدفش و دلیل شرکت در مسابقات به عنوان یک شرکت‌کننده ایرانی بیشتر توضیح دهد که گفت: همیشه به عنوان یک انسان وظیفه خودم میدانم که به همنوعان و هموطنانم خدمت کنم،‌ همیشه تلاش کردم تا بتوانم راهی برای خانم هایی که به دوچرخه سواری علاقه مند هستند و دوست دارند یک رویا را دنبال کنند فراهم کنند. 

وی افزود: دوست داشتم  راهی برای دوچرخه سواری بانوان باز کنم که کسانی که بعد از من می‌آیند با دغدغه کمتری به مدال آوری فکر کنند و شرایط بهتری را تجربه کنند و ما بتوانیم در دوره های بعد شاهد مدال آوران خانم بیشتری باشیم.

دوچرخه سوار افتخارآفرین درآخر توصیه ای به افرادی که می‌خواهند در این مسیر وارد شوند کرد و گفت: راه رسیدن به موفقیت در همه رشته ها به خصوص دوچرخه سواری راه آسانی نیست و اگر کسی با این دید و تفکر بخواهد وارد شود که خیلی راحت به سطح بالا می‌رسد قطعا ناامید می‌شود، قبل از شروع این حرفه باید بدانید که  وارد چه مسیری میشوید و چه سختی هایی را باید پشت سربگذارید.

گزارش: صبا بنکی

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1542804

مهمترین اخبار ایران و جهان: