نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 17:40

گفت‌وگوی رؤسای جمهور ازبکستان و کره‌جنوبی با محوریت توسعه روابط

رؤسای جمهور ازبکستان و کره‌جنوبی در یک گفت‌وگوی تلفنی برنامه‌های آینده برای گسترش همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «تاشکند»، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «یون سوک یئول» رئیس جمهور کره جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی برنامه‌های آینده برای گسترش همکاری‌های همه جانبه بین دو  کشور را بررسی کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی مسائل روز، توسعه بیش از پیش روابط دوستی و مشارکت استراتژیک «تاشکند-سئول» و همچنین گسترش همکاری‌های چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین برای اجرای عملی توافقات به دست آمده در چارچوب دیدارهای سران دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در شهر «نیویورک» توجه ویژه داشتند.

همچنین بر اهمیت تداوم روابط و تبادلات فعال در قالب‌های مختلف همکاری‌های متقابل تاکید شد.

علاقه‌مندی به تسریع اجرای پروژه‌های تعاونی بین شرکت‌های پیشرو و ایجاد برنامه مشارکتی جدید با موسسات بانکی و مالی کره جنوبی از دیگر مباحث مطرح شده در این گفت‌گوی تلفنی بوده است.

علاوه بر این، قرار شد تا پیش از پایان سال جاری میلادی نشست کمیته مشترک دولتی برگزار شود.

رؤسای جمهوری ازبکستان و کره جنوبی همچنین مراسم‌های آینده را در سطح عالی بررسی کردند.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است. مبادلات بازرگانی بین دو کشور از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون در سطح یک میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفته است. همچنین «سئول» برای حضور در اقتصاد ازبکستان تاکنون بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

در حال حاضر در ازبکستان 930 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی ازجمله 380 شرکت مشترک و 500 شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلزسازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی نیز روابط سیاسی خود را با «تاشکند» برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581404

مهمترین اخبار ایران و جهان: