نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 00:59

استقرار سامانه موشکی 2500 کیلومتری آمریکا در اقیانوس‌های هند و آرام

ارتش آمریکا از بیم افزایش توان موشکی چین قصد دارد سال آینده سامانه موشکی میان برد خود را در اقیانوس‌های آرام و هند مستقر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با افزایش توان موشکی ارتش چین، آمریکا تایید کرده است که قصد دارد سال آینده سامانه‌های موشک انداز جدید با برد ۲۵۰۰ کیلومتر را در اقیانوس هند و آرام مستقر کند.

به نوشته وبگاه «ژاپن تایمز» «راب فیلیپس» از سخنگویان ارتش آمریکا گفت:«ارتش ایالات متحده در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ سامانه موشکی راهبردی میان برد «تایفون» را در منطقه مستقر کند.»

این در حالی است که اسناد لو رفته پنتاگون از برتری موشک‌های چین بر ناوگان دریایی و سامانه دفاع موشکی آمریکا حکایت دارد.

این سامانه موشکی ضد کشتی مجهز به موشک‌های «کروز» و «تاماهاوک» است. استقرار این تسلیحات در آسیا و به طور بالقوه در قلمروی ایالات متحده در گوام که پایگاه نظامی بزرگی را در خود جای داده است اولین مورد از زمان جنگ سرد به این سو خواهد بود.

چین به ذخیره موشک‌های قوی خود که قادر به حمله به ایالات متحده هستند ادامه می‌دهد. خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» اخیرا گفت که اسناد لو رفته پنتاگون آشکار ساخت موشک‌های ابرفراصوت چین ناوها و سامانه‌های دفاعی ارتش آمریکا را مغلوب می‌کنند.

 

«جاش راگین» خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در این زمینه گفت: «ما ۳۰ سال صرف ساختن ناوهای هواپیمابر و دفاع موشکی کردیم اما چینی‌ها موشکی با هزینه بسیار کمتر ساخته‌اند که تجهیزات ما را از کار می‌اندازد. این موشک‌ها فراصوت هستند و می‌توانند با مانورهای خود ناوهای هواپیمابر ما را تا گوام هدف قرار دهند. اگر آن‌ها تصمیم به استفاده از موشک‌های خود بگیرند، ناوهای هواپیمابر ما نمی‌توانند وارد نیمی از  اقیانوس آرام  شوند.»

استقرار این سامانه موشکی آمریکا در گوام به صورت چرخشی و کوتاه ‌مدت به متحدان آسیایی آمریکا برابر چین کمک می‌کند.

در گزارش اخیر «موسسه مطالعات هوافضای چین» وابسته به دانشگاه نیروی هوایی آمریکا آمده است که نیروی موشکی چین هم از نظر پیچیدگی موشک‌ها و هم از نظر اندازه زرادخانه خود در حال گسترش است. رشد موشک‌ها و پرتابگرها بر اساس تعداد روزافزون تیپ‌های نیروی موشکی چین قابل توجه است. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595404

مهمترین اخبار ایران و جهان: