نیوز سیتی!
27 آذر 1402 - 09:57

نقش آفرینی زنان در ایجاد صلح اجتماعی

دبیر کمیته زنان و کودکان انجمن علمی مطالعات صلح انجمن ایران به ایفای نقش بانوان در تحقق صلح اجتماعی تاکید کرد.

ندا حاجی وثوق، دبیر کمیته زنان و کودکان انجمن علمی مطالعات صلح انجمن ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با بیان اینکه انجمن علمی مطالعات صلح ایران زیر نظر وزارت علوم فعال است، گفت: این انجمن ۱۰ کمیته فعال دارد که یکی از این کمیته‌ها به مبحث زنان و صلح می‌پردازد.

وی بیان کرد سعی ما در انجمن بر این است که مفهوم صلح را در اجتماع ساری و جاری کنیم و هر یک از کمیته ها بنا به موضوع تخصص خود ارتباط موضوع را با صلح برقرار و به جامعه مخاطب در قالب نشست ها، کارگاه‌های آموزشی، همایش و ... منتقل می‌کنند.

این مقام مسؤول به نقش آفرینی زنان در حوزه صلح اشاره داشت و یادآور شد: سعی داریم یادآور شویم که زنان چگونه در صلح به ویژه در ابعاد صلح مثبت موثر هستند. در ادامه او به تببین اهداف صلح مثبت پرداخت و بیان کرد: هر چند صلح به معنای فقدان مخاصمه یکی از دغدغه‌های بشر در طول قرون متمادی بوده است؛ اما با دگرگونی اشکال زیست انسانی، امروزه مفهوم جدیدی از صلح که بر رعایت موازین انسانی و فقدان خشونت در سطوح خردتر تاکید دارد و از آن به صلح مثبت یاد می شود، از جایگاه ویژه ای در مطالعات اجتماعی و به ویژه حوزه مطالعات زنان برخوردار شده است. در واقع این صلح، پیش شرط برقراری صلح به مفهوم فقدان مخاصمه است.

به گفته حاجی وثوق پرداختن به چنین موضوعی برای جامعه ایران و توجه به نقش زنان در آن که دورانی از خشونت‌ها و جنگ را تجربه کرده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این‌رو همایش سالانه انجمن به موضوع زنان و صلح اجتماعی تعلق گرفت. همایشی که ابعاد بین المللی یافت و با همکاری کشورهایی جون ترکیه، روسیه، ارمنستان، هند، افغانستان، پاکستان، برزیل و قزاقستان به تبادل تجارب و اطلاعات در حوزه زنان و صلح اجتماعی پرداخته شد.

حاجی وثوق در بخش دیگری از صحبت هایش اشاره کرد: کمیته دین پژوهی انجمن نیز در راستای تحقق اهدافش فارغ از جناح بندی های سیاسی جلسات متعددی در خصوص نقش زنان در صلح از منظر دین داشته اند.

وی‌در پایان تصریح کرد: تمام امید ما این است که تولید محتوای علمی ما، در تصمیم سازی‌های این مرز و بوم جای خود را پیدا کند. اما متاسفانه این نهاد علمی تا کنون مورد عنایت قرار نگرفته و ادامه این روند این انجمن را بحران های جدی مواجه می سازد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607804

مهمترین اخبار ایران و جهان: