نیوز سیتی!
18 آذر 1402 - 11:49

آغاز بکارگیری «تولیدات بار اول» در صنعت نفت و گاز‌

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استفاده از تولیدات بار اول در نفت و گاز شروع شده است و در صنایع دیگر هم گسترش خواهد یافت، حمایت از دانش‌بنیان‌‌ها و تولیدات بار اول در تحقق توسعه صنعتی کشور ضروری است و کارگروه تولید بار اول نقش کلیدی در بین صنایع و دانش‌بنیان‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سیاست تولید بار اول و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه پالایشگاهی به قدری کمک‌کننده بوده که ایران در حال حاضر به سمت عقد قرارداد با 18 پالایشگاه مستهلک‌شده رفته است.

دولت در راستای بازطراحی تجارت انرژی خود تصمیم گرفت به بازارسازی تضمینی برای تجارت نفت خام کشور بپردازد، به این ترتیب، با کنار‌گذاشتن روش سنتی تجارت نفت و با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخلی، بر سرمایه‌گذاری مستهلک‌شده کشورهای تحریمی یا همسو با ایران متمرکز شد‌؛ این کشورها زیرساخت‌های پالایشگاهی نیمه فعال و مستهلک دارند و نیازمند بازسازی و نوسازی با جایگزینی تجهیزات گلوگاهی و همچنین فرآیندهای تولیدی هستند.

‌از طریق شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان صنعت پالایشگاهی به سمت بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌کاره دیگر کشورها رفتیم و ما به ازای خدمات فنی و مهندسی صادر شده، سهامدار پالایشگاه‌‌های فراسرزمینی شدیم.

با توجه به جایگزینی تجهیزات و فرآیند گلوگاهی ایرانی در پالایشگاه‌های بازسازی شده، نفت خام ایران به عنوان خوراک این پالایشگاه نیز مورداستفاده قرار‌ می‌گیرد، منطقه آمریکای لاتین به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و تحریم، تعداد زیادی از این پالایشگاه‌های نیمه فعال نیازمند بازسازی دارد که ایران با تکیه بر دانش فنی و مهندسی به بازار انرژی این منطقه ورود کرده است و به این ترتیب با نبوغ ایرانی دروازه ورود نفت خام ایران به بازار بکر انرژی آمریکای لاتین باز شده است.

آنچه گفته شد بر اثر اعتماد به توان داخل‌ و استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول محقق شد.

‌سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از این محصولات در صنعت نفت و گاز، می‌‌گوید: ایجاد فرصت‌‌های صادراتی نیازمند حمایت از دانش‌بنیان‌‌ها و تولیدات بار اول در کشور است.

وی تصریح کرد: از طریق سازوکارهایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه توانستیم بستری برای فعالیت دانش‌بنیان‌‌ها در کشور به وجود بیاوریم تا در ادامه با افزایش کیفیت محصولات به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبلی به نتیجه مذاکرات چشم ندوخت و تلاش کرد با اعمال سیاست‌‌های فعال مانند طرح تولید بار اول و حمایت از دانش‌بنیان‌‌ها بستر خنثی سازی تحریم‌‌ها را فراهم کند، امروز همگان‌ می‌دانند که امید بستن به مذاکرات درست نیست و باید به فکر راهکارهای دیگری برای حل مشکلات باشیم، در این راستا، اتکا به ظرفیت‌‌های داخلی و تعامل با کشورهای همسایه به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: تعامل در عرصه‌‌های علمی و دانش‌بنیانی با کشورهای دیگر در دولت فعلی به ما کمک کرد تا دیپلماسی فعالی را به نمایش بگذاریم و به خنثی سازی تحریم‌‌ها بپردازیم.

حسینی کیا گفت: جهان امروز، دنیای فناوری و علم است. این مسائل تحریم بردار نیست، کشورهای دیگر متقاضی محصولات علم محور هستند، با توجه این واقعیات، توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها بپردازیم و روی پای خود بایستیم.

وی ادامه داد: قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت مبنی بر صرفه جویی 500 میلیارد تومانی در زمینه تولید اقلام راهبردی اقدامی مثبت و گامی رو به جلو است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز شروع شده است و در صنایع دیگر نیز گسترش خواهد یافت، ضرورت حمایت از دانش‌بنیان‌‌ها و تولیدات بار اول در جهت تحقق توسعه صنعتی کشور نیز بسیار ضروری است و کارگروه تولید بار اول نقش کلیدی در بین صنایع و دانش‌بنیان‌ها را بر عهده دارد که حاصل این تنظیم گری، تولید محصولات دانش محور و رقابت‌پذیر خواهد بود.

حسینی کیا گفت: حضور در پالایشگاه‌‌های فراسرزمینی و تجهیز پالایشگاه‌‌های نیمه‌کاره این کشورها نیازمند این بود که جهش‌‌های خوبی در زمینه تولید در کشور صورت بگیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598604

مهمترین اخبار ایران و جهان: